Inte släppa tyglarna

Sv: Inte släppa tyglarna

:confused:
Nej nej nej! Vad är det för konstig ridlärare du har?:crazy:
Hästen måste få sträcka ut och gå lång och låg efter passet.
Den har jobbat bra och både behöver och förtjänar att få sträcka ut och skrittas av så musklerna (hela kroppen eg) får återhämta sig.
Precis som vi behöver dem varva ner efter träningen.
Låter man den inte göra det, blir det förstört för då har man till slut en skadad häst.

Nja tror knappast att allt förstörs... Om det tex var stödet eller formen du skulle tappa, tror jag hästen uppskattar att få "vila" ett tag, så länge de inte står still och stelnar still tkr jag inte att man tappar nånting.

Mer förstörande att inte ge lång tygel då och då.

en häst måste få sträcka ut sina muskler o transportera bort ev mjölksyra. tänk dig själv ett gympapass utan små pauser för att återhämta kroppen. hjärnan behöver oxo få vila sig. har hört om en tränare som inte tror på eftergift men det är ju helt sjukt tycker jag som själv är ridinstruktör. ska bli spännande o höra vad din lärare har att säga.

Om du red på halvlång tygel, så tycker jag att din ridlärare hade rätt. Var konsekvent mot hästen. Antingen låter du hästen sträcka ut eller så ska den jobbas på kort tygel. Ingen halvdan vila, eller nästan arbete.

/V

Byt ridlärare:cool:
Självklart ska hästen söka bettet oavsett hur lång tygeln är. Att variera formen under ett träningspass är jätteviktigt!

Att kolla om hästen söker framåt-nedåt mot bettet även vid långa tyglar är en utmärkt dubbelcheck för att kontrollera huruvida det är bra bakbensaktivitet även i den kortare ramen.

Mina hästar får aldrig skritta på lång tygel, inte förrän passet är slut och de ska skrittas av. Absolut inte innan! För mig ser det ut som ni blandar ihop begreppen "pausa" och "skritta av". Varför skulle hästen behöva sträcka ut mitt i ridpasset? Den behöver absolut en skrittpaus då och då för att hämta andan, men jag har aldrig känt att det har blivit bättre av att jag släppt ut tygeln helt i fem minuter för att sedan försöka hala in hästen igen. Varför inte utnyttja det jobb man redan satt i hästen och behålla det passet igenom, istället för att släppa på tygeln, låta hästen bli lång och släpa bakbenen efter sig? Rider på samma sätt när jag rider in och utbildar mina unghästar, då även med ett säkerhetstänk bakom det. En kompis åkte av sin femåring förra helgen på fälttävlingsbanan då hon skrittat, just det, på lång tygel. Med kotfraktur som följd. Förbjudet, om du frågar mig!
Och vem säger att man driver ut mjölksyran mer om hästen går på kort vs lång tygel? Hur kan det ge en annan effekt?

Naturligtvis har du rätt Migo! :bow:
Uppfattade dock TS i första inlägget som att hon ville låta hästen pusta ut, men bara på halvlånga tyglar. Ingen check av formen alltså.

/V

Jag tycker att hästen måste få streka på halsen under ett pass men att kolla så inte hästen somnar man kan forsätta gå i samma takt en då:bump:

Varför måste lång tygel innebära att man låter hästen gå och släpa benen efter sig?? Det stämmer att det kan vara farligt att skritta på lång tygel men inte för tygellängdens skull i sig utan för att folk är dåliga på att hålla fokus. Jag ser det som en säkerhetsfråga att Kunna skritta hästen på lång tygel, precis som jag vill kunna leda utan att ha grimskaftet konstant sträckt.

Som jag har fått lära mig börjar man en korrekt skrittpaus med en bra övergång ner till skritt och sen låter man hästen sträcka ut halsen med kontakt tills tygeln är hellång. Man ska alltså inte sakta av hur som helst, kasta ut tyglarna och sen sitta och vissla i några varv.

Har för mig att det är praktiskt taget bevisat att små kontinuerliga pauser när människor pluggar gör att kunskaperna fastnar fortare. Varför skulle inte samma gälla för hästar? Om inte annat borde vi i såna fall skrittpausa oftare för vår egen inlärnings skull.

Att skritta i hela fem minuter känns lite överskattat däremot. Många små skrittpauser för att variera arbetet tror jag på.

Det är väl klart att man ger hästen lång tygel någon/ några gånger under ett ridpass. Det gör varken att arbetet förstörs eller att lång tygel innebär per automatik att hästen ska gå och "sova".
Man får väl anpassa rasterna efter lektionstiden samt hur vältränad den är.
Och ryttaren:p.
Man lär sig ju knappast snabbare för att man kör slut på både folk och fä...

/J.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
801
Senast: Elo
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka