Inte tillriden...

F

Foxx

Min sköthäst på 11år är inte tillriden. Det är så att jag har försökt lära henne skänkelviknig, vikthjälper mm. Men det går inte!! Hon blir bara irriterad!

Och så är hon sä jäkla stel i sidorna! Hon kan inte enns gå på en volt. Ska få hjälp med att longera henne. Men finns det något annant man kan göra? hjälp mig!
 
Sv: Inte tillriden...

man kan ta hjälp av en tränare, det brukar lösa iaf en del av problemen man har :)

vad är det för häst? berätta lite mer så kanske någon här kan hjälpa dig med något.
 
Sv: Inte tillriden...

Problemet är inte att hästen inte 'lärt sig' vikthjälper etc. Problemet är att den lärt sig IGNORERA vikthjälper. Det du måste göra är alltså INTE att försöka mer, 'ta i' mer etc, utan du måste göra hästen känsligare så den börjar bry sig i vikthjälper etc igen. Och så måste du lära den skilja på sidförande och framåtdrivande hjälp.

Det låter plättlätt, men egentligen ÄR det så lätt med, om det blir rätt från början.

Vore det min häst och jag var du så skulle jag först kolla upp hästen så den inte har låsningar etc (vilken den borde ha om den är så stel som du säger), sen jobba avsuttet med att lära den gå undan sidledes för tryck (med hjälp av t ex staket), slösa med berömmet när det blir rätt, och tålamod, tålamod. Börja alltid be med små hjälper och fasa upp.

Sen får man 'ta med' sig det uppsuttet, hålla rätt på vad man gör med sin vikt (där det brukar bli svårt på riktigt..) och gå vidare därifrån.

En bra tränare är A och O. (och longera tycker jag du helt kan hoppa över, är hästens tel kommer den bara välta runt på volt om du longerar..)
 
Sv: Inte tillriden...

Är det kollat så att det inte är nått som är fel?

Mitt varmblod var sådär och han hade en förskjutning i bäckenleden(olika mycket på vänster och höger sida) och det var därför han inte kunde böja sig(det tog emot).

Jag vände mig till en erkännt duktig kiropraktor som åker runt i hela sverige + att han samarbetar med veterinärer på flera kliniker i landet.
 
Sv: Inte tillriden...

Hästen måste ju först lära sej vad hjälperna betyder!
Hon måste lära sej gå undan för tryck, lyssna på dej och förstå vad du vill.

Det är mycke arbete med att få en häst välriden.
Ta hjälp av en tränare som kan hjälpa både dej och hästen att komma vidare.
 
Sv: Inte tillriden...

Foxx skrev:
Min sköthäst på 11år är inte tillriden. Det är så att jag har försökt lära henne skänkelviknig, vikthjälper mm. Men det går inte!! Hon blir bara irriterad!

Och så är hon sä jäkla stel i sidorna! Hon kan inte enns gå på en volt. Ska få hjälp med att longera henne. Men finns det något annant man kan göra? hjälp mig!
Kanske skulle du börja med att gå igenom hästen för att kolla eventuelle låsningar. När det konstaterats att inga sådana finns skulle jag personligen jobba lösgörande och mjuka upp hästen innan jag kräver att hästen ska gå skänkelvikningar.

Vikthjälper brukar hästen bli lyhörd på när den är mjuk i kroppen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 675
Senast: fixi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp