IR-terapi?

lady_vip

Trådstartare
Någon som har testat?

Resultat?

Erfarenheter?

Min pålla behöver en genomgång, men bra equiterapeuter/fysioterapeuter i mitt närområde (dvs inom 5-8 mil!!) lyser med sin frånvaro. Nu har jag hittat detta med IR-terapi i närheten, och funderar på om det kan vara nåt.

Problemet helt kort är att hon är en högställd, het häst som har svårt att slappna av periodvis och får därför lite bekymmer med bogarna.

Putt på en gammal tråd. Var o tittade när 3 hästar behandlades idag o blev nyfiken. Detta efter att 2 hästar tidigare behandlats med mycket gott resultat. De fyra av dessa 5 jag känner till lite bättre är alla genomgångna av veterinär lite nu o då på olika ställen och inte direkt halta men uppvisar olika oönskade symptom vid arbete. Vissa grejer gav ju väldigt tydligt resultat direkt. Spännande o se om effekten håller i sig som behandlaren sa att det skulle göra. Funderar på att åka dit med min mest för att jag gillade behandlarens grundlighet vid diagnosticering. Kan vi ha tänkt på samma @lady_vip? HE. Andra sidan Skåne vad jag fattat det som dock, detta var när hen var på besök i ett stall i mitten.

Också nyfiken på svaren på dina frågor såklart!

Jag kommer inte riktigt ihåg vem jag syftade på:D vad jag kan minnas blev det inget av det för min del iaf, jag åkte till CA för behandling istället. Jag hade däremot en HK ute, men det var kiropraktik och laser vad jag kan minnas.

Terminologin är ganska förvirrande. Biolight använder synligt rött ljus och IR. Laser betyder i princip ljus av definierad våglängd om jag förstått rätt. IR-terapi skulle kunna vara biolight. Elektroterapi är när man behandlar med elektricitet, inte ljus.

Terminologin är ganska förvirrande. Biolight använder synligt rött ljus och IR. Laser betyder i princip ljus av definierad våglängd om jag förstått rätt. IR-terapi skulle kunna vara biolight. Elektroterapi är när man behandlar med elektricitet, inte ljus.

Ja, det är mycket förvirrande alla ljusgrejer :p Enl behandlaren här så var detta ett bredare behandlingssätt än laser, även o vissa grejer hade hen likagärna kunnat använda laser till. O vissa påstår att det inte finns några vetenskapliga beläg för att laser funkar. Jag har dålig koll känner jag.

Det finns en del evidens (vetenskapliga publikationer) när det gäller vissa våglängder och sårläkning (forskning på råtta, viss humanforskning). 'Annat' är sämre belagt. Det som avgör är en kombination av våglängd och intensitet skulle jag tro. Om någon vill behandla med laser skulle jag kolla våglängd och hur intensiv behandlingen är, ljusets styrka så att säga.

Personligen tror jag att lasrar typ biolight är ungefär lika effektiva som massage. Skillnaden är mer att man kan behandla leder med laser. Jag kör biolight på mig själv ibland och det fungerar bra på just den skadan jag har.

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 435
Senast: monster1
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 074
Senast: Lindi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar