Intimvård på hingstar/valackar

Sv: Intimvård på hingstar/valackar

Matoljan var ju smart! Underlättar nog mycket. Det skall jag prova!

Jag har frågat vår veterinär om detta och hon sa att man ska låta detta vara. Hästarna sköter det själv.

lakrits skrev:
URK :eek: :eek: :eek:

Det är inget att läsa för känsliga det här inte :D

Nej håller med, tror inte jag läser mer även om det är bra att veta. Tydligen är det som vanligt, det finns olika åsikter.
:banana: Vilken himla tur som ngn skrev att jag har ett sto.

Hade en vit valack tidigare. Han blev svart långt ner på skenbenen av geggan, inte så snyggt...bara att ta på sig handskar och tvätta. Men tycker inte att det är så fräscht att tvätta stona mellan bakbeben heller när de brunstar... luktar minst lika illa :p

Jag torkar av den med en fuktig handduk o försöker få bort det mesta av "flagorna" som sitter på. Har en mkt tacksam häst som fäller ut paketet när han slappnar av efter ridtur. Han är inte överförtjust i torkandet, men det är bara att hålla med ena handen o dra av med andra. Beblandar mig inte med lagringsutrymmet, vet. har sagt att man inte bör beblanda sig med det om man inte tydligt ser att det är irriterat.

*lånar*

Jag har inte tvättat min hästs snase nån gång.
Fast jag har försökt :( men han är inte så glad i att jag grejar med hans juvel.
Har sett att det sitter några mörka guckar i penispåsen eller vad ni kallade den :D och dom luktar ju inte hallon precis.
Men själva snasen när den är uthängd ser fräsch ut :D

Så någon gång ska jag väl försöka göra slag i saken nu när jag läst till mej lite tips :)
Att tvätta påsen då...

Cesar skrev:
Jag har frågat vår veterinär om detta och hon sa att man ska låta detta vara. Hästarna sköter det själv.

Och min veterinär sa jag bör göra det varje vecka. Om det rann ner gegga från snopp-fickan på din häst skulle du nog börja fundera om det verkligen ska vara så.

Då är väl jag äckligast av alla... :rofl:
Pillar bort smuts från snorren och inne i fickan ett par ggr/vecka.
Min häst har sällan ute sin snorre och är rätt skitig där nere.
Jag stoppar ba in handen in i fickan och gräver runt lite.... Utan handskar... (har tvål och vatten i stallet)
Visst, det är inte så fräscht och luktar inte speciellt gott men jag tycker inte det är äckligt. (man vänjer sig, som med mkt annat)
Han tycker väl inte att det är det bästa som finns, rör på sig lite, ibland om han tyck att jag hållit på för länge lyfter han nåt ben. (sparkar ej) Men han får så lov att stå ut.
Tvättar jag snorren gör jag det med lactacyd, men det är väldigt, väldigt sällan 2-3 ggr/år...

Jag plockar bara bort överflöd, utan vatten och utan svamp/tvättlappar, för att förhindra skav mm. när han själv väljer att ha den ute.
Anser att man inte skall vara inne och pilla för mkt.

//EM

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 772
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vi har en hingst som är 6 år gammal som är extremt elak mot vår valack. Av den anledningen kan dom inte gå tillsammans. Vår tanke är...
Svar
4
· Visningar
1 047
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 018
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
945
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II