Irco Mena blod - fortfarande intressant i sport/avel??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Witzippa
  • Startdatum Startdatum
W

Witzippa

Halloj, funderar lite smått på att köpa ett sto e. Irco Mena och använda både till avel och som tävlingshäst, har själv varit lite förtjust i Irco Mena avkommor tidigare men har nu plötsligt när jag hittat en blivit lite osäker om det står sig bra i dagsläget när det gäller avel men även om det är bra sporthästar generellt.

Vad tycker ni?:confused:

Är det egentligen många hästar i toppen efter honom??

Någon som kan uttala sig om hur Irco Mena hästar är positivt/negativt som sporthästar?

Tacksam för alla synpunkter!:bump:

Sv: Irco Mena blod - fortfarande intressant i sport/avel??

Jag satt som funktionär på kvalitets i höstas och såg många Irco Mena hästar som hoppade riktigt bra.
Jag har inte varit så förtjust i honom mest pga dåliga erfarenheter med en avkomma, men fick ändra mig nu.
Jag hade gärna köpt en häst med IM i stammen.

Irco Mena är i högsta grad intressant i aveln. Tack vare att hans frysta hållt så hög kvalité så finns många yngre avkommor till honom. Han ligger ju väldigt högt i bluppen fortf.

Jag har ett äldre Irco Mena-sto i avel som blev dräktigt men resorberade förra året, i år gör vi allt vi kan för att få henne dräktig igen!

Jag satt som funktionär på kvalitets i höstas och såg många Irco Mena hästar som hoppade riktigt bra.
Jag har inte varit så förtjust i honom mest pga dåliga erfarenheter med en avkomma, men fick ändra mig nu.
Jag hade gärna köpt en häst med IM i stammen.

Ok, kul att höra:)

Har tränat och tävlat en IM val. Jätte fin att rida och kunde hoppa hur bra som helst. tyvärr slarva han lite inne på banan men han var också 1.75 och bara fem år. Ger man honom mer tid så blir han nog en mycket fin häst för framtiden.

Har sett många fina hästar e IM ute på tävlingsbanorna dock varierar de väldigt mycket i typ och storlek.

Oh vad kul att hora! Vantar en sjalv nu i juni som har stammen e: Irco mena ue: Escudo. Det ska bli spannande :)

Valde sjalv den kombinationen da jag ar jatte fortjust i de Irco Mena avkommorna som jag har sett.

(ursakta att jag inte kan skriva somliga vokaler, ar i holland)

Hls
Emeli

Jaså minsann, verkar ju ändå som fler här tycker Irco Mena fortfarande är intressant, har också sett att avkommorna varierar i storlek en hel del.

Jag skulle verkligen inte ha något emot en IM-avkomma. :angel:
Hade ett äldre IM-sto lite halvt om halvt på G när jag letade häst för ett år sedan, men tyvärr blev det inget av det köpet :(

Irco Mena /Feliciano/Irco Marco-blodet kommer nog alltid att vara intressant i avlen om stona är bra och har ett bra möderne också:)

Har själv ett Irco Marco sto-xx-xx sto i aveln som lämnar jätte fina avkommor oavsett hingstval.

Irco Marco kan dra ner storleken på avkommorna lite, det kan du ha i åtanke vid ditt hingstval.

Jag ser att det är jätte viktigt att jag väljer stora hingstar på mitt sto för att dom inte skall bli alltför små...

Senast ändrad:

Irco Mena /Feliciano/Irco Marco-blodet kommer nog alltid att vara intressant i avlen om stona är bra och har ett bra möderne också:)

Har själv ett Irco Marco sto-xx-xx sto i aveln som lämnar jätte fina avkommor oavsett hingstval.

Irco Marco kan dra ner storleken på avkommorna lite, det kan du ha i åtanke vid ditt hingstval.

Jag ser att det är jätte viktigt att jag väljer stora hingstar på mitt sto för att dom inte skall bli alltför små...

Intressant, jag tycker det är lite negativt faktiskt att Irco Marco blod skulle dra ned storleken, har redan ett sto som ger smått så jag är inte så sugen på ett till som ev ger smått, tycker det blir begränsat att hitta hingstar som ska ge storlek, har haft riktig huvudbry i år vilken hingst jag skulle ta, ser hellre att stoet lämnar stort så man kan välja "vilken hingst som helst".
Men att Irco Marco blodet skulle ge smått generellt kan ju ändå innebära att inte alla ston med Irco Marco blod behöver ge smått, det beror ju lite på mödernet också.

Jag skulle verkligen inte ha något emot en IM-avkomma. :angel:
Hade ett äldre IM-sto lite halvt om halvt på G när jag letade häst för ett år sedan, men tyvärr blev det inget av det köpet :(

Är det avel du tänkte på i första hand då eller som sporthäst?
Många verkar ju gilla att IM finns som morfar i stammen:)
Jag är ju i första hand ute efter en tävlingshäst som så småningom om ska användas i avel (kanske ta ett föl som 3 åring först och sedan tävla och sedan avla igen) så jag är lite fundersam om jag då hellre skulle köpa ett sto med en mer "modern" pappa och kanske IM som morfar, vad tror du?

Det har väl också att göra med att det inte finns så många hästar i tävlingsålder med Irco Marco i första led längre, så nu är det kanske mer i andra eller tredje led man hittar honom.

IM är som en svart cocktail klänning, går aldrig ur modet!
Det är en av de främsta förvärvarna som verkat i svensk hopphäst avel, och jag har mycket svårt att tro att hans namn inte skulle vara attraktivt för presumtiva köpare. Jag skulle mer än gärna köpa en häst med honom i stammen.
Jag tycker att det är otroligt olyckligt att ingen av hans bästa söner verkar i landet.

Syftar du på Irco Mena eller Irco Marco (båda kan ju förkortas IM )

Jag anser att Irco Mena är Irco Marcos bästa son med reservation för Feliciano som också är riktigt bra.

Vilka söner tänker du på som är de bästa som inte finns i landet ?

Jag menar Irco Mena, som tråden handlar om, och jag anser att So What och den framlidne Lars Irco G är de utav hans söner som nedärvt sig bäst.

Har dålig koll på vad So What hann lämna, har du några exempel?

Bla Albion som Per-Ola Nyström hade. De flesta av hans avkommor har också gått ur landet, då Royne var mycket intresserad av So What och köpte upp allt han kom över.

Tack!

Älskar själv Irco Marco-blodet och är därför intresserad av alla hans ättlingar:)

Är det avel du tänkte på i första hand då eller som sporthäst?
Många verkar ju gilla att IM finns som morfar i stammen:)
Jag är ju i första hand ute efter en tävlingshäst som så småningom om ska användas i avel (kanske ta ett föl som 3 åring först och sedan tävla och sedan avla igen) så jag är lite fundersam om jag då hellre skulle köpa ett sto med en mer "modern" pappa och kanske IM som morfar, vad tror du?

Både ock faktiskt. Tanken var att tävla ett eller ett par år, för att sedan ställa henne (AB-premierad) i fölboxen. Jag har alltid varit väldigt förtjust i Irco Mena, så det var stammen i första hand som gjorde att jag föll för hästen (trots att hon var liten)

Angående det som nämnts om IrcoMarcoblodet och små avkommor så har jag också hört (och sett) det. Trots det beslutade jag mig för att betäcka mitt lilla Cardentosto (154cm, med smått även bakåt på stosidan) med en IrcoMarco-son (Greve Molke). Avkomman, idag 6 år gammal, är 165cm.

--------------------------------------------------------------------------------

IM är som en svart cocktail klänning, går aldrig ur modet!
Det är en av de främsta förvärvarna som verkat i svensk hopphäst avel, och jag har mycket svårt att tro att hans namn inte skulle vara attraktivt för presumtiva köpare. Jag skulle mer än gärna köpa en häst med honom i stammen.[/QUOTE]

:bump: Du kan alltid kontakta mig:)

Jag tycker att det är otroligt olyckligt att ingen av hans bästa söner verkar i landet.

Undrar också vilka som du anser är dom bästa sönerna?
Känns som att feliciano och Irco Mena är dom bästa förärvarna än så länge?:confused: Vet inte vad So What har lämnat el Lars Irco G?

Liknande trådar

W
Avel Mitt sto e.Quite Easy behöver en hopphingst som ger storlek och bra temperament i första hand, jag tror jag blir galen snart efter allt...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 137
Senast: Witzippa
·
G
Avel Jag avlar sporthästar och mitt mål är att få fram bra tävlingshästar. Men avel är intressant, har funderat över Svensk avel och det...
Svar
1
· Visningar
733
Senast: pastejja
·
S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 900
Senast: sydney
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 790
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård