Introducera hund och katt

cocosflingan

Trådstartare
Hej!

Min bror har en staffetik på 1,5 snart 2 år och en dvärgpinschertik 4,5. Jag ska ev passa dem en längre tid men jag har två katter hemma. Vet ej om dem är kattvana men jag tror inte det, staffen reagerar på fåglar och sånt ute (hon gjorde de förra sommaren vet ej om de har tränat bort de) men dvärgpinchern reagerar inte alls på något ute. Katterna är inte så hundvana, den ena är en hona på 7 år och den andra en han på 4. Hankatten tror jag skulle kunna komma överens med hundarna för han sover hos mina grannar som har hund men honan är väldigt egen och tyr sig bara till vissa både människor och djur.

Hur ska jag introducera hundarna för katterna? Eller ska jag inte prova alls? Har möjlighet att bo någon annanstans utan katter.
Vill väldigt gärna att hundarna och katterna ska funka tsm men jag vet att de inte är så stor chans ;)
 
Sv: Introducera hund och katt

Jag skulle börja med att ställa kissarna på en höjd, ett bord eller liknande. Sen ta in hundarna i rummet, i koppel, mest för att kolla vad som händer. Problemet kan nog vara att den lilla hunden börjar jaga katt och den stora hänger på, utan att ha planerat det från början.

Sen får man tala om för hundarna att katterna är förbjudna att så mycket som titta på, så då beror det lite på hur lydiga hundarna är.
 
Sv: Introducera hund och katt

våran katter och hunden är bästa kompisar. de sover tillsammans och dricker ur samma skål. ibland tuggar katterna i sig några av hundens mat-kulor. och medans katten står på hundens matplats, då vågar han inte ens gå dit! :D
våra katter har varit med sen vår hund var liten, efterssom han är "egen-uppfödd" av oss. så när han föddes så var katterna med. katterna var då själva små och de låg och sov tillsammans med valparna, hundmamman tvättade både katterna och valparna på samma gång! ;)

i ditt läge skulle jag börja med att ta in hundarna i samma rum som katterna, ha hundarna kopplade och gör så som "Blandrastik" skrev, ställ katterna på en höjd, men jag tycker inte du ska låta hundarna få gå ända fram och nosa på katterna, ha de bara i samma rum så att både katterna och hundarna får se att de finns andra djur i huset. :p
sen tar du ut hundarna igen. nästa dag gör du samma sak, men du kanske kan låta hundarna gå närmare katterna, det gäller att upprepa och ha tålamod, till slut kan de nosa på varandra. :) du ser ju hur katterna reagerar och hur du kan närma dig dom med hundarna. sen kan du ju vara utomhus och ha hundarna lösa med katterna, om hundarna är väldigt lydiga och inte jagar katterna! :eek:
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 078
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 192
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp