Inte verkad på väldigt länge!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Inte verkad på väldigt länge!

Dom kanske inte törs svara att dom inte förstår efter som det är så svävande det "ni"svarar utan ställer frågor lite mer "diskret" och ber om hjälp att förstå. Har du tänk på de???

Säg mig hur fasen ska man få mer ingående kunskap av ett svar som är lika med "noll koll" eller som jag vill påstå hipp som happs.

Eftersom inte jag kan allt och gärna vill lära mig mera och den som inte heller kunda svara på min enkla fråga fast hon skrev "att" hon löste det men inte hur på ett förklarligt sätt så kanske du som gillar att kackla kan svara i hennes ställe.

Hennes svar va: Vet du vart en spattgamasch sitter hur högt den sitter samt var tån på en hästs hov sitter, då vet du också vad jag har skrivit.

Hö fram slog på hö bak, det är väl ganska tydligt och logisk. I allafall vi som har travare.

Varsegod,, ordet är ditt. Nu har du en gång för alla en tjans att visa upp vad ni på trav verkligen behärskar och här på hästvård äntligen skapa i alla fall lite trovärdighet.

Men nu var det inte min häst vi pratade om ,jag har inte sett hovis häst så jag vet inte var den slog på sig!Jag har aldrig sagt att jag är någon expert på balansering,men jag är så smart att jag lämnar över sånt till hovslagare som kan.Han (Hovslagaren) tittar på hästen när jag kör och i samråd med honom
så slår vi på skor som passar den hästen.Och till er som inte vågar fråga vill jag bara säga,Det är genom frågor man lär sig!

Senast ändrad av en moderator:

Men vad tror du?Att alla trav människor balanserar hästarna för att få bort hältor?Och det var precis det jag skrev,det är en konst att balansera en trav häst!
Jamen då är vi ju överrens.Att det är en konst att sko en häst rätt.;)
Trevlig ton,har du magsår precis som många travhästar bevisligen har?:angel:
Jag blir trött på när nån försöker påskina att travsporten är en föregångare inom hovvård och så vidare,så är inte fallet.
Det förekommer mkt okunskap även inom travet.
Har tyvärr stött på många fler skeva travare med eftersatt hovvård än dito ridhästar...
När travarna inte tränas längre eller gått sönder så är det tyvärr vanligt att de glöms bort i nån hage innan de säljs som fynd på blocket.Hovvården är ofta obefintlig,för den ska ju ändå säljas...

Att du sköter dina väl innebär inte att alla gör lika dant,och jag kan bara tolka det du skriver.

Att du inte tål kritik bara för att travsporten är helig för dig är inte mitt problem.
Tyvärr är det inte ovanligt med illa skodda hästar inom travet .
Bara ställa sig på närmsta travbana så ser man mkt skitskoningar.:eek:

Vakna ur din lilla fantasivärld .

Det har gått skapligt. Vi tränar just nu i hagen bara med raspen, hon gör inga större grejer men blir lite osäker. Bakbenen är dock värre, då drar hon åt sej dom och kan göra litet ryck åt den som håller i. Men dom hade vi tänkt bara lyfta upp i några sekunder så hon blir van. Förövrigt går de bra, så hovslagarn ska verka dom ordentligen i september när hästarna är hemma från betet.
Håller då alla tummar att hon är snäll
Va bra att det går bra! Öva på bara ,försök hitta ett läge med bakbenen där hon är bekväm .
Pröva med att hålla bakbenen i olika höjd och lägen,hitta hennes läge där hon är bekväm,ibland kan det räcka med att sänka benet typ 5 cm för att hon skall slappna av.
Släpp ner benet innan hon börjar fajta emot,försök släppa ner benet när hon är i ett avslappnat läge,minsta lilla försök från hennes sida berömmer du.
Undvik dragkamper.
Snart kommer hon kunna stå längre och längre med benen uppe när du skapat ett förtroende.

Lycka till!

Jamen då är vi ju överrens.Att det är en konst att sko en häst rätt.;)
Trevlig ton,har du magsår precis som många travhästar bevisligen har?:angel:
Jag blir trött på när nån försöker påskina att travsporten är en föregångare inom hovvård och så vidare,så är inte fallet.
Det förekommer mkt okunskap även inom travet.
Har tyvärr stött på många fler skeva travare med eftersatt hovvård än dito ridhästar...
När travarna inte tränas längre eller gått sönder så är det tyvärr vanligt att de glöms bort i nån hage innan de säljs som fynd på blocket.Hovvården är ofta obefintlig,för den ska ju ändå säljas...

Att du sköter dina väl innebär inte att alla gör lika dant,och jag kan bara tolka det du skriver.

Att du inte tål kritik bara för att travsporten är helig för dig är inte mitt problem.
Tyvärr är det inte ovanligt med illa skodda hästar inom travet .
Bara ställa sig på närmsta travbana så ser man mkt skitskoningar.:eek:

Vakna ur din lilla fantasivärld .

Din ton är inte trevlig den heller!
Jag har liite svårt att tro att en häst med magsår prestera någonting över taget,men de är jag de!Trav sporten är inte helig för mig och jag är fult medveten om att det finns illa skodda hästar på banorna med de får stå för dom hästägarna.Och så drar du alla över samma kam,angående trav hästar som slutat tävla!Du,du vet ingenting om min värld och inte har jag magsår heller!

Pms?:rofl:
Du läser ju mina inlägg som fan läser bibeln.
Vart har jag skrivet att alla travare far illa?Jag skrev att det tyvärr inte var ovanligt.
Nu presterar väl inte alla travhästar bra heller?
Vad jag förstått så är det rätt stor procent av travhästarna som inte presterar nåt överhuvud taget,alla kommer knappast till start i tävlingar pga olika anledningar.

Lite koll har jag allt ,jag har praktiserat många veckor på travbana under min hovslagareutbildning bla,och jag såg både duktiga travnissar och rena djurplågare.
Hästägare fanns alla varianter av också,precis som inom all hästsport.
Alla travhästar far inte illa och säljs i dåligt skick ,men alltför många enligt min mening.
Jag tycker trogna travare ska få det öde de förtjänar.
De är bussiga individer som stått ut med mkt.:love:

Det går väl ställa samma fråga till folk inom vilken gren som helst; skulle du göra det om den automatiskt skulle hoppa 2 meter högt, eller utföra alla tänkbara dressyrkonster om du hittar rätt balans? Förmodligen skulle de flesta inte göra det, men rätt onödigt att ens fundera över eftersom det faktiskt är omöjligt att Endast med hjälp rätt skor utföra något som den inte kan annars...

Antar att detta inlägg var riktat till mig!

Den stora skillnaden ligger i vad man menar med "balansering".

Om du skor/balanserar en hopphäst med en fysiologisk korrekt skoning så har du gett den de bästa förutsättningar för att förbli frisk och sund.
Då har man samtidigt optimerat hästens förutsättningar för att kunna hoppa 2 meter.

En fysiologisk korrekt skoning/balansering på ridhästsidan är med andra ord det samma som de bästa förutsättningar för optimal prestation.

Syftet med att balansera en travhäst går endast ut på att få travaren att bibehålla sin gångart. Ibland tyvärr på bekostnad av hållbarhet.

Det låter ibland som om vi yrkesverksamma hovslagare som har en godkänd grundutbildningsexamen, i vilken det faktiskt ingick skoning av travare, samt har genomgått en otroligt bra fortbildning, är trots vår utbildning per automatik, sämre på att balansera en häst än en travnisse som har lärt sig slå på skor i ett travstall någonstans.

Jag kan erkänna att jag blir irriterad och provocerad över att travfolket verkar anse sig ha ensamrätt på ordet "balansering" trots att vissa inte har en aning om vad de håller på med!

En fysiologisk korrekt skoning/balansering på ridhästsidan är med andra ord det samma som de bästa förutsättningar för optimal prestation.

Syftet med att balansera en travhäst går endast ut på att få travaren att bibehålla sin gångart. Ibland tyvärr på bekostnad av hållbarhet

hmm... jag förstår inte skillnaden på detta.
att korrekt sko en häst, vilken häst det månne vara, ger ju per automatik bäst förutsättningarna för att den ska kunna prestera på topp?

och varför skulle bästa förutsättningar för optimal prestation, vara mindre slitsamt än travhästens bibehållna gångart? en rätt balanserad travare har så mycket lättare att hålla snabb trav, just för att den är bra balanerad! precis som hopparn.

att den skulle bli mer sliten av sin optimala skoing än vad hopphästen blir av sin optimala skoing låter i mina öron jättekonstigt. men så är jag ingen hovslagare heller...... :confused:

förklara gärna detta lite närmare för mig om du vill...

Men nu var det inte min häst vi pratade om ,jag har inte sett hovis häst så jag vet inte var den slog på sig!

Jamen det kan väl ingen annan här heller förutom hovis ha sett!!! Därför ställde jag frågan till hovis så att alla (inkl du) kunde få lite mer inblick i problemet och lösningen..

Vad gjorde du???? Jo skrev:Ursprungligen postat av j_m_b
Det är en konst att balansera en travhäst!

sedan fyllde på med
Varför utgår du i från att folk på hästvård inte förstår vad vi medar?
Och förstår inte folk,så har dom så mycket vett så att dom frågar vad vi menar!

Nu plötsligt skriver du själv att du inte har fattat ett "smach" ,, lika lite som både jag och många andra här på hästvård av Hovis "luddiga svar.

Varför har du inte så mkt vett att även du ställde kompleterande frågor eftersom du nu helt plötsligt i klartext verkar vara lika pantad som jag över hovis ngt "diffusa" svar.

Sitt inte och skriv: varför utgår du ifrån att folk på hästvård inte förstår vad vi menar. Skriv i stället att du själv förstår lika lite som jag vad Hovis skrev.

Om inte du som håller på med trav förstod vad Hovis skrev,, hur fasen tror du då att alla som håller på med hästvård ska förstå Hovis "kludd"

Patetist och helt enkelt oförskämt av dig och Hovis att på hästvård blanda in trav,, brist på att uppvisa respekt för medforum deltagare att även göra en så ful trådkapning.

Syftet med att balansera en travhäst går endast ut på att få travaren att bibehålla sin gångart. Ibland tyvärr på bekostnad av hållbarhet

hmm... jag förstår inte skillnaden på detta.
att korrekt sko en häst, vilken häst det månne vara, ger ju per automatik bäst förutsättningarna för att den ska kunna prestera på topp?

och varför skulle bästa förutsättningar för optimal prestation, vara mindre slitsamt än travhästens bibehållna gångart? en rätt balanserad travare har så mycket lättare att hålla snabb trav, just för att den är bra balanerad! precis som hopparn.

att den skulle bli mer sliten av sin optimala skoing än vad hopphästen blir av sin optimala skoing låter i mina öron jättekonstigt. men så är jag ingen hovslagare heller...... :confused: förklara gärna detta lite närmare för mig om du vill...

*Kastar mig in*

Inom hästvård och sporthästar så vet vi att det tar mkt lång tid att komma upp till Internationell nivå i både Hoppning och Dressyr, bl.a. Man arbetar målmedvetet långsiktigt och det tar för unghästen upp till minst 10 år att vara på den nivån. Här gäller det att lägga största vikt på fysiologisk skoning/verkning där belastningen tas upp i benets styvaste riktning,, allt för optimal framtida hållbarhet!!!

Inom travet är det lite annorlunda, många faktorer som spelar in. Tidiga årgångslopp med mkt pengar kräver ofelbart till för tidig och hård inkörning/träning där allt som oftast individen inte är "mogen" uppgiften. En växande unghäst kommer oxå upp till fem-sex års ålder oxå under vissa perioder vara lite mer eller mindre "instabil" i sin växtfas vilket även avspeglas i träning/tävling. Ju högre tempo denna unghäst utsätts för ju mer instabil blir rörelseschemat.

Inom travet är det mkt viktigt att individen i varje lopp/på varje bana/på varje underlag går sig "fri" för att i trav kunna förflytta sig utifrån sin exteriör/fysiologiska förutsättningar utan att slå på sig "avspänt".

Här finns det många faktorer som spelar in och en av dom främsta är banans beskaffenhet,material, väderlek,och viktigast av allt,,,, banans dosering!!!!

Ingen travare springer någonsin på ett plant underlag i tävling,, kurvorna är olika mkt doserade och raksträckorna har alltid även dom en viss dosering ner mot innerplan så därför måste varje tävlings individ för dagen balanceras för att gå fritt på resp, tävlings underlag. Detta leder till att en travare aldrig kommer i den farten som är mest dödande för deras framtida hållbarhet belasta sina ben i ett steg där belastningen tas upp i benets styvaste riktning. Detta är helt ointressant, bara man för dagen lyckas balancera den så att den går fri.

*kl*
Att det finns folk inom alla grenar som har saker för sig som inte är det bästa för hästen är väll alla med på. Men hur stor procent är det av alla inom den grenen?? Spelar ingen som helst roll om det är trav, dressyr, gångartsridning, western eller hoppning.

Har själv islänning och måste säga att jag inte vet om det är så mkt mindre balansering mm än inom travet där. Min skos av en duktig utbildad svensk hovslagare och fått höra kommentarer om det ibland. Jag skiter i om hon inte lyfter högre mm utan vill ha en vad jag kallar normal skoning med hennes förutsättningar så hon håller i många år. Det enda jag haft/har i balanseringssyfte är 10mm fram och 8mm bak.

Är ingen större skillnad mot när jag jobba aktivt inom travet att jag ville ha hästen normaltskodd efter dens förutsättningar. Det enda var att man kanske bytte till plast, aluminium eller barfota för tävling men vinklar mm var det samma

*kl*
Att det finns folk inom alla grenar som har saker för sig som inte är det bästa för hästen är väll alla med på. Men hur stor procent är det av alla inom den grenen?? Spelar ingen som helst roll om det är trav, dressyr, gångartsridning, western eller hoppning.

Har själv islänning och måste säga att jag inte vet om det är så mkt mindre balansering mm än inom travet där. Min skos av en duktig utbildad svensk hovslagare och fått höra kommentarer om det ibland. Jag skiter i om hon inte lyfter högre mm utan vill ha en vad jag kallar normal skoning med hennes förutsättningar så hon håller i många år. Det enda jag haft/har i balanseringssyfte är 10mm fram och 8mm bak.

Är ingen större skillnad mot när jag jobba aktivt inom travet att jag ville ha hästen normaltskodd efter dens förutsättningar. Det enda var att man kanske bytte till plast, aluminium eller barfota för tävling men vinklar mm var det samma

Ja men då har du en ändå en balansering. Det är ju väldigt individuellt vad balanseringen blir på en individ.

Det är ju normalt att man har en lite tyngre hov fram än bak. Vet du något om vinklarna? Där kan det skilja sig. Hästen kan vara parad gångare, inte så vanligt nu, mest på franska travare. Linjegångare, bredgångare, och som vi kallar "symaskiner". Redan i "unga år" får man hjälpa individen OM DET BEHÖVS. Går de in i pass så lägger man på en boots osv.

Lösningarna är oändliga, och det är oerhört stimulerande att se när det släpper loss och hästen får det att funka o man hittat rätt. Det är en "kick" liksom.

Linje och parad gångare kan behöva en längre framtå än en häst som "böjer på knät och travar normalt" fram.

De kan ha ett väldigt långt baksteg, och då behöver de ha fäste av något slag.

Visst så balanseras alla hästar oavsett gren men tror det blivit så att när man tänker på balansering så tänker man på det mer extrema. Målet med vilken häst man än har är ju att den ska vara balanserad och gå fri och röra sig bra funktionsmässigt så den håller. Sedan om det är en V75 häst eller en Grand Prix dressyr häst spelar mindre roll.

Vinklar mm beror på hästens förutsättningar men har aldrig haft någon med extrema vinklar åt något håll. Det viktigaste är en vettig och bra hovslagare som vet vad han gör.

På islandssidan är det extrema gångartskoningen högre hovar, längre tår och lägre trakter. Som tur väl så verkar den liksom den gamla norrlands/travskoningen vara på utgående.

Senast ändrad:

Redan i "unga år" får man hjälpa individen OM DET BEHÖVS.
Det är nog där mkt blir fel. Träffat många som själva verkar sina unghästar utan att veta vad de gör. Undrar lite vad de tänker för personligen är jag som mest noggrann med hovvården som föl och unghästar. Då har man betydligt bättre förutsättningar att få en hållbar häst och man har en chans att korrigera mindre fel.

Senast ändrad:

nu tycker jag att det räcker med pajkastning i den här tråden
hänglås på...

/mod.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 138
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 038
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 835
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hitta rätt bett till travare
  • Lymfangit
  • Ridskoleryttare
Tillbaka