Introduktion i nytt stall och med nya ägare...

carooou

Trådstartare
Hejsan,

På söndag hämtar jag mig häst :p Ska bli så rooligt! men jag undrar hur ni andra har gjort när ni köpt nya hästar? Hur lång invänjningstid behöver en häst? Ska jag bara promenera honom första veckan? Ska jag släppa ut honom i hagen så fort han kommer? Hur har ni gjort?

Behöve alla tips och råd jag kan få!

Sv: Introduktion i nytt stall och med nya ägare...

Vad kul med en ny häst!
När jag tog över och flyttade min häst till ett nytt stall, tog jag det ganska lugnt med honom.
Han fick först stå i sin nya box i stallet (över natten). Han kunde kika på de nya stallkompisarna genom boxgallret och få det nya stallets doft.
Dagen efter slussades han in i flocken genom att gå i en avstängslad del av hagen första dagarna. Sen släpptes han ut till flocken. Det var rutinenn i det stallet.
Men kanske ännu bättre om man kan låta den nya hästen få gå ensam ihop med en av stallets hästar några dagar, innan man släpper ihop med flocken.
Jag gick promenader med min häst första dagarna och "visade" de nya omgivningarna. Hur försiktig man är beror väl på hur stressad hästen är i den nya miljön.
Hoppas det går bra med din häst nu. Lycka till!

Flyttade min 3-åring i måndags till ett kalasställe . Han fick stå inne första natten med de andra och sedan gå ut i en egen hage dagen därpå, med hästar runt omkring sig. Eftersom han är ung så arbetar vi ju mest från marken och jag gjorde det igår första gången sedan han kom dit. Det var mycket sprall! :angel:

Min erfarenhet är att låta den nya hästen komma in i dagsrutinerna så snabbt som möjligt så de vänjer sig. Men visst, det har ju att göra med hur nervös häst man har. Men att göra något med dem varje dag, om så bara gå en promenad, är bra tycker jag. Då glömmer de inte bort en ;)

Hejsan igen!

JÄTTE tack för svar :) !

De andra hästarna i stallet kommer att släppas på bete på söndag. Ska man vänta lite kanske innan man gör det med honom? Man kanske ska be honom gå i en egen hage bara de första dagrana.

Han är inte nervös eller stressad av sig, men däremot är han fortfarande ung. 5 år bara!

Jag hade släppt ut honom med de andra direkt. Kommer han in i flocken senare kan det bli problem. Det är bättre han blir rangordnad av flocken på direkten. Jag hade helt klart släppt honom!

Fick hem en ny häst nu i början på denna månad o vi gjorde som så att han fick gå in i boxen så länge, tills jag hämtat in min andra polla o lite senare släppe vi ihop dem två. Dan därpå släpptes han in hagen tillsammans med min o 3 andra hästar. Funka jätte bra första tiden men sen åkte en häst sen när hon komtillbaka blev det jätte bråk så mina 2 fick gå några dagar själva sen testa vi igen o nu står dem alla 4 o gosar kan då med att bossen i hagen försvann, men kommer att komma tillbaka på bete snart igen.

Jag skritta han enbart i skogen några ggr då han va barfota o öm men så fort hovis va ute så testa jag han ordentligt.

Jag provred han aldrig när jag tittade på honom pga ömfotad o dåliga vägar/padok att rida i men det funkade jätte bra mellan oss så nu tränar vi lite kondis då han har stått nästan 6 månader.

Jag hade släppt ut honom med de andra direkt. Kommer han in i flocken senare kan det bli problem. Det är bättre han blir rangordnad av flocken på direkten. Jag hade helt klart släppt honom!

hur skulle de kunna bli ett problem senare? snarare mycket lättare med ihopsläpp om dom stått o tittat på varandra i några dagar innan dom kommer ihop.

Jag tror hon tänkte på att om dom andra har gått ute på betet ett tag så har dom ju ingen chans att stå brevid varandra i boxen och lära känna varandra.

Jag tycker det är bäst att släppa ihop dom på betet från första början för då är hagen ny för alla och då brukar det gå lugnare till eftersom det finns mkt mat och utrymme samt att det är inte dom gamla hästaras vanliga "revir".

man har inte så mycket val att släppa ihop dom om de inte finns möjlighet till hagar brevid varandra.

men att de skulle bli svårare om man väntar förstår ja endå inte..hästarna i den hagen känner ju varandra iallafall sen innan och hagen är ju knappast ny för dom sålänge dom inte kom ut samma dag.

men e klart de är bäst att släppa ihop hästar när dom har gräs och stora utrymmen.

hur skulle de kunna bli ett problem senare? snarare mycket lättare med ihopsläpp om dom stått o tittat på varandra i några dagar innan dom kommer ihop.

Det kan även bli problem om man släpper en häst som redan är inne i flocken, senare på betet. Hade verkligen släppt på en gång. Är hagen stor så har dom mycket att röra sig på, och ni kan observera hur det går. Min nya häst släptes ut redan nästa dag med dem han skulle gå med. Varför dra ut på något som endå måste ske. Iof är dom bara 3 st, men det är ju en som är ledare, och han var det oroligt för. Ju förre ju bättre :)
Sen vet jag inte hur erat bete ser ut,vårat är hur stort som helst, ett helt naturreservat typ :grin: Då finns det ju inga hagar bredvid direkt.

Gud vad roligt, känner du dig som en 6åring på julafton :D

I box menar du eller i hage brevid de andra?

Står häten brevid två andra hästar inne i stallet så kan det ha underlättat att de sett varandra innan betet, absolut. Och även om de gått i hage brevid varandra och hälsat. Men i detta fallet lät det som det var ett betessläpp med blandade, för ägaren, okända hästar. Då är min erfarenhet att det är bäst att släppa hela flocken samtidigt så de får göra upp rangordningen direkt sinsemellan. Kommer det in en okänd häst senare så måste hela rangordningen göras om igen och det skapar bara oro i flocken.

Jag har haft min unghingst på bete i Flyinge varje sommar och där är det starkt tryck på att alla ska komma samtidigt så det inte blir onödig oro.

jag fattade de som att dom ska till ett nytt stall med en ny häst där hästarna i de stallet går på bete och då antar jag att dom känner varandra sen innan.

släpper man många okända hästar ihop så visst är de bättre att släppa dom samtidigt men de verka inte som att de va så i de här fallet.

Det kan även bli problem om man släpper en häst som redan är inne i flocken, senare på betet. Hade verkligen släppt på en gång. Är hagen stor så har dom mycket att röra sig på, och ni kan observera hur det går. Min nya häst släptes ut redan nästa dag med dem han skulle gå med. Varför dra ut på något som endå måste ske. Iof är dom bara 3 st, men det är ju en som är ledare, och han var det oroligt för. Ju förre ju bättre :)
Sen vet jag inte hur erat bete ser ut,vårat är hur stort som helst, ett helt naturreservat typ :grin: Då finns det ju inga hagar bredvid direkt.

hästar gör upp i rang oavsett hur var eller när man släpper dom, jag har iallafall aldrig vart med om att de har blivit nåt som helst problem när hästarna har sett varandra ett tag innan, då har de bara gått lugnare.

säger inte att man inte ska släppa dom direkt, och finns de inga andra hagar brevid så har man inte så mycket val..skriver bara vad ja tycker är bäst om möjligheten finns.

o att de skulle bli svårare för att man låter dom se på varandra ett tag o inte släpper direkt förstår jag fortfarande inte, de här handlar ju inte om ett betesläpp där många olika hästar som inte träffats förut ska släppas ihop.

Senast ändrad av en moderator:

hejhej,

när min häst kom så fick han stå innen nån timma och äta hö (själlv i boxen), sen släpptes han ut direkt med flocken, gick hur bra som helst :)
Sen när jag flyttade honom till min granne, han går där nu (hage innan sommarbetet) så släppte jag också bara in honom :)

Kanske handlar lite om hur rädd man är för skador på hästen också. Mina kusar är inga porslinshästar och jag är övertygad om att de gör upp enligt alla konstens hästregler, bättre än att jag ska lägga mig i när de ska bekanta sig med varandra. Har de gått i flock förr så vet de vad de har att rätta sig efter och det brukar gå hur bra som helst.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 251
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 385
Senast: Lutten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar