Boop

Trådstartare
Jag skulle vilja veta hur Irco Mena nedärver sig. Temperament, storlek, modell, kapacitet, tja allt egentligen. Någon som vet vad han kostar att betäcka med, hittar ingen prisuppgift om det någonstans.
 
Sv: Irco Mena

Har mejlat ägarna men inte fått svar. Jag har läst på deras hemsida, men det är intressant att höra från andra som har erfarenheter om hans avkommor eftersom hingstägare ofta har en tendens att "försköna" sina hingstar.
 
Sv: Irco Mena

Träffat en häst jag med säkerhet vet har Irco Mena i stammen, men om det var som far eller morfar blir jag lite osäker på :/

Hästen i fråga är iaf en rätt stor valack som ser ut som en enormt förvuxen ponny (han har ponnyansikte :love: ). Hur han är ridmässigt vet jag egentligen inte så mkt.. Han har spatt bak och är därför stel efter att ha stått, men har inte alls ont och kan ridas i princip som vanligt.
I boxen så ser han gärna hotfull ut när man närmar sig, men så fort man börjat klappa honom är han som en hundvalp som vill krypa upp i knät på dig. Backar du ett par steg kommer det hotfulla utseendet tillbaka.. men så fort klifingrarna kommer fram igen blir han glad :crazy: :D

Hmm.. vad mer.. :/ Han är ranglåg i hagen..
 
Sv: Irco Mena

Jag har en treåring efter Irco Mena. Hon är nu 1.70, skimmel och löshoppar riktigt bra, inridning har gått utan problem.
Jag har för mig att det kostade 1000 i bokning, 2000 vid insemination och 8000 vid levande föl. Då tillkommer givetvis veterinär och stationsavgift, + moms på alla priser. Men detta var ju ett par år sedan så hur det stämmer nu vet jag inte.
Så här ser hon ut:

Linasida.jpg
 
Sv: Irco Mena

å jag önskar jag hade en Irco Mena-avkomma! Temperament, storlek, kapacitet, ALLT brukar vara bra på dem, i alla fall de som jag kommit i kontakt med.
 
Sv: Irco Mena

Jag har betäckt mitt ena sto med Irco Mena iår och han kostar:
1000kr i bokningsavgift, 2500 språngavgift och 8000kr vi 90 dagars dräktighet + Moms
samt seminstationens kostnader osv.
Och det finns endast 6 seminstationer i landet som får lov att inseminera med hans sperma. Han som äger sperman har valt ut de 6 bästa stationerna för att det ska vara så stor chans som möjligt att stoet blir dräktigt.
Dessutom så måste stoet ha ett föl vid sidan, ett föl föregående år utan att ha blivit ombetäckt, eller vara 3-4 år med BRA stam. De äldre stona ska ha visat att de är något att ha, dvs antingen gett bra avkommor tidigare eller själva presterat bra samt så ska de ha en vettig stam. Ston som gått gall eller som inte fått föl på flera år sorteras alltså bort pga risken att de kan ha svårt för att bli dräktiga.
 
Sv: Irco Mena

Vi har fött upp ett sto e:Irco Mena-Cardento. Hon visades på 3-års testet i år med poängen 788888 som hopptalang. Hon är inte stor, mättes till 160 och fick omdömet outvecklad på typ. Får hoppas att hon växer i sig. För övrigt är hon helt okomplicerad att ha och göra med, hur cool som helst!

Här en bild på henne som 1-åring, då med 9:a på typ..

7188437a2213096b439543183l.jpg
 
Sv: Irco Mena

Har endast sett fyra avkommor efter honom på "nära" avstånd och en med honom som morfar. Tre av dessa (ink. den med honom som morfar) har varit stora (170 +) och lite valpiga (något sent utvecklade). Men dom har varit mkt. trevliga i tempramentet (coola) och haft ett otroligt scoop. De andra två tror jag har tävlat upp till 130 och dessa har varit väldigt lik sin far. Vet ej hur dessa är i temperamentet. :)
 
Sv: Irco Mena

Xenox skrev:
Och det finns endast 6 seminstationer i landet som får lov att inseminera med hans sperma. Han som äger sperman har valt ut de 6 bästa stationerna för att det ska vara så stor chans som möjligt att stoet blir dräktigt.
Dessutom så måste stoet ha ett föl vid sidan, ett föl föregående år utan att ha blivit ombetäckt, eller vara 3-4 år med BRA stam. De äldre stona ska ha visat att de är något att ha, dvs antingen gett bra avkommor tidigare eller själva presterat bra samt så ska de ha en vettig stam. Ston som gått gall eller som inte fått föl på flera år sorteras alltså bort pga risken att de kan ha svårt för att bli dräktiga.

Var har du fått dessa uppgifter ifrån ? Gällde i alla fall inte ifjor. En av mina kompisar tänkte betäcka ett 8 årigt sto import som varken var visad eller tävlad i några högre klasser. Dessutom var hon betäckt året innan och gick då tom. Hon disskuterade mkt med seminägaren som var väldigt "påstridig" att hon skulle välja honom. Till sist valde hon att inte betäcka med honom (av samma anledning som jag valde bort honom för några år sedan när jag skulle betäcka) och den anledningen är att det finns i stort sett inte en enda avkomma som inte är lågställd med lågt ansatt hals och låga i framkärran i hopptekniken (alla dessa sakerna var han ju även själv frächade dessutom upp minnet av honom genom att se honom på video när det var aktuellt för mig att betäcka är ju en del år sedan man såg honom "live"). Och detta är ju de drag man absolut vill avla bort på en hopphäst passar inte dagens tekniska banor att de är långsamma i fronten vilket den konstruktionen ger, pratade även med en hel del andra tävlingsryttare och flera nämnde just framtunga som den negativa egenskapen på irco mena avkommer.
Man ser ju detta som ett gemensamt drag på de två avkommerna som visats ovan att de just är lågställda med lågt ansatt hals.
 
Sv: Irco Mena

Hästen ovan har aldrig visats fram med kritiken lågställd eller lågt ansatt hals, tror faktiskt inte att någon domare skulle gett henne de poäng hon faktiskt fick om så skulle vara fallet. Det är lätt att kritisera och utifrån ett fotografi, men du vet ju själv att det man ser inte alltid stämmer överens med verkligheten..

Hälsningar Monika
 
Sv: Irco Mena

Dom hästar jag har träffat efter Irco Mena har varit super trevliga i tempramentet, storleken har varierat, trevliga i all form av ridning.
 
Sv: Irco Mena

Hästen fick ju 7:a på typ vilket är typiskt för lågställda hästar, standardpoäng för just detta fel, 7.a på typ är inget att vara stolt över utan brukar mkt sällan utdelas lägre. 8 brukar en "normal" häst ha och 9.a om de är högställda. Typbetyget speglar mkt tydligt just denna biten. Att halsen är lågt ansatt är inget som ändrar sig från bild till bild (den sitter där den sitter). Hon ser vad gäller dessa saker ut som en typisk IM avkomma.
 
Sv: Irco Mena

Var hon i kontakt med Lars-Gunnar?
Jag fick infon från min mamma som pratade med honom direkt i telefon. Han vill helst inte ha ston som har problem med att bli dräktiga därför att det finns begränsat med sperma kvar, vilket jag inte ser som något konstigt.
 
Sv: Irco Mena

Ja hon pratade med ägaren direkt och han var väldigt påstridig att hon skulle använda honom, när hon menade på att det inte var så lyckat att ta fryst till ett sto som inte haft föl tidigare och som de inte lyckades få dräktig året innan så menade han på att han har haft så bra dräktighetsresultat så det var ingen fara, så nog viste han att det var ett klyddsto. Detta att det bara skulle finnas väldigt begränsat antal kvar skall man nog inte lägga så stor vikt vid, det har hetat så i många år nu och trots att ett stort antal doser använts så finns det ännu kvar. Tror det var -00 som de tom hade det med i annonserna (om jag inte misstar mig på året) att det endast fanns begränsat antal strån kvar. Tittar man i hingstkalendern så har han sedan dess använts till 00- 38 ston, 01- 58 ston, 02- 43 ston, 03- 28 ston, 04- 11 ston = 178 ston och troligtvis har ju några av stona behövt mer än ett strå alltså har de när de börjar säga att det bara finns lite kvar alltså haft säkert 300 strån kvar det anser ju inte jag som lite precis nej, den biten är nog mest ett försäljningstrick visst måste det ta slut snart, men samtidigt så ser man ju tydligt på antal betäckta ston att även intresset från stoägarna har sinat. Dessutom är inte 03 redovisad vilket kan betyda att kvaliteten börjar bli dålig (inte helt konstigt med tanke på att det är 10 år sedan han dog).
 
Sv: Irco Mena

ok, lät inte riktigt så iår. Han ville inte ha vilka ston som helst man fick tom skriva på bokningsblanketten när dom hade föl senast osv, vad tidigare avkommor gjort mm.
Något fel på hans sperma det inte enligt vår vetrinärstation iaf, hon tog sig på ett strå..
Som jag fattar det så tar han inte emot vilka ston som helst.
 

Liknande trådar

BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 861
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 184
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 281
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp