Introducera ny häst i flock

A

aurora

Hur skulle ni gå till väga om ni skulle introducera en ny häst hos två äldre hästar som är rätt taighta vänner?

Sv: Introducera ny häst i flock

jag skulle nog låta dom hälsa på varandra i stallet först. genom boxen liksom.
sen släppa ut dom tillsammans och se hur dom reagerar...
är inte så bra på sånt där.. hehe

Jag skulle låta dom stå i samma stall (antar att dom gör det) ett par /tre nätter först och om det finns möjlighet låta den nya gå i en hage brevid dom andra så att dom vänjer sej vid varandra först.

Lycka till!

Boxgrannar, sedan separat hage bredvid och sen samma hage, släppa in den nya först, sen i omvänd rangordning (så gör vi med ridskoleponnyerna, inga skador ännu).

Blir nog att göra som du skrev. Hoppas det kommer gå bra.
Har aldrig varit problem med hästarna förut, de är även vana att gå i stooor flock. Men nu senaste har de bara gått de två.

Tack för era svar!

Först i box brevid ledaren. Sen i hage själv brevid alla andra. Sen brukar vi släppa ihop den nye med nån av dom vi vet är sociala och snälla en dag, innan vi sen tar in dom två till flocken. Lite beroende på hurudan den nya är socialt.
Är det en social o trygg häst så släpper vi bara ut dom direkt i flocken. (Hagen är stor, ca 2 ha).
Det har alltid gått bra. :)

Jag skulle börja med att släppa ihop den nya med ledaren av de två andra, när de har bekantat sig släpper jag in den tredje.

Hot Shot skrev:
Jag skulle börja med att släppa ihop den nya med ledaren av de två andra, när de har bekantat sig släpper jag in den tredje.

Jag också! Plus först låta alla 3 stå i boxar angränsande till varandra några nätter - MYCKET reder de ut under nattens mörka timmar ;)

ha inte för bråttom efter att du släppt den nya med ledaren, att sen släppa in den 3e hästen. Ofta ser det konflikt fritt ut ganska snabbt när de som "gängat sig" separeras och inte kan gadda ihop sig mot den nya. skulle låta de 2 gå ihop minst en - kanske 2 dagar, innan den 3:e släpps på om du vill vara riktigt försiktig och är orolig.

annars om du inte är det går det bra snabbare också -det är sällan allvarliga saker händer om man tar det succesivt och ger dem chans pö om pö. Men släpper man på "hela" den gamla flocken för snabbt på den nya kan det leda till mycket rejs och har man otur springer ngn igenom staketet. det är i princip det jag oroar mig mest för, inte att de gör varann direkt illa.

Michis skrev:
jag skulle nog låta dom hälsa på varandra i stallet först. genom boxen liksom.
sen släppa ut dom tillsammans och se hur dom reagerar...
är inte så bra på sånt där.. hehe
Så skulle jag med ha gjort. Numera har jag enbart lösdrift, så nu släpper jag ihop dem rätt på bara i en stoooor hage. Inte hänt nåt hitills. (samma prodecur varje år vid sommarbetet)

Vi har alltid låtit den nya hästen lära känna sina nya kompisar inne i stallet först, nästa dag har vi först släppt ut den nya så den får chans att lära känna hagen och vet var gränserna går. har stora hagar hemma;)
sen har vi släpt in en häst i taget så de får tid på sig.
Beroende på deras beteende så har vi släppt ihop fortare eller långsammare.

Fast vi har ofta våra hästar två och två, i hagar jämte varann, det blir lungnast så, vid in- och utsläpp samt allmänt om dagarna.

jag skulle låta dom hälsa i stallet först genom att stå bredvid varandra i varsin box.
Sedan skulle jag släppa ut den nya med en av dom andra hästarna. Jag tror att om dom är två kan dom börja mobbas för att dom blir för kaxiga tillsammans.

Men det beror såklart på hästarna också. Den som känner hästarna bäst kanske kan säga hur den TROR dom beter sig mot en ny? Men man kan ju aldrig veta

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 967
Senast: Sel
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 043
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat