intervallträning

B

bulan

Eftersom jag själv har kommit igång på allvar med intervallträningen med min häst så är jag nyfiken på hur ni som hållt på ett tag tänker och funderar runt sådan träning. Hur ofta, hur långt, vilka tempon osv. Kan vara kul att veta hur andra gör :smirk: kanske kan jag få någon ny sak att fundera på.
Är ju ändå ganska ny i "branschen" så alla nya saker måste ju givet funderas över, eller hur?
Tror ändå att jag har hittat "nyckeln" till min häst för just nu går det stadigt framåt, får väl se hur länge det är så :p

Sv: intervallträning

bulan skrev:
Eftersom jag själv har kommit igång på allvar med intervallträningen med min häst så är jag nyfiken på hur ni som hållt på ett tag tänker och funderar runt sådan träning. Hur ofta, hur långt, vilka tempon osv. Kan vara kul att veta hur andra gör :smirk: kanske kan jag få någon ny sak att fundera på.
Är ju ändå ganska ny i "branschen" så alla nya saker måste ju givet funderas över, eller hur?
Tror ändå att jag har hittat "nyckeln" till min häst för just nu går det stadigt framåt, får väl se hur länge det är så :p

Tycker lite synd om dig eftersom de kloka gamla rävarna inte svarar.
Skriver därför för att hjälpa dig "putta upp" tråden.

Längd, antal och tempo för min del varierar beroende på hästens träningsstatus. Kör antingen med pulsmätare och tar då inte tid utan går efter puls eller också kör jag med klocka. Mina intervaller är 800m (långsamma) eller 400m (snabba)

Jag anser inte att jag är rätt person att ge några råd utan överlåter den biten åt andra här..... ;)

Kan råda dig att införskaffa Travrondens vinternummer,där finns intressant läsning från Svanstedt och Lähdekorpi,vad gäller intervallträning.

Själva har vi under upptrappning kommit till,8km värmning,skritta3-400m,sedan 14, 300m intervaller,tungt,efterhand ökar man tempot,men kör aldrig fortare en 1,30.Mellan varje intervall,skritta 1min 20sek,sedan nogran nedjoggning,och avskrittning.

Riskfyllt på m.k.t. heta hästar....

Hoppas du förstod något,tar väldans lång tid varje träningspass,som vi kört var 3:e dag.

Just nu rids hästen enbart mellan starterna.

Ja det är ju kul om man hittar någon form som passar ens häst och de förutsättningar man har att träna.
Det är ju oxå viktigt att man stegrar träningen försiktigt så att hästen stärks istället för att slitas ut.
Vår hade lite problem med bakknän,därför kändes det riskfyllt att träna på det tunga underlaget,men peppar peppar,så verkar effekten blivit den motsatta,hästen verkar ha stärkt bakknäna.

Litet inlägg så här på Valborg,önskar er en trevlig afton.

Hälsn,en förkyld Stally

Jag har en runda som jag kör och fram till intervall stället så är det ca 3,5 km. Kör intervaller som är 700 m långa och i ca 1,30 tempo. Kör aldrig mer än 6 intervaller.

Det beror från dag till dag hur många intervaller jag kör. Så länge hästen kan hålla tempot så tar jag en intervall till men max 6 st hur bra hästen än känns.

Vissa dagar så blir det bara 2-3 och vissa dagar 5-6 st.

Men kör inte snabbare än 1,30 tempo och aldrig mer än ca 5-6 intervaller om de är 700 m långa. Så fort hästen inte orkar hålla tempot så avbryt för dagen. Det är nedbrutande att kämpa på i intervaller som hästen inte orkar hålla.

Jag brukar alltid låta hästen skritta ca 50-100 m efter intervallen på väg tillbaka och sen får den jogga lite lätt men absolut inte i några farter. Sen så kör jag lagom tempo hem igen ca 3,5 km sista 500m så får hästen skritta på långa tömmar.

Ja kör var tredje dag.

Lycka till ;)

Senast ändrad:

jag värmer bakvarv senmot rakbanan 4-6 intervaller beroende på formen 500 sen skritt/långsamt 500 och så håller det på.farten beror på vilka hästar som körs och om det är jag eller någon annan som bestämmer tempot brukar ligga rint 1.30-1.20 om inte toktränaren är med då kan intervallerna gå betydligt fortare men min egen häst kör jag 1.30 (-1.20) aldrig fortare. hon går snabbjobb 2 ggr veckan beroende om det är start inplanerat eller inte.

Hör ju inte till de kloka gamla rävarna.
Men jag intervalltränar! Förra säsongen körde jag 5-6 st i ca 25 och 1-2 lite snabbare i mitten.500-600m. Tycker att det funkade hyfsat, men jag körde dom för tätt inpå start så han "föll ur" ganska mkt efter starterna.
I år har jag kört längre uppför saktare och med rockard i vinter. Och sen kört snabbjobb på bana istället. För att lixom sträcka ut efter den "tunga" backträningen.
Men bara rakbanan hemma torkar börjar jag med intervallerna igen... dock inte riktigt så tätt på start som förut.
+ att jag ändrat lite i fodret och köpt sån dära rehalytbooster att ge före och efter start. Verkar funka!

Jag tackar och :bow: för era svar.
Det är inte alltid så lätt att veta vad som fungerar när man inte har något att jämföra med.
Av någon anledning så visade det sig att min häst fungerade bättre när jag drog ner på antalet "kördagar". Nu går han bara 2 ggr/vecka båda snabbjobb. Kör 500 meters intervaller och inte fortare än 1.30. Antalet intervaller beror helt på hur han känns.
Kör bara på rakbana för jag har fått för mig att banjobben sliter mera :eek: , eller har jag fått det om bakfoten?
Ska väl tillägga att JC har en fd gaffelbandsskada i bagaget.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 525
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 741
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 307
Senast: Sasse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka