Inte släppa tyglarna

C

Cindybell

Min ridlärare sa åt mig att inte släppa alls på tyglarna under pågående lektion (vi skrittade) för då förstörs allt som vi jobbat upp under lektionen, Är det verkligen sant?:confused:

Sv: Inte släppa tyglarna

Skrittar man av kan jag inte tänka mig att det skulle förstöra något:crazy:
Kan bara tänka mig att ni inte skulle släppa dom för säkerhets skull men aldrig för den andledningen;)

ja jag släppte LITE på tyglarna en lång sida ungefär

hur mycket sanning det ligger bakom vet jag inte, men jag har fått lära ig att "avsluta" jobbet. ner med hästen i halt, med bibehållen form, kolla att hästen är med dig i halten, släpp tygel, klappa om och skritta.

ett jobb är ett jobb är ett jobb och hästen ska jobba hela tiden, även i den fria skritten kanske din ridlärare menade?

ja kanske det? men han lyssnade ju på mig även om jag hade lite längre tyglar

Det låter väldigt konstigt. Skrittpauser behövs under lektionen för att tänka lite och för att undgå mjölksyra, man förstör inget genom att ta en paus.

Precis som om man skulle säga "tar du en paus medans du pluggar glömmer du ALLT, så ta inga pauser"

Fråga ridläraren nästa gång, h*n kanske har en bra förklaring?

I alla år jag ridit lektioner och kurser, har vi alltid lagt in ngra varv i skritt på lång tygel, just för att sträcka ut lite, hämta andan, fundera lite, och inte få mjölksyra.
Inte att ngt blivit förstörd pga det, snarare tycker jag det blivit bättre, om vi haft promblem med ngt innan skrittpausen, har hästen efter skritten, hämtat andan, kanske lugnat sig lite och tänkt över saken. Ja och jag med för den delen. Ibland är man ju aningens trött i kropp och knopp under ett hårdare ridpass, och då tycker jag det är skönt med en mindre paus, för att sedan orka rida bra igen.

Oj så skulle jag aldrig resonera. Jag har heller aldrig upplevt att jag förlorat något av ridkänslan bara för att hästen får en paus då och då. Kan inte heller vara ett bra sätt att få hästen att slappna av, när den går på lång tygen kan den pusta och länga ut musklerna vilket jag tror är väldigt viktigt för att den ska kunna gå som bäst sedan när man tar tyglarna.

Precis som andra sagt så kan det ju vara så att ridläraren hade någon anledning - därför är det alltid bäst att fråga! :idea:

Man förstör mera om man inte ger pauser tycker jag, men det är lite svårt att veta vad din instruktör menade av beskrivningen.

Det jag brukar göra är att skritta ett par steg på tygeln och sen långsamt släppa efter. Inte bara bryta av till skritt och släppa allt.
Däremot kräver jag att den ska skritta på ordentligt även i pausen speciellt om hästen ifråga är av den bekväma sorten

Jag tycker verkligen du ska fråga din ridlärare vad hon menar med det.

På TÄVLING ger man lång tygel mitt i programmet (i lägre klasser, sen är det ökad skritt). Kan man inte fortsätta rida hästen efter man gett lång tygel är det läge att öva på ännu mer basic, typ lydighet för hjälperna, start stopp sväng.

tycker åxå att du ska fråga din ridlärare om varför hon/han sa det!!

å berätta för oss sen! :banana:

Roligt, exakt det samma fick jag höra när jag red lektion på en hingst jag red i somras nere i serbien. Men jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det.

Absolut inte.

Självklart skall du kunna skritta hästen på lång tygel under ett träningspass

Det kan ju finnas en så enkel förklaring som att ryttarna inte är så erfarna och hästarna är lata.
Då tar det kanske en jädra tid innan alla fått ordning på hästarna och kan fortsätta med övningarna.
Är det duktiga ryttare och samarbetsvilliga hästar så ser jag det som mycket märkligt.

Red dock en häst en gång som man var tvungen att hålla ihop hela tiden, så fort du släppte efter på tygeln så tog han chansen och kastade av ryttaren.
Han var ju ett undantagsfall.

Min ridlärare sa åt mig att inte släppa alls på tyglarna under pågående lektion (vi skrittade) för då förstörs allt som vi jobbat upp under lektionen, Är det verkligen sant?:confused:

Det beror litepa vad det är för häst, är hästen riktigt genomriden och lösgjord sa kan man fortsätta där man slutade när man tar tygeln igen. Kom man bara halvvägs sa far man börja om igen, men det far man ta, bade man själv och hästen funkar bättre med pauser i mitt tycke.

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
801
Senast: Elo
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka