IPO III avd C

Jadzia

Trådstartare
I juni var vi, i nästan 30 graders värme, och tävlade lite igen. Lyckades tvinga en stackare att filma skyddsarbetet och såhär såg det ut. Inte världens bästa film och halvbra poäng, men men...

IPO III, Avd C, 86p

Sv: IPO III avd C

Har Sam nedsatt hörsel eller varför gapar du så förbaskat heeela tiden trots att hunden är nära dig?
-"Häää-ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄR", -"Fooo-OOOOOOOOOOOOOOOOOT!!!!!!!!!!!!", -"LLLLIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIGGGGGGGGGGGG!!!!!!!!!"

Kändes bara allmänt otrevligt, aldrig sett något liknande beteende på IPO-tävlingar förr hos andra förare. I övrigt ser man typ ingenting i filmen så har inget mer att säga.

Nikkis, om det varit en ärligt menad fråga så hade jag svarat på den. Nu råkar det inte vara det och då avstår jag.

Vad du sett och inte sett på tävling kan inte jag uttala mig om men du behöver nog ut och se dig om lite mer.

Nikkis, om det varit en ärligt menad fråga så hade jag svarat på den. Nu råkar det inte vara det och då avstår jag.
Men det var det, på vilket vis är den inte ärligt menad? Hade väl inte skrivit om det inte vore för att jag är intresserad av varför du skriker så, när jag inte upplevt andra förare göra det i den utsträckningen.
Det är en sak om man ska nå hunden verbalt på avstånd, men när man står ngn meter ifrån den?

Vad du sett och inte sett på tävling kan inte jag uttala mig om men du behöver nog ut och se dig om lite mer.
Och eftersom du absolut ingenting vet på det planet så bör du därmed inte heller råda mig till ngt sånt, för det går liksom inte riktigt ihop då. ;)

Min enda tanke när jag såg filmen var "varför vrålar människan så in i h-e?" Du har fått frågan flera gånger, så varför inte svara på den?

Senast ändrad:

Av denna enkla anledning, när jag sänder hunden mot första skärmen så inser jag att han är på väg att köra programmet helt på egen hand. Lösningen blev hårdare kommandon. Det kanske inte ser trevligt ut men vi undvek disk. Det kanske inte hade hänt, helt säker kan man inte vara, men avdrag för olydnad hade vi fått och det rejält. Att jag hade så långa kommandon vid utkallningen märkte jag dock inte förrän jag såg filmen. Det gick mig helt förbi när jag stod på planen.

Hårda eller långa kommandon är tämligen vanliga i skyddet och jag ser det på varje tävling. Företrädesvis vid släppanden. Jag påstår inte att min ljudvolym är låg men det är skillnad på volymen i tex. lydnadsklass och skyddsarbetet. Hälften av startfältet på SM vrålade högre än vad jag gör. Större bana där i och för sig. Förhoppningen är dock att plocka tillbaka honom lite så jag kan gå tillbaka till min normala röstnivå.

Med tanke på Nikkis bakomliggande motiv så valde jag att ignorera. Det hade inte spelat någon roll om jag så svarat att hunden faktiskt är döv. Nu är dock frågan besvarad

Med tanke på Nikkis bakomliggande motiv så valde jag att ignorera. Det hade inte spelat någon roll om jag så svarat att hunden faktiskt är döv. Nu är dock frågan besvarad

Vilket motiv var det då?

Jag ser faktiskt skillnad på hårda kommandon och rent skrik, och nej jag upplever faktiskt inte alls att den typ av skrik och gap är vanligt förekommande i skyddet som i din film.

Det förekom inte ens på NM för Polishundar här i Örebro, vilket iofs inte direkt vart ngt att hurra över, men principen kvarstår dock.

Senast ändrad:

Jag träffade en kille för ett par år sedan som skulle visa upp IPO på vår klubb och han vrålade nog ännu värre än vad du gör. Enligt honom var det något som uppskattades av domarna? Jag tror det har gått lite mode i det, eller att det blivit normaliserat med sådan extrem ljudvolym i ffa IPOt. Men ärligt talat fick jag ont i öronen när han skrek sina kommandon, och då stod jag kanske 3-4 m bort. Och det enda jag funderade på var att man har ju slösat bort en viktig resurs som man kan ta till den dagen det verkligen kniper och den höga rösten behövs.

Vilket motiv var det då?

Jag ser faktiskt skillnad på hårda kommandon och rent skrik, och nej jag upplever faktiskt inte alls att den typ av skrik och gap är vanligt förekommande i skyddet som i din film.

Det förekom inte ens på NM för Polishundar här i Örebro, vilket iofs inte direkt vart ngt att hurra över, men principen kvarstår dock.

Det förekom definitivt på SM för schäferhundar för ett par år sedan. Där tror jag minst hälften av förarna skrek sig blå på vartenda kommando.

Jag sökte lite på youtube och såg (eller hörde) faktiskt en del skrikande. Väldigt tråkigt. Sen ser man de som klarar det galant utan att vråla. Genast mycket trevligare.

Det förekom definitivt på SM för schäferhundar för ett par år sedan. Där tror jag minst hälften av förarna skrek sig blå på vartenda kommando.

Det säger jag ingenting om eftersom jag inte var på det där SM:et för ett par år sen...

Det jag däremot säger är att på de tävlingar, stora som små, som jag hittills varit på så upplever jag det inte alls som vanligt förekommande att man skriker så det lämnas bromsspår i underkläderna när man kommenderar sin hund en sån simpel sak som fot eller ligg (osv).
Hunden är nära, den hör dig, betona istället för att gapa.

Ska försöka tänka på det under årets SM och VM nästa år. :)

Det är nog varken positivt eller negativt idag med hög ljudvolym. Man får varken plus eller minus av domarna. Dock får man ont i halsen ;)
För egen del är det inte önskvärt att jag ska behöva ta i så på fotkommandot, men just den dagen var det min nödbroms. Annars hade han nog gått själv.

Dock är det ett måste att domarna ska kunna höra dina kommandon och du startar ronderingen rätt långt bort från dem så lite röstvolym måste du ha. Jag skulle kunna viska mina loss-kommandon, men då får jag nedrag för att domarna inte kan höra om hunden släpper på kommando eller av sig självt.

Nej men som du säkert kan gissa var halva IPO-eliten där (den halvan som har schäfer ;) ), bl a mor och dotter Kristensson och jag tror inte att schäferförare har högre kommandon än malleförare. Det är inte helt ovanligt. Såg SM när det gick i Falkenberg också, och det var samma där. Massor med gap och skrik.

Eftersom ligg inte är ett kommando min hund har så kan du omöjligt ha hört mig säga det.

Helt ärligt, jag får ta i som sjutton på fem-sex fotkommandon ( och ut och kör en trea med dig innan du hävdar att det är simpelt) samt blir lite överexalterad på utkallningen, men i övrigt så hör du inte ens mina kommandon vare sig i läggandet, flykten, släppanden, transporterna eller sändandet i modprovet. I ronderingen är kommandona långa, men varken anmärkningsvärt hårda eller höga. Av ett 20-tal kommandon givna, utöver ronderingen, höjer jag alltså rösten på 7-8 stycken och det därför att hunden taggar så in i helsike. Alternativet hade då varit att strunta i att ryta i och därmed riskera att hunden drar iväg i olydnad, lär sig felbeteenden och i slutändan diskar oss. Vad hade du valt?

Och betona.....det kan du få neddrag för. Blir tonen för hård på ett kommando så kan de dra för hårt kommando. Det dras dock sällan för högt kommando.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag börjar med några förtydliganden: Det är inte min hund, men jag har fått tillåtelse att be om hjälp här. Hunden har varit hos...
2
Svar
28
· Visningar
6 783
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 916
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 340
Senast: mmbot
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka