irländsk imp.........

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bootzie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 679
B

bootzie

hej jag undrar vad jag ska betäcka min irländska hoppponny med.. jag vet ingenting om hennes stam men hon kan hoppa :D högt funderar på att betäcka henne med en grov arab men vad får jag då? eller en welsh cob i grovt format.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: irländsk imp.........

det beror ju på vad du vill ha`?
haru ngn bild på den? vilka sidor behöver 'kompleteras'?

VAD vill du med avkomman?

Har du en ponny som hoppar hus så är det väl lämpligt att avla vidare på det och då välja en hingst som kompletterar henne exteriört och som också hoppar riktigt bra - där är araben kanske inte förstahandsvalet...

Har hon stam eller är hennes stam okänd?

Jag tycker att du ska välja en ponnyhingst som också hoppar hus som är trevlig och vettig i skallen.

jag har ändrat mej och har bestämt mej för att betäcka henne med en storhäst i stället för jag ska ändå ha en storhäst klar om några år :) hon hoppar hus men hon är väldigt nervig ska ladda upp några bilder nu........

nu är hindret inte så högt men man ser iallafall lite har hoppat ca 120 och hon hoppa som en katt över det är bara mitt mod som sviker

http://www.pixbox.se/pic_show_id11706250.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id11786756.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id17525348.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id16311978.html

kan någon förklara hur man lägger in bilderna som vanligt?

Dom är många gånger så utpräglat mycket hoppare att jag inte skulle blanda inåt skumt som arab eller så. :cool: Det är jättesynd.

Vill du ha något annat än en ponny som hoppar? liten häst eller ponny?

Kanske skulle man kunna tänka sej en riktigt begåvad ridponny i både dressyr och hoppning. Annars en som hoppar.

Dom har många gånger fullblod i sej i alla fall så det kan ju vara en idé att utgå från det också, och då behövs ingen arab.

Eller stor häst, men fortfarande en som kan hoppa.

Du kan ju välja Aydin ox. Han är något så konstigt som en hoppande arabhingst :D
// Linda

hon hoppar hus

har hoppat ca 120

Hus ? 120 banor eller enstaka ? Det är ju knappt msv för en D-ponny.

I vilket fall så tror jag att det blir svårt för dig att kunna förutspå om storleken på fölungen. Beroende på att man inte vet vad som ligger bakom hon kan ha "små"gener eller stora.

Vet en liten B (okänd stam) som betäcktes med D-ponny som brukar ge hyffsat stort, det blev en 120 cm avkomma, inte riktigt vad de hade tänkt. Jag vet också D-ponnyston som fått 165 avkommor.

med mej enstaka men hon har tävlat 120 med mer kap. jag vill ha en stor häst... vet att hon har fullblod i sej och att hon har större gener. :)

Det kanske inte ens är en ponny från Irland. Det är populärt (ger mer pengar) med import Irland (och nästan alltid utan papper, alla har tävlat jättehögt och gått jakter) än en svenskfödd ponny med papper.

Vad vet du mer om ponnyn?

öhm det blev svårt... men jag är 100% säker på att hon är från irland.. något år efter att hon kom till sverige fick hon ett föl... vet inget om detta... man ser att hon har fullblod i sej om man ser henne irl +att hon är såå jävulst snabb så att det inte finns... springer om storhästar som e snabba.

Jag tror inte att du kan utgå från att det är fullblod i henne bara för att hon är snabb.

Jag tycker att du chansar lite för hårt med att försöka avla fram en stor häst i och med att du inget vet om hennes stam.

man ser att hon har fullblod i sej om man ser henne irl +att hon är såå jävulst snabb så att det inte finns... springer om storhästar som e snabba.
Det finns mååååånga connemara ponnier som är mycket nätta i typen och fullblodsliknande. Dock hade jag en tyngre connemara (efter Appyleix Owen) som vann över fullbloden när vi rejsade hemma på 200 meter!

Har ponnyn okänd härstamning så är den okänd!

Jag tvivlar dock på att någon irländare har betäckt en ponny med en fullblodshingst eller ett fullblodssto med en ponnyhingst. Det är inte den typen av avel de bedriver på Irland, utan det är nog mer en svensk eller kontinental företeelse.

Det finns mååååånga connemara ponnier som är mycket nätta i typen och fullblodsliknande. Dock hade jag en tyngre connemara (efter Appyleix Owen) som vann över fullbloden när vi rejsade hemma på 200 meter!

Har ponnyn okänd härstamning så är den okänd!

Jag tvivlar dock på att någon irländare har betäckt en ponny med en fullblodshingst eller ett fullblodssto med en ponnyhingst. Det är inte den typen av avel de bedriver på Irland, utan det är nog mer en svensk eller kontinental företeelse.

Men detta håller jag absolut INTE med om, Jag har haft en sådan irländsk korsning just fullblodshingst (Glacier Mint's**) och mamma en connemara (Queen Of Clubs) och sådana korsningar finns det hur många som helst just från Irland. Min syster bodde under väldigt många år på Irland och jag har köpt 4st hästar från Irland själv, varav den ena var denna korsning. Han hade fulla papper från Irland och var uppfödd av Mr William Leahy. Jag har för övrig haft två st av hans uppfödningar :bow:

Jag har bott 8 år på Irland, med en sambo vars farbror är Willie Leahy, så jag vet precis vad du snackar om. Dock, ska jag tillägga, att just fullblod/ponny är det inte så vanligt att man korsar. (Om man inte är Willie Leahy som har ca 1000 st hästar varav 700 st springer lösa och gör vad de själva behagar så man kan få en och annan korsning det inte riktigt var meningen skulle hända). Dock hittar man ju väldigt många draught/fullblod!

Men jag har svårt att se varför någon (annan än just Willie) skulle vilja tillverka cobbar av det slaget.

En liten parantes i det hela är att Willie har sina egna inspektioner då han har så många avkommor varje år, så man ska kanske inte helt lita på vad som står i papprena. ;) I know, we're related!

Trådnapp.

På min gård (inte min häst) har det funnits ett par avkommor till Glacier Mint, jag känner dock inte till mödernet ! Som bägge två hoppade helt fantastiskt bra.

Hur var din Glacier Mint avkomma ?
Ni (olgaklara å Ramona) råkar inte känna till ngt om en annan fullblodshingst; Rhett Butler ?

Den jag köpte min conn/fullblodskorsning av var med vid födseln av honom så jag är 100% säker på att just den var korsning conn/fullblod.

http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/kermitsida.jpg
http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/kermitvacker-1.jpg

Nu sprang ju inte Glacier Mint's** speciellt mycket lös hos dem.

Den andra hästen jag köpte av Leahy ångrade de att de sålde ur landet Han kommer säkert ihåg honom idag. Jag pratade senast med dem om just denna häst runt -95 eftersom han hastigt förolyckades :( En superhäst på alla vis
http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/Shamrock/sham1.jpg

http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/Shamrock/april20200212.jpg

Trådnapp.

På min gård (inte min häst) har det funnits ett par avkommor till Glacier Mint, jag känner dock inte till mödernet ! Som bägge två hoppade helt fantastiskt bra.

Hur var din Glacier Mint avkomma ?
Ni (olgaklara å Ramona) råkar inte känna till ngt om en annan fullblodshingst; Rhett Butler ?

Glacier Mint's har en hel del bra avkommor, tyvärr inte så många. Min hoppade super och hade kapacitet att hoppa hur högt som helst. Han startade ** internationell fälttävlan och *** nationell. Tyvärr dog han alldeles för ung i cancer :(

haha det låter som om min gamla ponny skulle kunna komma från det stället. Vart på Irland ligger det?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 081
Senast: Freazer
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
564
Senast: Twihard
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
651
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka