inte stå stilla!

wcsa

Trådstartare
hej!:)

skulle vilja ha tips hur man kan träna bort en dålig ovana snabbt och effektivt.

ovanan är att hästen inte kan stå still när man hoppar upp utan börjar backa och blir riktgit otålig och detta är alltid vid uppsittning annars är han mega snäll. annars står han för de mesta still när man pysslar med han.
det hjälper inte med att ha något bakom han för han går in i allt och vill bara iväg. Han är fb galoppör men omskolad.

snälla hjälp!:(

Sv: inte stå stilla!

Träna träna träna och var konsekvent hela tiden. Sitt aldrig upp när han börjar backa utan vänta ut honom tills han står still och beröm då genom att snabbt hoppa upp.
Vad gör han när du hoppat upp? står han still då och väntar tills du ber honom gå eller ska han iväg snabbt då också?
Orsaken till att jag frågar är för att min erfarenhet är att hästar som backar kan ha ont i ryggen, annars brukar de vilja gå framåt vid uppsittning om de vill iväg snabbt.

Sitt upp, hoppa av, sitt upp, hoppa av. Fortsätt så tills hästen står stilla. Skritta då iväg med mycket beröm.

Galoppörer är vana med att ryttaren kastas upp, där kan du ha anledningen till varför hästen blir otålig.

Min pålle var sådan när jag fick hem henne. Hon stod inte stilla utan började gå när jag var halvvägs upp i sadlen.

Då gjorde jag som så att jag hade en som höll henne medans jag satt upp, sen satt jag av och upp igen. Och sedan när vi kom tillbaks så satt jag av och upp igen och då stod hon stilla. Jag utnyttjade av att hon var lite trött efter ridturen! :angel:

Det tog en månad, sen var det besväret ur världen!

Det vanligaste andledningen att hästen inte vill stå stilla är att den tycker det är obehagligt när sadeln kanar på ryggen, så det allra bästa är om man kan minska det genom att sitta upp från en pall eller höbal. men kan vara svårt när hästen inte står still:grin:

När jag ska sitta upp på en häst som inte vill stå stilla är det viktigt att jag är lugn och har tålamod+får hästens uppmärksamhet. Det hjälper inte att snabbt sitta upp och inte häller att longera hästen innan, då stressar man upp hästen i stället:(

Bättre är att lungna hästen genom att vara lungn prata mjukt och göra någon avslapnings övning. Det kan vara en bra ide att gå brevid hästen innan du sitter upp, som uppvärmning för både dig och hästen:laugh: och för att få hästens uppmärksamhet så stanna då och då och be hästen att bara stå stilla brevid dig.
Sen när jag sitter upp ber jag hästen igen att stå still om den börjar röra sig när jag sätter i stigbygeln håller jag kvar stigbygeln och ber hästen stå stilla igen. Hoppa alldrig upp om hästen inte står stilla! då har du acepterat dens beteende! När hästen står det minsta stilla beröm och släpp lite på trycket, Sen lägger mer tryck i stigbygeln efter hand och vänjer hästen vid trycket

..som när man är i inridningsstadiet, vid problem måste man gå tillbaks till början;)

Senast ändrad:

Galoppörer är vana med att ryttaren kastas upp, där kan du ha anledningen till varför hästen blir otålig.

Jag har också en fd galoppör som inte heller står speciellt still vid uppsittning. För jockeys kastas ju oftast upp medan hästen skrittar har jag förstått. Och eftersom jockeys kastas upp är ju förmodligen inte galoppörer vana vid att man sitter upp med hjälp av stigbygeln heller.

Öva på röstkommando halt, halt ska alltid betyda att hästen ska stanna och stå stilla. Man behöver ju inte använda just det ordet om man inte vill men man måste vara konsekvent och öva öva öva, både vid hand och uppsuttet.

Vissa dagar får jag leda henne runt ett par varv på stallplanen först. Är det någon mer i stallet räcker det ofta med att en person bara står vid hennes huvud. Och jag använder alltid pall samt så har jag martingal som jag tar tag i med vänsterhanden när jag sitter upp så jag kan dra mig upp lite.

Känner ett par fd galoppörer som börjar backa om man har för korta tyglar när man sitter upp. Sitter man upp på lång tygel står de stilla (även om man får vara snabb på att korta tyglen på den ena, som annar börjar gå när man har suttit upp). Kan dock vara bra att hålla sig på inhägnat område första gången man testar att sitta upp på lång tygel, alla hästar är ju olika ;).

Säger som Tiny; Hoppa inte upp förrän hästen står still.

Ha tålamod och låt det ta sin tid för det kommer löna sig i längden.
Backar hästen så visa han tillbaka till samma plats igen så han förstår att det är där ni ska vara, inte tre meter ifrån. När du vet att hästen förstått att det är där han ska stå men backar undan "bara för att" så låt han "jobba" lite, tex. backa på dina villkor eller flytta runt bakdelen, så det blir jobbigare än att stå still, då blir "stå still" belöning i stället.

Jag känner två ridskolehästar som alltid försöker backa iväg vid uppsittning, direkt vid första backsteget kliver jag av pallen och backar hästen ända ut till fyrkantspåret, sedan leder jag fram den till pallen igen och sitter upp medans den står helt stilla..fungerar varje gång.. men då det är skolhästar rider jag dem en gång i veckan och 2-4 ggr per termin så måste jag göra detta varenda gång jag rider nån av dem.. men jag tror nog att det fungerar på privatkusar också..

jo varje gång säger ridläraren att h*n ska hjälpa att hålla för hästarna slutar verkligen aldrig att tramsa med de flesta eleverna..

varför det funkar? hästar tar alltid den minst jobbiga vägen.. om man står still så slipper man baka jättelångt vilket är jättejobbigt.. så då står dom still.. man är inte elak och straffar hästen.. den får bara jobba lite..

ja han vill gå fram men han backar när jag ber honom att stanna. och tar upp huvet och blir sur. ungefär så :)

tack för alla svar! ska försöka träna nu då:) grejen är att han vill fram och när jag tar i tyglarna och vill att vi ska göra halt då backar han.:crazy:

TACK!:p

då får du börja med att träna halter.. och att inte korta upp tyglarna jättekorta när du stannar honom.. lär honom att stå stilla när du står stilla..
annars kan det bli fel..

lycka till! :)

Det är nog för att det är en tävlingshäst, samma med många travare. Dom blir otåliga och vill iväg!

Jag känner två ridskolehästar som alltid försöker backa iväg vid uppsittning, direkt vid första backsteget kliver jag av pallen och backar hästen ända ut till fyrkantspåret, sedan leder jag fram den till pallen igen och sitter upp medans den står helt stilla..fungerar varje gång.. men då det är skolhästar rider jag dem en gång i veckan och 2-4 ggr per termin så måste jag göra detta varenda gång jag rider nån av dem.. men jag tror nog att det fungerar på privatkusar också..

jo varje gång säger ridläraren att h*n ska hjälpa att hålla för hästarna slutar verkligen aldrig att tramsa med de flesta eleverna..

varför det funkar? hästar tar alltid den minst jobbiga vägen.. om man står still så slipper man baka jättelångt vilket är jättejobbigt.. så då står dom still.. man är inte elak och straffar hästen.. den får bara jobba lite..

Tycker detta värkar vara en väldigt bra metod som jag absolut tror fungerar och kan ge snabbt ressultat, "visst vill du backa så gör det ända ut till staketet" då är det jag som bästemt vad hästen ska gör,jag tror på detta:)

Jag ger alltid mina hästar ngt gott efter jag suttit upp, det blir snabbt en signal till hästen att vi är inte färdiga att gå iväg innan gobiten har kommit. Så får man tid att fixa stigläder, vantar m.m. i lugn och ro:D
Tom min treåring stod kvar och vände på huvudet efter bara några ggr när jag glömde gobiten:D

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar