Introducera kött igen

DarkInNight

Trådstartare
Efter 14 år som vegetarian har jag köpt en julskinka för första gången och sen ett par veckor har jag funderat mer och mer på att börja introducera kött igen.

Jag är/har varit vegetarian eftersom jag inte gillar hur djur "produceras" på löpande band och jag insåg att om jag ska gynna dem som sköter sina djur på ett humant sätt så måste jag köpa kött därifrån.

Det finns en gård i närheten som föder upp KRAV-grisar, de får gå ute om de vill och verkar överlag ha det väldigt trevligt. De sköter sina djur såpass bra att det känns bra i hjärtat att äta kött från djur som kommer därifrån.

Om jag ska äta kött så ska det enbart komma ifrån den gården.

Men hur går man tillväga för att lära sig äta kött igen?
Jag har ju vant mig av att äta kött, äcklas av buljonger, köttbullar, köttfärs etc. Har svårt för att skära och tillreda kött, gillar inte lukten av rått kött.
Rejäla grillade köttbitar känns mer ok av någon anledning.

Sv: Introducera kött igen

Jag förstår precis hur du känner!
Äter själv vegetariskt sedan 26 år tillbaka, men har idag inga större problem med att tillreda köttmat till resten av familjen. Jag skulle däremot inte ge mig på att tugga på köttet själv.... (jag äter vegetariskt pga att jag inte gillar köttets konsistens)

Har inga bra tips, med andra ord.

Hur är det med röror och sådär? T.ex om du gör pasta med någon röra gjord på t.ex creme fraiche, grönsaker och mindre köttbitar som du tärnar?

Jag tvingades för drygt tio år sedan att börja äta kött efter att ha blivit allergisk mot baljväxter. Det var väldigt jobbigt i början, både psykiskt och för magen. Det tog nog ett år för magen att vänja sig, i början fick jag väldigt ont i magen efter att jag hade ätit. Det var som om jag hade tappat förmågan att smälta kött.

Vad gäller den psykiska biten så var det svårt att ställa om sig mentalt och börja tänka på kött som mat. I början gjorde jag grytor och såser för att liksom dölja konsistensen. Numera äter jag kött utan några större problem, men jag äter helst lamm, vilt eller svenskt nötkött. Gris äter jag i princip aldrig. Konsistensen känns så köttig och smaken sur av stress. Särskilt skinka tycker jag har jobbig konsistens. Julskinka köper vi ekologisk/gårdagens och den brukar inte ha den sura stressade smaken, men jag har svårt att förmå mig att äta mer än en liten bit (med mycket senap som döljer smaken).

Mitt tips är alltså att prova vad som känns vettigt för dig och var rädd om magen.

Äter du något annat animaliskt t ex mjölkprodukter eller fisk så blir det förhoppningsvis inte så svårt. Jag började äta kött för lite mer än ett år sedan efter 23 år utan. De sista åren åt jag fisk. Anledningen till att köttet kom tillbaka på menyn var att jag hade fått urusla järnvärden. Jag började bara. Det var äckligt de första dagarna men med magen hade jag faktiskt inga problem. Kroppen längtade efter köttet tror jag. Klart att det också hjälpte att jag snabbt kände att jag blev piggare när värdena gick upp.

Och jag kan inte förstå varför man ska 'lära sig äta kött'?

Jag tycker inte om kött. Jag tycker om det som är runtomkring, kryddorna, tillbehören. Men tanken på en köttbit i munnen och SMAKEN av kött får det att vända sig i magen på mig. Och det handlar inte om några principiella ställningstaganden. Kött smakar förjävligt illa på egen hand, och konsistensen lämnarofta en hel del övrigt att önska.

Som någon här ovan har jag dåliga blodvärden, med typ konstant järnbrist. Det är dock något jag sedan jag började träna aktivt och med det behövt ha ett fokus på proteiner i maten, fått bukt med. Jag äter andra, ibland alternativa proteinrika livsmedel, jag behöver inte för den delen äta köttet jag tycker så illa om.

Jag dissar inte allt kött, men jag kommer aldrig skriva under på att man måste introducera kött på menyn av någon anledning.
Man äter det man tycker är gott, och saknar man något just därför, får man komplettera upp det på annat vis som passar såväl gom som samvete.

Och begreppet 'kött' har ju bredd. Fisk, kyckling - men det kanske TS redan har i sin meny? Frågan kanske bara handlar om fläsk/nötkött?

Senast ändrad:

Frågan är väl varför man från början har valt att avstå från att äta kött. Jag är ju som du, honung, och äter inte kött (i mitt fall: däggdjur och fågel)för att jag inte tycker det är gott och har en läbbig konsistens att tugga på. Jag står över köttet likadant som den som inte gillar potatisar hoppar över dessa. Och visst är det så, det ÄR såsen som är godast! :d

Men äter man vegetariskt av någon sorts etiska skäl så är det kanske en uppoffring man har gjort, att man egentligen tycker att köttet är gott men väljer bort det pga t.ex hur djuren föds upp, DÅ kan jag absolut förstå om man funderar på att introducera kött igen.
Min kära make åt huvudsakligen vegetariskt när vi träffades och det av ideologiska skäl. Idag har han släppt alla sina miljömuppiga :p ideologier (han hade en extrem period när han var yngre...) och äter kött utan urskiljning. Däremot är vi noga med vilket kött vi köper.

Det händer att jag äter sås som gjorts i stekpannan efter tillredning av kött och jag brukar bli ganska ordentligt körig i magen efteråt, bara på det lilla köttprotein som finns i såsen. SÅ jag kan absolut förstå att det kan ta tid för magen att vänja sig vid köttmat igen.

Men du, så här skriver TS:
Men hur går man tillväga för att lära sig äta kött igen?
Jag har ju vant mig av att äta kött, äcklas av buljonger, köttbullar, köttfärs etc. Har svårt för att skära och tillreda kött, gillar inte lukten av rått kött.
Rejäla grillade köttbitar känns mer ok av någon anledning.

Jag tolkar det inte som att LUSTEN för köttet finns hos TS. Det är en sak hen har bestämt sig förr att äta igen. Det handlar inte om skonsam introduktion för magen. Tolkar jag galet?

Jag dissar inte allt kött, men jag kommer aldrig skriva under på att man måste introducera kött på menyn av någon anledning.

Nej, kött var naturligtvis inte den enda lösningen på mitt problem. Jag kunde ha tagit bort livmodern istället, men det kändes som ett mer radikalt ingrepp.

Men du, så här skriver TS:

Jag tolkar det inte som att LUSTEN för köttet finns hos TS. Det är en sak hen har bestämt sig förr att äta igen. Det handlar inte om skonsam introduktion för magen. Tolkar jag galet?

Du tolkar både rätt och fel :)
Lusten att äta både finns och inte finns.
Introduktionen för magen är väl som allt annat nytt, vänja vid lite i taget.

Jag slutade äta kött för att jag inte gillade tanken på att äta en vän, då var jag en 13-14 år gammal och jag gillade både smak och konsistensen av kött men valde att avstå kött av etiska skäl.

Det har utvecklats till en kombination av att jag inte vill äta djur (eftersom jag ser djur som vänner) och jag vill inte stödja produktionen av djur som om de vore ting utan känslor och värde.

Jag har lite svårt att förklara hur jag förhåller mig till kött, det är lite komplext.
Nu under julen så har jag ätit två skivor julskinka, det var gott. Men jag äter ren skinka, ingen senap eller macka utan enbart skinka. Jag lyckas inte blanda skinkan med annat - då blir det äckligt av någon anledning.

Någon gång under alla år har jag ätit grillat, det fungerar också om jag får äta det som en ren köttbit.
Men korv, köttfärs, grytor etc, fungerar inte.

Jag har inte ätit något kött alls. Varken fisk, fågel, eller annat som haft ett liv. Mejeriprodukter och ägg har jag ätit.

Mina funderingar på att börja äta kött igen handlar enbart om griskött..
hur man går tillväga för att vänja sig vid tanken på att det är "okej" att äta, hur man gör för att vänja sig vid att ha djur i maten igen.
Kroppen vänjer sig nog , det är min hjärna som har problem att tänka kött som "mat" :)

Jag har inte funderat kring den här frågan, vilket speglas i min snurriga text...

Hur är det med röror och sådär? T.ex om du gör pasta med någon röra gjord på t.ex creme fraiche, grönsaker och mindre köttbitar som du tärnar?

Skulle faktiskt kunna tänka mig att steka bitar och ha det bredvid pastan, men inte att blanda ihop allt.

Jag tvingades för drygt tio år sedan att börja äta kött efter att ha blivit allergisk mot baljväxter. Det var väldigt jobbigt i början, både psykiskt och för magen. Det tog nog ett år för magen att vänja sig, i början fick jag väldigt ont i magen efter att jag hade ätit. Det var som om jag hade tappat förmågan att smälta kött.

Vad gäller den psykiska biten så var det svårt att ställa om sig mentalt och börja tänka på kött som mat. I början gjorde jag grytor och såser för att liksom dölja konsistensen. Numera äter jag kött utan några större problem, men jag äter helst lamm, vilt eller svenskt nötkött. Gris äter jag i princip aldrig. Konsistensen känns så köttig och smaken sur av stress. Särskilt skinka tycker jag har jobbig konsistens. Julskinka köper vi ekologisk/gårdagens och den brukar inte ha den sura stressade smaken, men jag har svårt att förmå mig att äta mer än en liten bit (med mycket senap som döljer smaken).

Mitt tips är alltså att prova vad som känns vettigt för dig och var rädd om magen.

Ja det är den psykiska biten som känns svårast!

Och jag kan inte förstå varför man ska 'lära sig äta kött'?

Mycket pga min egna hälsa.
Som vegetarian får man (jag) tänka till lite extra för att få i sig allt. Det dåliga samvetet när jag ätit helfabrikat (soyaschnitzel, vegbullar, korv...) alltför ofta och det varit lite dåligt med linser, bönor. Funderar ofta om jag får i mig tillräcligt av näringsämnen och protein.

Som en del av min hälsa är även att det tar energi för att hinna/orka med att laga två olika rätter varje gång vi ska laga mat eftersom sambon äter kött och vi ger även dottern kött.

Skulle jag gå över till att äta (gris)kött , så är jag rätt säker på att vårt hushålls sammanlagda köttförtäring skulle minska, samtidigt som andelen ekologiskt griskött skulle öka.

Jag gjorde samma resa för ca 5 år sedan. Började äta kött efter många års vegetarianism. Jag hade nog egentligen inga större problem att börja äta (väl utvalt) kött i alla dess olika former och smaker. Tog lite i taget och ökade successivt, jag hade aldrig några problem med magen eller så.

Som det låter på det jag läst hittills från dig kanske det helt enkelt är enklast att steka hela köttbitar. Fläskkotlett går ju att lägga i marinad och steka i ugnen, då krävs inte så mycket hantering av köttet och sedan skär du upp skivor och det som du inte äter fryser du helt enkelt in. Skinkstek kan du göra liknande med, marinera och ugnssteka. Karré och kotletter kan man ju ofta få skivade och då är det ju i princip bara att peppra och salta och sedan steka. Inte heller så mycket hantering egentligen.

Laga din vegetariska mat som vanligt och lägg bara till lite kött i taget.

Jag är vego..ingen annan. Jag lagar mest mat. Duger det inte så kan gott de andra laga sin egen mat. Inte står jag och lagar 2 olika maträtter. Varför skulle jag det ?

Varför skulle vegomat vara något så inninordens äckligt och näringsfattigt kan jag undra ? Då får man laga *godare mat* samt lära sig lite om näringslära. Inte är väl en kötträtt det mest näringsriktiga alla gånger på ett matbord ?

Senast ändrad:

Vad är det som säger att du måste lära dig äta kött ? Du verkar ju inte helt tillfreds med tanken, så varför ska du då träna ? För att du köpte en julskinka eller vadå ? Känns det enklare när du handlar att typ roffa åt dig lite kött ? Bara frågor, inge illa ment..bara så ALLA förstår..bara frågor. Lite mer fakta kanske vore bra.

Måste vi ha mer fakta än att TS vill börja äta kött igen? TS ska väl inte behöva varken förklara eller försvara det.

Ja det tycker jag. Är man vego så länge kanske man kan förklara mer. Eller är alla hjärntvättade av köttindustrin ?

Är liksom halvfabrikat vego en ursäkt att man inte får i sig det man ska ?

Ja det tycker jag. Är man vego så länge kanske man kan förklara mer. Eller är alla hjärntvättade av köttindustrin ?

Är liksom halvfabrikat vego en ursäkt att man inte får i sig det man ska ?

Vad har hjärntvätt med det att göra? Har man varit vegetarian under en lång period har man knappast blivit hjärntvättad av köttindustrin, tror du?

TS ville ha tips om hur hen kan introducera kött i sin kost igen. Hen behöver inte alls sitta och förklara sig för alla som tycker det låter tokigt.

Jag förstår inte... det går inte att döda på ett humanskt vis.
Sen när är det humant att döda friska människor?

Allergi mot baljväxter? Det är ganska diffust... vanliga ärtor klassas tex som baljväxter... det går att leva som veg ändå....

Måste vi ha mer fakta än att TS vill börja äta kött igen? TS ska väl inte behöva varken förklara eller försvara det.

Thank you!

Är inte ens säker på att jag vill börja äta kött.

kl

Ska jag först behöva försvara mitt val att bli och vara vegetarian för att sen behöva försvara mina funderingar på att äta kött från grisar som haft bökat och levt ett bra liv i en gård i grannkommunen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Härnösand
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Tips på Fiskmiddagar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka