Inte samma häst - återköp? LÅNGT

Monifa

Trådstartare
Hade en nära väns häst på inridning hösten 2010-våren 2011 och fastnade otroligt för henne. Då var hon otroligt trevlig att ha och göra med och vi klicka på alla sätt och vis. Visst är det en dam med temperament men det är ett sto och vi bråkade aldrig och var det tjafs löste det sig alltid och jag fick som jag ville.

På tre års testet så blev det lite galet när vi skulle åka dit och jag gjorde fel i vägbeskrivningen och ledde ekipaget rätt in i linköping. Nej det var inte bra och hästen blev stressad vilket medförde att hon inte ville gå på transporten när vi skulle åka hem. Jag var inte med vid själva pålastningen men hon stegrade, stegrade över, slet sig och det hela var tydligen väldigt stressigt. Men hon kom efter 5 timmar och nu i sommar har hon enbart gått i hagen och blivit intagen ibland för att inte vara själv i hagen etc.

I augusti så skrev jag på köpekontrakt på henne och efter det åkte vi och besiktigade henne men hon gick inte igenom (markerade på böjprovet hö fram + bak) men hon fick åka hem till mig iallfall efter som att jag dagen innan vart och hämtat en shetlandsponny. Lastningen från kliniken tog två dagar. Första dagen gav vi henne en dos lugnande som inte märktes av när vi skulle få på henne. Dumt nog pressade vi henne istället för att ignorera henne (det enda som fungerar vad vi märkt idagsläget) och hon blev stressad åter igen. Dag nr 2 gav vi henne dubbel dos från första början, täckte ögonen på henne, bomull i öronen och lina genom grimman upp bakom nacken om hon skulle ställa sig. Då gick hon på. Lugn i transporten hem dock, hon är inte rädd utan förknippar uppenbarligen transportering med något dåligt.

Nu är hon hos mig, inget fungerar. Hon är dominant utan dess like och jag erkänner och har även gjort det till ägarna (jag är ej satt som ägare i passet ännu tack gode gud) att jag vet inte hur jag ska tackla henne och vinna hennes tilit. Hon går inte in i stallet om inte shettisen är där inne redan, får panik om min shettis inte är i närheten och är allmänt hotfull. Vägrar även att gå och visar på alla tänkbara sätt att hon är ledare.

Igår hade jag hovslagaren ute för att sko upp henne. Det har ALDRIG vart några som helst problem att sko henne innan men då började hon skoningen med att knuffa in honom i väggen. Skoningen i sig bestod mest av att hon gjorde jämfota hopp, stegrade och knuffade. Vid ett tillfälle så hoppade hon över halva uppställningsplatsen och skar sig själv på en nervikt söm. Bakhovarna ville han inte ta eftersom att hon siktade mot honom, helt förståeligt.

Detta är inte den hästen som jag köpte och jag vill inte köpa en häst jag inte kan hantera/klarar av. Något som varken jag eller hästen mår bra av.

Pratade med ägarna senast igår och hob vill påstå att problemen grundar transportproblemet vid tre års testet medans jag påstår att det blivit fel i kommunikationen någonstans. Camaro M är också kända för sina avkommor *host* ...

Vad tror ni?

Sv: Inte samma häst - återköp? LÅNGT

Kontraktet:

" -mittnamn- köper hästen -namn- för summan -summan- kronor. Summan betalas av med avbetalning minimum -summan-/månad. Har -mittnamn- möjlighet så betalar hon mer. -Hästensnamn- ska klinikbesiktigas i Kalmar i samband med leverans. -Ägarensnamn- står för den kostnaden med -mittnamn- betalar kostnaden för röntgen av höger bakben där hon har ärr efter gammal skada. -Hästensnamn- ska vara verkad innan hon åker. -Mittnamn- tar över befintlig försäkring."

Jag var inte beredd dels på att hon inte skulle gå igenom eller att hon skulle bli sådan här när hon kom hem och nu i efterhand ångrar jag grovt att det inte står något om vad som händer ifall hon inte går igenom eller liknande.

Detta är inte den hästen som jag köpte...

...Camaro M är också kända för sina avkommor *host* ...

Vad tror ni?

Fast det är ju den hästen du köpte. Och stammen förmodar jag att du har känt till hela tiden?

Det låter mer som unghästtrots, vissa hästar får det värre och särskilt om det är "incidenter" inblandade. Och dessa incidenter kände du ju till. Du kände även till att hon är speciell och har temperament. Det verkar ha blivit en ond cirkel för henne där hon enbart har negaiva erfarenheter av lastning och transport.

Dessutom har hon gått och skrotat i sommar och har säkert inte alls någon lust att få några som helst krav på sig.
Är du ute efter att lämna tillbaka henne tror jag det blir svårt eftersom du känner till allt vad som har hänt, har själv varit delaktig när det hänt saker och du visste att hon var temperamentsfull osv.

Jobba med henne hanteringsmässigt och ge henne en chans säger jag!

Vad jag förstår är det en treåring det handlar om?

Jag tycker det låter som en normal unghäst som hamnat hos ägare/ryttare som inte riktigt kan unghäst och det har blivit lite tokigt. Hon är ung och utvecklas mycket fortfarande, hon har kanske blivit lite mer vuxen nu under sommarvilan? och automatiskt testar hon gränserna (fullt normalt). Hon känner på sig att du är osäker i hanteringen och då blir hon också osäker.

Försök få säljaren att ta tillbaka henne, hon är nog inget för dig.

Jag förstod egentligen inte om köpet är avklarat eller ej, hon gick ju inte igenom? Har du betalt henne? Man brukar ju skriva kontrakt efter besiktning, inte före?

Senast ändrad:

Försök få säljaren att ta tillbaka henne, hon är nog inget för dig.

På vilka grunder tycker du säljaren ska ta tillbaka hästen då?

I övrigt kan jag hålla med om att det kanske inte är rätt häst för TS men hon har ju ändå haft den på inridning själv och jag förmodar att hon således har unghästvana och är kunnig?

Om hon inte vill jobba med hästen nu är det ju bättre att sälja den och vara noga med att rätt person köper den och är fullt medveten om hela hästens historia.

Med tanke på att hon inte gick igenom kan det ju också finnas en reell möjlighet att hon protesterar för att hon har ont någonstans.

Jag hänger inte riktigt med. Har du köpt hästen trots att den inte gick igenom besiktning?

Ang hanteringsproblemen. Var det du som tog hästen till treårs o red? Hanteringsproblemen verkar ju ha uppkommit under din omvårdnad, då borde du väl sas vara ansvarig för det? Är hästen dessutom bara tre, så finns det ju lite trotsålder i den (om än lite väl tidigt), och den verkar ju ha vunnit över dig i trotsandet? Försök o jobba problemet istället?

Hanteringsproblemet är inte för mig en möjlighet till återköp, den underkända besiktningen däremot. Vad hände efter besiktningen? Godtog du den o ville fullfölja köpet? Men har nu ändrat dig pga hanteringsproblem?

Om ni inte särskilt avtalat så har du nog ingen möjlighet att häva köpet p g a att du inte klarar av hästen. Det du beskriver ser jag som fullt normalt för en häst i den åldern och med hantering etc.

Däremot undrar jag varför du valt att köpa en häst som inte går igenom besiktning? Jag hade varit väldigt försiktig med skor etc innan hästen är frisk, det kan stå i relation till vartannat. Min snällskodda häst blev skogstokig när fram skulle skos eftersom han hade känningar av en kotledsinflammation fram.

Vad jag förstår är det en treåring det handlar om?
Ja

Jag tycker det låter som en normal unghäst som hamnat hos ägare/ryttare som inte riktigt kan unghäst och det har blivit lite tokigt. Hon är ung och utvecklas mycket fortfarande, hon har kanske blivit lite mer vuxen nu under sommarvilan? och automatiskt testar hon gränserna (fullt normalt). Hon känner på sig att du är osäker i hanteringen och då blir hon också osäker.
Har unghästvana sedan tidigare och där även trotsiga sådana men det har alltid gått att lösa med ledarskaps övningar, daglig hantering, regler, struktur och vanor. Denna dam är stenhård men absolut inte vuxen i sitt uppförande. Trotsig tonåring skulle jag vilja kalla henne. Men hennes testande är inte konsekvent. Inga av problemen vi har nu existerade änns när jag hade henne på inridning men visst testade hon gränserna men gav sig med ovannämnda metoder. Fullt normalt. Dock är jag inte osäker i min hantering och behåller lugnet så gott det går.

Jag förstod egentligen inte om köpet är avklarat eller ej, hon gick ju inte igenom? Har du betalt henne? Man brukar ju skriva kontrakt efter besiktning, inte före?

Första hästköpet jag gör, jag vet inte hur saker brukar gå till och detta är personer jag litar på då jag känt de i många år. Kontraktet skrevs 28/7 ser jag nu och hon besiktigades i augusti. Inga pengar är betalade och inget ägarbyte har skett så i passet är hon ej min.

Wrangler:
Om hon inte vill jobba med hästen nu är det ju bättre att sälja den och vara noga med att rätt person köper den och är fullt medveten om hela hästens historia.
Lite så jag resonerar också, ägarna är dock inne på att lämna iväg henne till duktig nh person alternativ någon som jobbar med problemhästar för att få ordning på henne.

Med tanke på att hon inte gick igenom kan det ju också finnas en reell möjlighet att hon protesterar för att hon har ont någonstans.
Mycket möjligt, men hon kan springa runt i hagen och bocka, bralla, stegra etc men inte gå in i stallet är för mig en aning förbryllande isf. Det enda vi vet är att det är nått tjaffs med munnen som ska kollas upp nästa vecka.

Popcornplayer:
Har du köpt hästen trots att den inte gick igenom besiktning?
Mycket riktigt, kontraktet skrevs innan hon besiktigades.

Var det du som tog hästen till treårs o red? Hanteringsproblemen verkar ju ha uppkommit under din omvårdnad, då borde du väl sas vara ansvarig för det? Är hästen dessutom bara tre, så finns det ju lite trotsålder i den (om än lite väl tidigt), och den verkar ju ha vunnit över dig i trotsandet? Försök o jobba problemet istället?
Jag visade henne tillsammans med ägarna.
Nej, hanteringsproblemen existerade inte under min omvårdnad. Hon har fått handen utav någon (och där kan det inte vara jag för hon tog hela armen redan när jag var och hälsade på henne i somras när hon stod hos ägarna) och tar nu hela kroppen i en tugga. Som jag skrev innan vet jag inte hur jag ska jobba med problemet efter som att hon låser sig, hon känns inte mottaglig för att lyssna utan stressar bara (och nej, jag pushar inte en stressad häst. Henne pushar jag inte över huvudtaget för hon slår ifrån direkt) och jag har erkänt att nej jag klarar inte av henne för jag ser inte hur problemet ska lösas.

Lite så jag resonerar också, ägarna är dock inne på att lämna iväg henne till duktig nh person alternativ någon som jobbar med problemhästar för att få ordning på henne.

Men då innebär det att ägarna går med på att ta tillbaka henne?

Ang. skoningen var det under ordination av veterinären på kliniken som besiktigade henne. Ang. kontraktet var jag antagligen ovanför moln och gröna skogar när kontraktet skrevs, att hon eventuellt inte skulle gå igenom fanns inte i mina tankar.

Det är inte uttalat så det kan jag inte svara på.

Det hela verkar minst sagt förvirrande. Vad har ni egentligen avtalat? Vad ska hända om hästen inte går igenom UA? När du skriver på kontraktet har ju inte med själva köpet att göra, kontraktet är ju bara skrivelse för vad ni avtalat. Själv hade jag aldrig köpt en häst som inte gått igenom veterinärbesiktningen, det kan ju bli hur dyrt som helst. Säg att försäkringsbolaget säger blankt nej att behandla - hela fakturan till dig?

Av det du delar med dig här verkar det som du har köpt en halt häst som du inte klarar av. Det är i så fall bara att hoppas på säljarens goda vilja, att de tar tillbaka hästen och går med på att häva köpet.

Men jag rekommenderar starkt att du gör just det; häver köpet så det inte blir fortsättning på detta. Oavsett pengar och pass så är det kontraktet som styr köpet. Du kan alltså bli skyldig att betala för hästen om säljaren inte väljer att ta tillbaka hästen - utifrån det du skrivit här.

Det står avtal på det jag citerade i mitt andra inlägg, antog att det var samma som köpekontrakt?

v det du delar med dig här verkar det som du har köpt en halt häst som du inte klarar av. Det är i så fall bara att hoppas på säljarens goda vilja, att de tar tillbaka hästen och går med på att häva köpet.
Bra sammanfattning.

Börja med att prata med säljarna och säga att du inte vill ha hästen och önskar att bryta kontraktet.

Vill dom inte det har du nog inget val än att försöka sälja henne själv givetvis efter att hon är utredd och friskförklarad. Jag hade inte sänt iväg henne till en tränare heller innan hon var helt okej och fått grönt ljus av veterinären.

Att du inte står som ägare eller har betalt är oväsentligt, det är köpekontraktet och det som står däri som gäller. Men hade ni avtalat att hästen skulle vara UA på besiktning för att köpet skulle fullföljas så är det ju det som gäller.

Att man inte skriver kontrakt före besiktning stämmer inte, det ska man göra innan eftersom besiktningen är en del i överenskommelsen/avtalet.
Men resultatet av besiktningen brukar ju vara av intresse därför ska man skriva in i kontraktet vad som gäller, tex köpet avbryts om hästen ej är utan väsentliga anmärkningar och ev handpenning betalas tillbaka, hästen ska betalas till fullo efter besiktning förutsatt att är utan väsentliga anmärkningar, -eller vad man nu har kommit överens om vilket skiljer från köp till köp.

Då tycker jag att du ska ringa säljaren idag och meddela att du vill häva köpet, och hänvisa till veterinärbesiktningen som visar att hästen inte är frisk.

Efter samtalet skriver du ner vad ni kommit överens om och skickar detta i brev till säljaren, så det inte blir några missförstånd vad ni är överens om.

Tack! Ska prata med ägarna ikväll och hoppas på att min räddning är att hon inte gick igenom besiktningen.

På vilka grunder tycker du säljaren ska ta tillbaka hästen då?

För den goda viljan kanske? Jag anser inte att ts kan kräva att köpet hävs, men om man diskuterar lite och även tar upp att det fanns problem vid besiktningen, så kanske inte säljaren är omöjlig. Jag har själv tagit tillbaka en häst som köparen erkände sig inte klara av, jag kände ju att jag inte kunde lämna häst och nya ägaren åt sitt öde.

Men jag förstår inte, om hästen är halt och har ont är det väl inte så konstigt att den blir värre i hanteringen? Vilken behandling får den, om den öht får någon behandling? Jag skulle också häva köpet pga att hästen är sjuk. Den är faktiskt inte frisk. Ni verkar bara fokusera på hanteringsproblemen, men först måste ju hästen behandlas så att den är frisk. För övrigt låter det också som realtivt vanliga unghästproblem. Hoppas du får lämna tillbaka hästen, och framförallt att hästen blir frisk.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 360
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och...
2
Svar
31
· Visningar
4 994
Senast: ygenda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar