Intervall träna min häst

W

Wante_93

Hej allihopa!
Jag behöver lite tips och råd hur jag ska intervall träna min 8-åriga haflinger. Han är hyfsat ädel och är byggd "perfekt" som allround. Han är pigg och glad, även om han har bras kondis så skadar det ju inte om han kan få ännu bättre. Så som sagt skicka gärna in lite tips och så!
P.S.Han är tänkt att tävla i hoppning.D.S

Sv: Intervall träna min häst

Galoppera 5 minuter sakta av 3 minuter galoppera igen osv. Längden på galopp/travsträckorna varierar du efter hur mycket hästen orkar och lika med hur många vändor du rider.

är ju svårt att säga hur mkt du ska börja trava eller galoppera, det msåte du ju känna själv vad din häst klarar. kan ju träna intervaler med skritt/trav, galopp/trav galopp/skritt eller att du bara travar eller galopperar fast du ökar /sänker tempot.
Är inte så super haj på intervallträning men själva poängen är väl att man ska få upp maxpulsen ? För det stärker väl hjärtat, så intervallträning är äskert väldigt bra :)

Det är omöjligt att avgöra hur långa och hur många intervaller din häst orkar men det bästa är om det finns någon mindre stubbåker/äng som du får lov att använda. Galoppera exempelvis ett varv och skritta sedan så att hästen får hämta andan lite. Galoppera ytterligare ett varv (åt andra hållet, viktigt att rida lika mkt åt båda håll) och skritta igen. Känn efter hur många intervaller som är lagom och öka på efter hand.

Man kan så småningom rida flera varv åt gången och i flera intervaller men du måste själv avgöra hur mkt din häst orkar. Ett bra hjälpmedel är stetoskop då du kan kontrollera hur snabbt din häst återfår sin vilopuls. Då krävs det att bara att du har koll på din hästs vilopuls.

Mvh Jate Volim

kl

Går det bra om jag lägger in en fråga här? Så jag inte behöver starta ett till ämne :p

När kan man börja med intervallträning? Alltså hur tränad bör hästen vara innan?

Hmm.. ja, det beror ju lite på. Hästen bör ju ha någorlunda grundkondition först men man kan ju anpassa intervallerna efter hästens möjligheter och rida kortare/längre, fortare/långsammare och olika många intervaller.

Jag skulle inte rida intervaller på en treåring men en fyraåring som är inriden i tid skulle jag kunna tänka mig att börja så smått med framåt sommaren. Det viktiga är ju att man har kunskap nog att avgöra HUR hårt man kan pressa sin häst. En unghäst blir ju ofta trött fortare än man tror.

Mvh Jate Volim

När jag intervalltränar galloperar jag 3 minuter, sedan 1 minuts vila i skritt.
Sedan byter jag varv och galloperar 3 minuter till osv och det gör jag 6 gånger.
Beroende på hur mycket kondition din häst har från början.
Du kan från början börja med 3 x 2.
Sedan utvecklar du till 3 x 4 och sen till 3 x 6!

så totalt rider jag 3 x 6 .
3 = minuter
6 = varv/gånger

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 669
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 750
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka