Intimvård på hingstar/valackar

Sv: Intimvård på hingstar/valackar

Obegripligt för mig.... Har aldrig sett en valack som det runnit någonting från.

SofiaP skrev:
Obegripligt för mig.... Har aldrig sett en valack som det runnit någonting från.
Jo det finns faktiskt. Men min tvättar jag bara nån gång per halvår och då är det skapet vi pratar om. Snorren är han jätterädd om och det rinner inget ur så det är nog OK därinne.

SofiaP skrev:
Om det på något sätt kan skada har jag ingen aning om och man tvättar och rengör hästar en himla massa som inte görs i naturen så vill man tvätta så går det säkert bra men ingen (utom möjligen en veterinär med en ordentlig studie i ryggen) skulle kunna övertyga mig om att det BEHÖVS.

En sådan veterinär träffade jag idag, i samband med besiktning av vår nya häst. Hon ordinerade en snopptvätt på valacken. :D

Immer

:eek:

Det var nu jag kom på varför jag gillar ston bäst...

Min valack skulle aldrig tillåta nått sådant, men så har han också väldigt fin och oäcklig "grej". :p
Däremot gör jag ju rent runt om på honom regelbundet.

Jag tror att det är väldigt olika på olika hästar om dom behöver rengöras eller inte. Valacken vi har i stallet har väldigt ren och fin snopp av sig själv, men min shettis jag hade var jätte"skinnig" och ful på snoppen. Men jag fick inte röra den, så det gick inte att tvätta för det. Har hört att dom kan få infektioner om man inte tvättar när det behövs. Jag har också fått en hingstunge i år och jag har tränat honom på att jag pillar överallt så han bryr sig inte så mycket om ifall det är snoppen jag pillar på heller. Man vet ju aldrig om det kan behövas tvättas eller nåt annat i framtiden!

brukar passa på då någon häst får lugnande eller liknade efter veterinär besök mm.Då hänger den ju nere i marken nästan.

Brukar räcka med de få gångerna, Killens snopp e så rosa och fiiin :D

Min valack blir flagig på snoppen. Men när jag försöker göra ren den drar han genast in den i skapet. Jag försöker pilla bort lite då och då, men riktigt ren får man nog göra den ifall han måste få lugnande någon gång. Men när jag pillar får jag ut stora klumpar ibland. Det kan i o fs vara tjärsalva som jag smörjer skapet med, för att slippa knott och bitiga flugor. Klumparna luktar bladning av tjära och vidrigheter :crazy: . Har fått tips att göra ren den med youghurt men har inte vågat.

OA

min verkar inte tillåta att jag pillar på den. har försökt, men han drar in den och vägrade ta ut den igen fast jag hade mitt brunstiga sto framför honom! :rofl:

lakrits skrev:
Tänkte lite på det,,,,,går de med på att man pillar på den???
Men det gör dom tydligen.
Inte min inte! Jag får göra precis vad som helst med honom, men inte det. Jag får ta ett stadigt tag och ta bort så mycket jag hinner innan han drar in den, medans han gör allt för att smita. När jag gjort det följer alltid ett par dagar då han steppar omkring när jag ska ta på/av benskydden bak. Han vill inte riskera att jag ska pilla på hans snopp igen.

Läser i Veterinären Rikke Mark Schultz´s bok "Förstå din islandshäst" om fenomenet penissten. Hade aldrig tidigare hört talas om det. Det står bla att "själva penishuvudet ska vara helt fuktigt, är det hårt har hästen penissten".

Även: "En del valacker kan samla smuts som fastnar som hårda skorpor eller klumpar inne i skapet och längs med hela penis. De måste rengöras ofta och noggrannt med ljummet vatten, såpa eller decinficerande tvål. Hästen bör bedövas först så att den fäller ut penis så att man får ordentligt rent."

Jag tolkar detta som att det är bra att hålla koll och även att tvätta innan det blir så hårt och mycket att man måste ta hjälp av en veterinär och bedöva hästen.

*lånar knapp*

Har ALDRIG tvättat nån av mina valackers skap ...

det ena stoet vi haft blev däremot ganska "kletig" i juvret så där kunde man pilla bort lite, varvid hästen myste å tyckte de va "mysigt" men inte så jag står å kollar juvret på mina ston annars...

Fick världens utskällning på ridläger när jag va liten (ung 20 år sen) då jag inte tvättat juvret på de stoet jag hade som lägerhäst, men anser ÄNDÅ inte att mina egna lidit skada av att de inte heller "sköts korrekt" ... hur tror de att vilda ston klarar sej ? (ser ingen skillnad på valacker å hingstar heller "såååå", vilda klarar sej de med)
Men visst skulle jag köpa en häst där det UPPENBARLIGEN behövs så lär jag nog märka det...

OlleAtlas skrev:
Min valack blir flagig på snoppen. Men när jag försöker göra ren den drar han genast in den i skapet. Jag försöker pilla bort lite då och då, men riktigt ren får man nog göra den ifall han måste få lugnande någon gång. Men när jag pillar får jag ut stora klumpar ibland. Det kan i o fs vara tjärsalva som jag smörjer skapet med, för att slippa knott och bitiga flugor. Klumparna luktar bladning av tjära och vidrigheter :crazy: . Har fått tips att göra ren den med youghurt men har inte vågat.

OA

Yoghurt el fil är bra, det innehåller samma bakterier som finns i. Som när man är magsjuk o så. Har man en lindrig slidkatarr kan man stoppa in en tampong full med fil förresten ;)

Det ska jag prova på mina. Han med geggan stoppar sällan ut snorren o geggan sitter inne i snoppfickan. När väl snorren kommer ut är det ren o fin :crazy:

Den andra får samma som din, små klumpar som luktar blaha. Vovven gillar dem väldigt mycket :D

URK :eek: :eek: :eek:

Det är inget att läsa för känsliga det här inte :D

Men gud vad sjukt äckligt! :eek:

Tack gode Gud för att jag fick ett sto... :cool:

Hade visserligen en B-ponny valack när jag var yngre. men jag tror aldrig ens jag kom på tanken... :o

Tanken har inte funnits hos mig tidigare förrän igår....

Balderum skrev:
Den andra får samma som din, små klumpar som luktar blaha. Vovven gillar dem väldigt mycket :D
Undrar vad hundar har för plåtmage..de älskar ju all äcklig skit.. :eek:

Vissa valacker behöver hjälp med rengöring då och då,helt klart!
Fast jag brukar stänga stalldörrn så inte grannen skall tro man är nån pervers typ när man iförd gula diskhandskar gräver i skapet på hästkraken.. ;) Mild såpa brukar jag använda och sen torka torrt med handduk..om hästen är irriterad i skapet har jag använt aloe vera efteråt,funkar kanonbra.

"Its a dirty job ,but someone got to do it!" :crazy: :o :rofl:

Läste faktiskt en artikel för flera år sen om att valacker pga ömhet i skapet kunde få problem vid ridning ,med tex galoppfattning el liknande..om de hade infektion eller "stenar" som spökade så ändrar ju hästen sitt rörelsemönster..aj aj.. :cry:

Kung Bob skrev:
Men gud vad sjukt äckligt! :eek:

Tack gode Gud för att jag fick ett sto... :cool:

Hade visserligen en B-ponny valack när jag var yngre. men jag tror aldrig ens jag kom på tanken... :o
Vad är det som är så äckligt? Vi rengör ju allt annat och plockar skit med händerna typ.. Gör man det regelbundet så blir det aldrig så "igenslammat".

Knapplån:
Det är i förhudsfickan som den värsta geggan samlar sig. Smust, avlagringar, bakterier....Geggan är fet och jag brukar olja in handsken med vanlig matolja när jag går in och rengör. Oljan löser upp och sen kan man torka bort oljeöverskottet med en tunn trasa. Säkert olika på olika hästar men min pojke verkar uppskatta när jag gör det här jobbet.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 772
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vi har en hingst som är 6 år gammal som är extremt elak mot vår valack. Av den anledningen kan dom inte gå tillsammans. Vår tanke är...
Svar
4
· Visningar
1 047
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 018
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
945
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama