"Intresseundersökning"...

F

Farouk

Ville bara se om det finns intresse från personer här inne, att man (jag) startar en tips/trixtråd för svårlastade hästar?
Kommer ha lite allmänna funderingar kring lastning, vad man bör tänka på, och rena övningar :)

Sv: "Intresseundersökning"...

Mycket bra! Har just varit med om en otäck upplevelse när min häst fick panik och slog sig ut ur släpet. Han skadade sig tack och lov inte. Jag vet inte hur jag ska göra för att lasta honom igen så jag kan behöva tips.

Bella

samma här låter bra! :) har oxå problem, transport tränar nästan varje dag o nu vill han knappt gå nära den.
Vi har tagit steg för steg lugnt o fint men nu vet han liksom vad som ska hända o har blivit väldigt tjurig så vi har låtit träningen var ett par dar.
Han har liksom börjat bråka med alla andra saker nu som han inte har gjort förut men när vi har låtit träningen vara så har han lugnat ner sig igen.

Behöver verkligen hjälp från alla med tips o ideèr :idea:

Låter som en bra idè !

Absolut. Bara idag har 2 nya inlägg om lastningsfrågor dessutom dykt upp på forumet om ni sett dom. Jag har själv frågat förrut om häst som har startbox syndrom och samtidigt är lite bakrädd, hur jag bäst tränar honom då han tenderar att få panik när man öppnar bakluckan. Har alltså inte tagit tag i lastningen ännu och han har inte några dåliga erfarenheter direkt, (har endast åkt en gång och då såg jag tendenserna)... har fått bra råd från folk om att träna att backa in och ut osv, men fler åsikter och synpunkter skadar aldrig.... Är lite lastnings skadad sjölv mentalt, sen tidigare med hästar som slängt sig, så drar mig lite för att börja med honom av rädsla att göra nåt misstag....

Tycker det låter super! Det finns så många med lastningsproblem.

Ja absolut...det är tydligen ett problem som uppkommer när man är hästägare..tyvärr :crazy:
Men jag förstår hästen med som inte vill gå in i transporten, hästar har ju problem med att gå in i "trånga" utrymmen...so I don´t blame them! Och att bara åka i en transport..har ni provat det? utan häst såklart,...det är hemskt vad släpet gungar... :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!! :banana: :rofl:

Jaaa, jättebra ide´ :bump:

Har visserligen inte så stora problem i dagsläget men man vet aldrig om det vänder då dom varit svårlastade innan och den ena har jag varken fällt upp lämmen eller åkt nånstans med då hon blir orolig o backar ut när man ska fälla upp så där kan tips behövas!!

Senast ändrad:

:bump: :bump: :bump:

Absolut! :) Just problem med lastning är ju lite speciellt tycker jag eftersom det faktiskt kan bli väldigt farligt om något går snett.

Låter kanonbra! Man vet aldrig när man får lastproblem igen och då är det bra med lite tips...

Vi hade en Clinic med en "NH-tant" hemma på klubben för ca 3 år sen...

hon hade ett mkt bra tips, och som funkade för den hästen som det provade med på under kursen.

Repgrimma och ett långt rep! Sen lite lock och pock å så var hästen inne! :idea:

från repgrimman drogs det långa repet runt bommen inne i transporten som man håller i utanför/bakom transporten. bäst är om man står utmed en vägg så kan man rama in pållen själv på andra sidan. Funkar på min häst med! på detta sätt slipper man kvastar uppkörda i röven!

egentligen är det oftast hästägaren som ska tränas...om hästar vore så klaustrofsiska som det sägs så skulle dom inte gå in i stall eller boxar heller....hästar klarar gå in i finkor om dom har en lugn o trygg ägare som inte gör affär av lastandet

Det tycker jag låter bra. Jag har själv haft en svår lastad häst,
men nu går han in i transporten helt frivilligt.
Man behöver alltid tips och råd hur andra har gått tillväga

Jätte bra idé. :banana: Vi köpte en ny ponny i somras. De första gångerna vi lastade henne gick hon på transporten utan några som helst krussiduller. Sen plötsligt började hon tvärvägra. :confused:
Tror helt enkelt att hon bara testar oss. Hon är inte ett dugg rädd. Hon kan ställa sig på lämmen och när hon stått där ett tag blir hon uttråkad och börjar skrapa med hovarna och slänga med huvudet. :mad: Behöver verkligen några tips och ideér. Man blir ju frustrerad och det vill man ju inte visa för hästen. Så en ny tråd med lasttips är något jag skulle vilja se.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 521
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar