Majs

Trådstartare
Vad vet ni om Iran, allt från tävlingar-avkommor. Vad har han för resultat och vad har han presterat?
:banana:

Sv: Iran 533

Iran tävlades inte, det var inte vanligt att hingstar gjorde det på den tiden.

Iran levde mellan 1972 och 1979, då han dog genom olyckshändelse. Han är elitpremierad postumt.

Han lämnade främst dressyrhästar. Just nu kommer jag på Three Crowns, exporterad till USA och godkänd där, som gick svår dressyr. Andra med bättre minne får fylla på;)

Far bla till Napoleon, Nairobi och Panter (har inga stbnr i huvudet)
Har fått berättat för mig av en gammal hingsthållare på Gotland, att Iran rörde sig helt fantastiskt med hade ett humör som inte var helt enkelt.

Napoleon i sin tur är pappa till bl a Bernstein, som ju lämnat en hel del goda dressyrhästar.

Så med tanke på hur kort tid Iran var i avel hann han lämna ganska stora spår efter sig, framförallt via Napoleon, kanske.

Panter vet jag inte klarade bruksprovet, ochsen gick han väl medelsvår dressyr?

Nairobi minns jag att han knappt var fertil fast han lyckades få några avkommor, och jag har hört sägas att han var Irans bäste son. Vet du om det var så?

Jag har faktiskt ingen aning, men det är ju svårt att jämföra de två efs Napoleon skadade sig illa redan som unghäst.

Så kan jag lägga till ngr Napoleonsöner; Washington, Gazpon, Wenzel, Zephyr, Vivaldi, Nactus och Nelson.

Pappa till de godkända hingstarna Nairobi 624, Napoleon 625 (10 godkända söner), Panter 654 (kastrerad 1983) och Three Crowns CRB 9006 (USA) och ett 60-tal stamboksförda ston

Morfar till hingstarna Master 850, Belmont 776, Voltaire 754 och Eloge 738

Mormormorfar till Berlioz 978

Napoleon sönerna: Amiral 764, Bernstein 761, Bombay 898, Gazpon 740, Nactus 854, Nelson 993, Vivaldi 753, Washington 751, Wenzel 759 och Zephyr 829

Vad vet ni om Iran, allt från tävlingar-avkommor. Vad har han för resultat och vad har han presterat?
:banana:

*putt putt*
Har träffat en herre ue. Iran och vad jag förstått är han mycket lik morfar på många sätt! Är det någon som vill dela med sig av bilder på Iran och hans släkt? :bump:

Har ocksa träffat en ue Iran, och det syns tydligt pa exteriören. Verkar som han präglade sina avkommor?

Bild på Iran:
http://i60.photobucket.com/albums/h35/c_brennholt/NinjaSlekt/Iran533.jpg

Jag har själv träffat en häst efter Iran, ett stamboksfört sto ue Lansiär 377-Vital 270-Mandat 157. En snäll och trevlig häst vad jag minns. Fick på premiering som 9-åring detta omdöme: "Utmärkt typ, något kort hals, lång i bålen, tåvid, mycket goda rörelser."

Hon är 20 år på bilderna:
4241509.jpg

4236108.jpg

4241508.jpg

Mer info:
http://www.hastkatalogen.se/showhorse.php?id=43008

Senast ändrad:

Hon är ocksa väldigt lik hästen jag kände - samma lite raka kors, branta bog, brett ansatta och maffiga hals. Fast "utmärkta rörelser" kunde man tyvärr inte anklaga honom för.;)

*putt putt*
Har träffat en herre ue. Iran och vad jag förstått är han mycket lik morfar på många sätt! Är det någon som vill dela med sig av bilder på Iran och hans släkt? :bump:

Nu delar jag med mig. Ursäkta bildkvalitén. Mörkt ute, dåligt ljus. Än så länge den mest "vettiga" bild jag har på honom.

Optimus
f. 1995
e. Opius
ue. Iran

25027571.jpg

*kl*

Han lämnade också det A-premierade stoet Inga (35) ue. Rockad - Drabant, riktig gotlandsstam! Hon lämnade i sin tur 17 avkommor.

Parodi e. Palermo lämnade i sin tur stoet Shade tillammans med magini. Shade är mor till Bold Bounce som gått svår fälttävlan.
Parodi lämnade också Texoma efter quarterhingsten Meesaheesa. Texoma gick enstjärnig fälttävlan, bla JRSM.

Dynamite e, Son of a gun xx Hade flera placeringar i svår fälttävlan och hoppade 10-10 på kvaliteten.

Comedi e. Marino har placeringar i msv dressyr.

Dynasti e. Magini har placeringar i tvåstjärnig fälttävlan (jag undrar om han inte gick något ungdomsmästerskap också men det skall jag låta vara osagt) samt msv hoppning.

Sympati e.Zinsky xx har även han placeringar i *-**fälttävlan.

Magi Teemer e. Mintage xx Har placeringar i cnc* flt samt i msv dressyr.

Melodi e. King Marco har placeringar i cnc* flt (placerad breedersfinalen som 5-åring tror jag) samt i msv hoppning. Hon i sin tur har tillsammans med Kanudos xx lämnat Last April som gick championatsfinalen i fjor som 4-åring och i år som 5-åring.

Strategi e. QE, otroligt fin och kapabel häst som tyvärr fastnade i staket och skadade sig och fick iår föl efter Hip hop. Förhoppningsvis kommer hon tillbaka till sporten igen. Är 6 år i år.

Sorti e. Sack, sista fölungen som fick nappas då Inga gick bort när han ännu var väldigt liten.

Förrutom dessa har hon lämnat en del avkommor till men det är dessa som har bäst resultat och som jag kommer ihåg mest...

Fantastiskt fertilt sto måste man nog säga. Tillhör Ulla-stammen, en gotländsk stam, nr 35.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 426
Senast: Freazer
·
Samhälle Om det är så varför säljer (och skänker ) vi då ut vår elproduktion till Kina? En retorisk fråga man behöver fundera över: Vad är...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 549
Senast: Inte_Ung
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025