intresserad nybörjar-pappa

K

kodiac

vad ska jag anmäla min dotter i för klasser? hon rider d-ponny och har tävlat på lokal nivå(hemma) men nu vill jag och hon ut till andra klubbar. Fattar inte de här med klasserna och hur dessa fungerar HJÄLP

Sv: intresserad nybörjar-pappa

Ska hon ut och tävla lokalt så är det bäst att börja med LD - LC. Det är de lägsta klasserna alltså 80-90 cm.
Men du eller din dotter om hon är 13 år eller äldre måste ha grönt kort.

Senast ändrad av en moderator:

Du eller din dotter måste ha Grönt kort för att få tävla. Fråga på ridklubben. Lycka till!

Prata med den som är tävlingsansvarig på er ridklubb. Ta grönt kort du också (kurs där man lär sig hur det fungerar med tävlingar - inkl anm - med avslutande prov). Om du ska vara med dottern på tävlingar är det bra att veta hur det funkar!

Ta hjälp av er ridklubb eller allra bäst kanske - hennes tränare!

Först måste hon och du ha grönt kort.

Sen måste hon ha lokal licens om hon ska tävla lokal tävling. Gäller det regional måste hon ha en sån licens och då även ponnyn.

Kolla med ditt distrikt på nätet så finns det en förteckning över alla tävlingar där. "Tävlingstermin". Där väljer ni en tävling som verkar passa (förslagsvis börja på Ld och Lc). Ni anmäler er på nätet, det brukar finnas länk eller så skickar ni in en anmälningsblankett. Finns på www.ridsport.se

Men som sagt var, lättast är om ni kan ta hjälp av tränare. Jag var 9 år när jag skulle åka på min första "bortatävling". Jag satt med anmälningsblanketten framför mig och med hjälp av tränaren i telefonen lyckades jag få allt rätt! :)

Lycka till och hoppas ni får roligt, det är viktigast!

/C

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
941
Senast: Ketrawzc
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 205
Senast: Ajda
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025