Intresserad av galopp...

C

Connemara_Lover

Hej!
Jag är ganska intresserad av galopp och skulle gärna vilja prova på det, jag har varit på praktik i Bruno Nilssons stall på Täby :) Jag brukar vara där och se löp nångång ibland och det är riktigt kul. Jag tror att det skulle passa mig ganska bra för jag ska fylla 16 i nov och jag är bara 150 cm... Har inte trivts så bra med min längd men när jag är där och ser ryttarna känner jag mig så hemma! :bump:
Jag har kollat runt lite och ser hur man gör för att bli jockey, och när jag var inne på galopp förbundets hemsida så såg jag kurserna man kunde anmäla sig till (steg 1, steg 2 osv)! Så jag tror att jag ska göra det :rofl: Ni som vet, är det så man börjar om man vill bli jockey?

Och en till fråga, hur gammal måste man vara för att få börja? Är jag för ung?

"steg" kurserna är för dom som vill bli tränare. om du vill bli jockey måste du få anställning hos en proffstränare och få ett lärlingskontrakt. Dom flesta får börja med att rida amatörlöp för o se om man har någon talang ;)!
Jag tror att "arbetsryttar utbildningen" på strömsholm skulle kunna vara något för dig, vet att det är ett par "bukefalister" som går den just nu.
Bara fråga på om det är något du vill veta!!

Japp sattsa på strömsholm eller british racing school är en jätte bra idé!
//Hanna!

Ok, tack så jätte mycket!
Jag såg att strömsholm har en "prova på" kurs i galopp i augusti, den ska jag nog pröva på :rofl: Har strömsholm arbetsryttarutbildningen varje år? Jag har ju precis missat den nu... :( Men isåfall kan jag väl gå den nästa år? Den är väl ifrån 16 år?

Det verkar vara någon kurs där man får prova på att rida galopphästar tydligen :confused:

Jag har kollat lite. det kostar 1000 kr under 23 år. Man har fri mat och boende. Man rider två gånger om dagen + teori. Man rider i galoppsadlar och tränar balans och att rida med korta läder.

Provapå kursen är ju bara en vecka men fyller sitt syfte gansk bra ändå. Den är bra om man inte haft så mycket kontakt med galopp förut men har man hållit på ett tag så kanske just den vecko kursen inte är något.
På förmiddagen har man stalltjänst och rider det "hårdare" passet. Efter lunch har man teori i 1½ timme sedan rider man igen men ett lite lugnare pass och så är det stalltjänst.
Den veckan jag var på "prova på" blev det inte så mycket galopp (två ggr) och det blir nog så i alla. Men det är ändå ett bra tillfälle att träffa och rida fullblod och testa musklerna lite ;)

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 250
Senast: ghost
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 359
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama