Internet lägger av hela tiden!

aiquen

Trådstartare
Vi har en sk. router (tror jag :o, trådlöst internet i vilket fall som helst) och enligt vår bredbandsleverantör är det p.g.a. routern som vårt internet lägger av HELA tiden. :mad: Ibland slutar det fungera när man är mitt uppe i surfandet, annars är det vanligaste att det slutar fungera mellan surfningarna. Ibland går det då att få tillbaka internet genom att trycka på "reparera" x gånger, men ibland finns det ingenting annat att göra än att dra ur modemet en stund.

Det här är irriterande och jag undrar nu om det finns något att göra för att slippa det här? Internet måste väl ändå kunna fungera när vi vill (d.v.s. hela tiden).

Hjälp! Innan jag får en hjärtattack av eländet! :mad:

Sv: Internet lägger av hela tiden!

Vi hade det likadant med vår trådlösa router, den hade kontakt med datorn men tappade kontakten med nätet jätteofta. Efter att ha laddat hem och installerat ny firmware fungerar den perfekt *peppar, peppar*.

Vi har inte laddat hem någonting till routern. Var gör man det?
För det är precis samma problem vi har. Kontakt, men inget internet. Vore ju skönt om det var så enkelt att fixa!

Vår router är från Netgear så vi laddade ner från deras hemsida och följde instruktionerna som fanns där. Lätt som en plätt!

Ja, jag var inne på vår routers hemsida igår men hittade inget. Men jag letade vidare nu och tror jag fann vad jag sökte!

Edit: Eller vad är det jag ska ladda ner? :o Firmware? Det finns en del att välja på: Länk

Senast ändrad:

Du kanske redan har gjort det, men jag är ganska säker på att det är firmware du ska ladda ner. Firmware är ju själva programvaran i routern, medan drivrutinen är till datorn för att den ska kommunicera med routern (men det gör den ju utan problem).

aiquen skrev:
Ja, jag var inne på vår routers hemsida igår men hittade inget. Men jag letade vidare nu och tror jag fann vad jag sökte!

Edit: Eller vad är det jag ska ladda ner? :o Firmware? Det finns en del att välja på: Länk

Om jag inte tar helt fel så står det i din produkts manual hur man gör för att uppgradera firrmware. Har du inte den kvar så finns den på nätet. Man surfar sen in på sin router. Loggar in och väljer där någonstans att ladda ner ny firmware (kan vara lite olika beroende på vilken modell det är). Klickar OK - Klart! Brukar inte vara några problem.

Sen är det att beklaga att du har en D-Link. De strular i regel alldeles för mycket. Så vissa problem som man inte blir av med trots uppgraderingar och så kan man troligtvis direkt koppla till just tillverkaren och priset på produkten. Har tyvärr alldeles för stor erfarenhet av märket. :mad:

Jag försökte ladda ner en firmware innan men: "Uppgradera ALDRIG firmware på någon D-Link produkt över en trådlös förbindelse. Enheten kan upphöra att fungera. Använd alltid kabelanslutning vid firmwareuppgradering."

Jaha? :crazy:

Får väl försöka leta upp manualen och se vad som står i den..

För övrigt så, ja. Vi har hört att D-Link inte är det bästa alternativet. :crazy: Jag vet inte varför det föll på det i slutändan ändå.

Det är ju enkelt att plugga in en kabel just då man gör uppgraderingen. Anledningen är helt enkelt att man inte vill riskera att något data går förlorat vid uppgraderingen och en något shaky trådlös fb är då inget bra alternativ. Worst case kan det innebära att din D-Link blir än mer obrukbar och endast duger som utfyllnad i soptunnan.

Vi hade det likadant med vår trådlösa router, den hade kontakt med datorn men tappade kontakten med nätet jätteofta. Efter att ha laddat hem och installerat ny firmware fungerar den perfekt *peppar, peppar*.

Tog hem ny firmware till en trådlös Netgear av samma anledning en gång. Det löste problemet med krasherna, men lösningen var att den helt enkelt ströp antalet anslutningar (när en krash skulle ha skett så droppade nerladdningshastigheten etc.). Trevligare än en krash i alla fall.

Edit: Rise from your grave.. :bump:
Följde en länk hit från annan tråd.. :o

Liknande trådar

IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
961
Senast: Fideli
·
IT & mobiler Jag håller på att bli totalt tokig här. Jag har en dator och en router. De har fungerat bra ihop och jag har helt automatiskt kunnat...
Svar
8
· Visningar
2 646
Senast: aiquen
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 575
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka