Invägning 2005-11-28

snurpe

Trådstartare
Vulkan: 5008 g (huskatt, hane)
Filippa: 3732 g (maine coon, hona)
Katla: 3580 g (huskatt, hona)

(Vitnos ej vägd)

Av detta kan man konstatera att Filippa, drygt 5 månader, har passerat den första i vikt (troligtvis också Vitnos). Nästa att jaga är Vulkan, drygt 5 kg ;) :D

Hur mycket väger era katter? Ras?

/snurpe

Sv: Invägning 2005-11-28

Hanoo, hankastrat, korat, snart 13 år: 3,6 kg
Maja, fertil hona, korat, 1,5 år: 3,1 kg senast vi vägde henne, ska väga direkt när hon kommer hem från parningen.

Yoga är inte vägd. Hon är något överviktig dessutom.

Abbie vägde tidigare i höstas 5,2 kg, 2-årig britt-tjej. Kastrerad. Hon har ingen övervikt alls och är troligen inte färdigvuxen heller. Stor flicka.

Kommer du i januari hit till utställningen?

Senast ändrad:

Sigge, 1,5 år gammal kastrerad huskatt, vägde för nån månad sedan 3,1 kg.
Tippex, 6 mån huskatt, väger ca 2 kg.

Båda är lagom i hull osv, men om man jämför med andras katter här inne så verkar dom vara väldigt smala/magra :o

Min Abbie och Snurpes Filippa är raskatter, dvs avlade för att vara så stora som möjligt. Så det är inte rättvist att jämföra en huskatt med en katt av stor ras.

Det finns raser som väger som dina i vuxet tillstånd, så jag tycker inte dina verkar magra. Det beror ju på hur katten är byggd.

Vägde mina för någon månad sedan
Huskatter födda maj 2003

Loranga 5,0 kg smal stor kastrerad kille
Kornelia 4,1 kg, kraftig tjej

Helsyskon men hon har en massa päls på kroppen så hon ser väldigt kraftig ut medans han är väldigt smal

MissFideli skrev:
Kommer du i januari hit till utställningen?

Jag är väldigt sugen. När ska man anmäla sig som senast? Det enda som gör mig lite tveksam är att hon är så himla vild fortfarande (;) ). Hon är otroligt lekig och kattungebusig och mer i rörelse än stilla, så jag vet inte om hon skulle visa upp sig på sitt bästa sätt. Hon har blivit mycket lugnare, men har fortfarande otroligt mycket fart i sig. Händer det att katter smiter på utställningarna? :crazy:

/snurpe

Min lilla Siri vägdes när hon var hos veterinären för ett par veckor sen, on vägde 2.2 kilo. Hon är en 4-årig liten huskatt.

Det är tyvärr fullt i 2:an :( Tänkte om du hade anmält dig redan. Ska du ställa i din kategori på NerK's utställningar så får du vara snabb, den fylls direkt.

Synd, hade varit kul att träffa dig och kisse.

Det är lugnt, då får jag vänta vidare. Jag har inte velat anmäla ännu, utan har velat ge henne tid att lugna ned sig ;) Men det kommer ju fler tillfällen!

/snurpe

Det gör inget om de är "sprattliga", domare och assistenter är vana ;) Det är bra att börja ställa innan katten kommer i puberteten och blir mer känslig för revir, lukter och andra katter. Jag försöker ställa mina tidigt för att de ska vänja sig. Många raser går ofta inte bra på utställning innan de hunnit bli ett par år och mogna utseendemässigt, men då kan det vara lite sent att börja träna.

Så det är inte bara min som är lite "sprattlig" och "vild". Hon har lite humör också, och säger gärna ifrån om hon misstycker, men jag brukar hålla kvar henne iaf.

Min plan är att ställa ut i början av nästa år iaf (om det finns några utställningar). Några tips?

/snurpe

Jag har två huskatter, hankastrater båda två.

Oliver, 1,5 år, ca 4,3 kg
Alfons, 1 år, ca 4,1 kg

Båda två är smala och jag hoppas att de breddar ut sig och lägger på lite vikt nu under vintern. Alfons verkar bara växa på längden och i tass-storlek just nu :D, hans arv från pappan verkar ha slagit igenom och han kommer nog att bli riktigt stor som färdigvuxen.

MissFideli skrev:
Min Abbie och Snurpes Filippa är raskatter, dvs avlade för att vara så stora som möjligt. Så det är inte rättvist att jämföra en huskatt med en katt av stor ras.

aha.. så långt tänkte jag inte :crazy:

hehe jodå d fattade jag :)
men har aldrig tänkt på att det kan vara som för hundar.. vissa raser är större, å andra mindre. :crazy:

Mulles_matte skrev:
hehe jodå d fattade jag :)
men har aldrig tänkt på att det kan vara som för hundar.. vissa raser är större, å andra mindre. :crazy:

Nej, det är ju en tydligare skillnad på hundar. På katter är det ju några kilo som skilljer, på hundar 10-tals sådana.
I tråden Abbie ska på massage ser du min 5,2 kg-hona. Där syns det verkligen att det är en kraftig tjej.

Jo jag såg den.. Och hon var inte liten :o Men väldigt fin kisse :)
apropå det, när vi var hos vet med den ena katten som är 1,5 år, så trodde vet att han var 6 mån, för han vägde så lite och är väldigt liten i övrigt :crazy:
Därför jag reagerade över att alla andras katter verkar vara mkt mkt större

Huskatt 1: 12 år, 6-7 kg.

Huskatt 2: 6 år, 6-7 kg

Helig Birma 1: 2 år, 5,5 kg

Helig Birma 2: 19 veckor, nu står det helt still i huvudet. tror det var 1,6 kg. förra veckan, men kan vara både mer och mindre.

Ragdoll: 2 år, 2,8 kg.

Huskatterna är väldigt stora rent kroppsligt, så dom är inte så tjocka man kan tro;)
Raggisen är väääldigt smal och benig, har varit till veterinär och tagit alla möjliga tester då hon är så smal, men det har inte visat ngt. Hon äter fullt normalt med torrfoder också, lite kinkigare med blötmaten. Men som sagt, hon är fullt frisk så hon är väl bara liten till växten.

min väger 4,8 kg och han är en blandras... den enda raser jag vet finns i honom är norskskogskatt, han är ganska lik en sådan också :love: han är för övrigt ca 7mån

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka