Irish Cob C-ponny, bete eller inte?

Silversvans

Trådstartare
Nästa vecka kommer min nya häst, en Irish Cob med c-ponnymått. Jag ska även flytta till hus på landet, i närheten finns bete där han är erbjuden plats.

Är jag nojig? Jag är rädd att han ska få fång eftersom han är ponny och betet är som kraftigast just nu...han går in på nätterna hos säljaren.

Vi har även tillgång till "golfbanegräs" där min andra häst går, men det är lång resväg dit (45 min buss och 30 min promenad enkel väg) och hästarna ska placeras i närheten av mitt hus så fort det går.

Gräset är "naturbete", dvs inte gödslat eller ngt.

Sv: Irish Cob C-ponny, bete eller inte?

Alltså, hästar får ju inte fång bara för att de är ponnys. Däremot kan övervikt vara en riskfaktor. Så om du håller hästen i bra trim så bör det inte vara någon fara. Du kanske kan köra med betesreducerare såhär i början av sommaren?

Håll igång hästen som vanligt men låt honom gå på bete i övrigt så borde det inte bli några problem. Bara för att hästarna går ute på bete behöver de ju inte ställas av helt. Det är ju egentligen en tradition som ligger kvar från förr. Det var inte länge sedan hästar inte fick gå i hage alls under hela vintern När jag red på ridskola under 70-talet fick t ex. lektionshästarna inte gå i hage alls under vintern. Då släpptes de på sommarbete ett antal veckor på sommaren (och sedan tog det flera dagar att få tag i dem igen inför höstterminen:D ). (Ja ännu längre tillbaka var det ju för att spara på höt inför vintern som man hade djuren ute) Numera får ju hästarna normalt gå i hage året runt och kan gott få sin viloperiod på vintern istället, när det ändå är halt, mörkt och jäkligt. Nu blev det lite OT, men som sagt. Håll igång hästen under betet så ska du inte behöva oroa dig :)

Senast ändrad:

Han kommer att hållas igång :) Han är bara 4 år, så hårt kommer han dock inte gå.
Det verkar som att kort gräs är mer riskabelt ur fångsynpunkt? :cautious:

Det lutar åt att han får stå där min nuv häst går på bete ett tag, tills flytten och allt är klart, sen tar jag hem dem :)
Betesreducerare vill jag nog undvika, skulle bara använda det om det fanns konstaterad fånghistoria.

Han kommer att hållas igång :) Han är bara 4 år, så hårt kommer han dock inte gå.
Det verkar som att kort gräs är mer riskabelt ur fångsynpunkt? :cautious:

Ja, när ett grässtrå är alldeles nytt och kort så innehåller det massor med socker och typ inga fibrer, när det hunnit växa sig långt så är det mindre socker och mer fibrer.

Gräs är hästens basföda.

Sålänge du har koll på den att den inte blir fet eller släpper den på vallbete utan att den rör sig är faran liten.

när hästen blir vuxen kan den ridas mer, men har också lättare att bli tjock- precis som med oss.

håll koll o äter den för mkt kan man flytta bort den halva dagen från betet.

Se till var vår att den är slank vid betessläpp så behöver du oroa dig mkt mindre.

Träning som inför tävling minimerar risken avsevärt. motion värdigt en HÄST.
Mer trav o galopp än skritt på en häst i skaplig kondition.

Jag vill tillägga till Axels inlägg att du ska lära dig hästen. Känn på hästens ben och hovar varje dag vid visiteringen. Kolla hur hästen rör sig även de dagar du inte ska arbeta den. Känner du värme, ökad puls, ser eller känner svampighet och/eller svullnad vid kronranden eller ser någon rörelsestörning så ta bort den ifrån betet direkt och låt magen vila ifrån betet med hö några dagar. Ibland kan det häva ett fånganfall bara att göra så men då får man ju kanske ompröva sitt beslut om att låta den gå heltid på bete och kanske lägga till betesreducerare om den har fått en sådan reaktion även om den var liten. Ju snabbare man får bort en sådan häst ifrån betet desto mindre är risken att det blir ett riktigt fånganfall.
Sen måste man ju självklart hålla koll på hullet med. Känn över revbenen och mät gärna hästen men tänk på att det är skillnad på magens form när den äter enbart gräs mot när den äter hö. Gräs innehåller ju bara ca 20 % ts och det är ju skillnad mot hö som innehåller 84% ts så därför blir ju magen självklart större men hästen behöver ju inte vara fet för det. Gräsmagen försvinner på bara några timmar eller kanske ett dygn medans fetman ju finns kvar även om man tar bort den ifrån betet.
Som sagt, bara för att det är en ponny så måste den ju inte få fång men självklart ska man ha koll och inte släppa den på kraftigt vallbete. Sedan tycker väl jag att innan midsommar så finns det ingen anledning att släppa hästarna på bete dygnet runt om det inte handlar om hästar som tränas mycket hårt eller dräktiga ston eller sto med föl eller hingstar som betäcker.

Sätt honom på bete och håll igång honom bara :)

Min c-ponny går på bete och han börjar få lite rund mage men han är unghäst så det känns okej. Vi går lite promenader och jag har tänkt gå lite mer med honom nu när det fina vädret kommit till oss. Betet är inte så kraftigt här så därför vågar jag ha honom ute på detta betet. Annars finns det magrare bete här med. Blir han mer rund om magen så får han byta hage helt enkelt men tänkte i första hand öka på motionen. Han är bara 2 år så det går inte hålla igång honom som med en ridbar häst.

Han är 136 i dagsläget :) Tror han växer ett par cm till. Oerhört trevlig och följsam gosse.

Växande ponnyer får sällan fång, håll koll på hullet så ska du se att det går bra :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 258
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 995
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 761
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur