inte nu igen! (tunna med låsbart lock)

Sv: inte nu igen! (tunna med låsbart lock)

Fast det där är cirkuskonster och tävlingsmoment. Där fungerar positiv förstärkning oftast mycket bra. Jag talar mer om vardagslydnad för tillfället.

Fast det där är cirkuskonster och tävlingsmoment. Där fungerar positiv förstärkning oftast mycket bra. Jag talar mer om vardagslydnad för tillfället.

Jo det förstod jag, därför meningen :
Däremot tror jag att om hunden är så matfixerad som Cillas hund är det endera lås på locket som gäller eller att ge hunden åkturen som gör att den får stirra döden i vitögat . Sistnämnda vill man nog undvika om man är lite klar i skallen.

Är hunden så matfixerad som den här, och det behövs en nära-döden-upplevelse för att den ska ändra sig, skulle i vart fall jag inte göra nån större affär av det hela utan se till att hunden aldrig kommer åt käket, punkt slut. Jag tycker inte det är värt att ge sig på sin hund med så grova medel för en sån sak som mat.
Så principfast behöver man inte vara. Tycker jag.

Jag förstod hur du menade med drifterna, jag menar inte heller att jycken skulle vara sämre.

Däremot vill jag nog hävda att OM hunden har sådana enorma drifter, mat, galna hannar vid löp, jakt osv så hjälper inte heller en korrigering, hur bra eller rätt eller rejäl den än är. Vill dom ha den där maten och lyckas, så hjälper det inte att man dänger hunden i väggen.
Därför känns det onödigt även där att använda korrigering.

(Sen tror jag förvisso att man kan komma längre genom att använda all fantasi man har till att komma på saker som fungerar förstärkande för dom här hundarna. Jag menar alltså inte att man förtvivlat ska stå och vifta med sin köttbulle när hunden drar efter vilt t ex, givetvis är viltet mer spännande då. Jag tror att på många hundar kan du, genom att kontrollera förstärkningarna, få en riktig bra (vardags)lydnad och att det allt som oftast inte behövs någon smäll. Där går ju dock åsikterna isär. :))

Jag förstod hur du menade med drifterna, jag menar inte heller att jycken skulle vara sämre.

Däremot vill jag nog hävda att OM hunden har sådana enorma drifter, mat, galna hannar vid löp, jakt osv så hjälper inte heller en korrigering, hur bra eller rätt eller rejäl den än är. Vill dom ha den där maten och lyckas, så hjälper det inte att man dänger hunden i väggen.
Därför känns det onödigt även där att använda korrigering.

(Sen tror jag förvisso att man kan komma längre genom att använda all fantasi man har till att komma på saker som fungerar förstärkande för dom här hundarna. Jag menar alltså inte att man förtvivlat ska stå och vifta med sin köttbulle när hunden drar efter vilt t ex, givetvis är viltet mer spännande då. Jag tror att på många hundar kan du, genom att kontrollera förstärkningarna, få en riktig bra (vardags)lydnad och att det allt som oftast inte behövs någon smäll. Där går ju dock åsikterna isär. :))

Precis. Och väljer man att korrigera i det läget kan man nog räkna sig som kriminell.

Vi har en ehm, annorlunda variant.

Plåttunna med lock från IKEA och så spännband.

Inte för att hålla hunden borta, det är barnen som är vårt problem! :angel:

/Timsetim

Jag hävdar att det också finns hundar i ett mellanläge. Motivationen att utföra en handling är så hög att ingen belöning i världen kan slå det. Dock går det att sänka denna motivation med en korrigering så att den belöningjag erbjuder bli värd mer än exempelvis jakten. Den drift hunden har är alltså för hög för att belöna bort, men inte så hög att den inte går att korrigera bort.

Sedan kan det ju diskuteras hur mycket clown man ska behöva vara i vardagen. Jag spelar gärna apa på planen, men vill faktiskt inte göra det jämt till vardags.

men om en gång räcker så måste hunden vara tillräckligt vek för att minnas behandlingen. min hund har råkat ut för rätt rejäla obehag i samband med mattjuveriet, men det ha bara hindrat honom för stunden. han är för hård/korkad för att det ska fastna.

Precis. Hunden ska komma oavsett om jag har godis i fickorna eller inte. Förvisso får hundarna muntligt beröm om de gör som jag säger, men de ska göra så även om de inte får det.

J, och därför är din lösning med låsbart lock bättre. Vissa hundar kan man ju som sagt slå halvt ihjäl utan att det hjälper.

Fast jag har inte mina fickor fulla av godis jämt.
Det är definitivt inte varje gång han får någon mer belöning när han kommer än ett "varsågod, nu går vi igen". Han kommer ju ändå?

Jag vet ju inte hur alla tränar, min jag uppför mig nog sällan som en clown. Framförallt inte på appellplan, där är jag lika stel på tävling ungefär. ;)

jag tror det kan funka om man gör allt rätt från början och manipulerar omgivningen tillräckligt mycket, samt att man har en hund av en samarbetsvillig sort. jag är hur mjäkig som helst, men har fått inse att köttbullar inte räcker för min ena hund. han skiter liksom i om han inte får den där köttbullen. "ät upp den själv då kärring" säger han och traskar sedan iväg på sitt håll. vid inlärningen försöker jag att aldrig använda några som helst korrigeringar, men i kravfasen när jag talar om vad konsekvensen blir om han inte utför det jag önskar, då räcker utebliven belöning inte särskilt långt.

Ja, det är ju just det där med förig och samarbetsvillig hund. Alla är ju inte sådana och då kan man, precis som du, bli stående där med belöningen och hunden går ändå sin egen väg. Min rottis är inte hård på något vis, men ganska slö och svårmotiverad så där behöver jag bli allvarlig ibland för att hon ska få fart på benen. För Schäfern räcker det med uppmärksamhet från mig för att han ska bli hur glad som helst. Väldigt behändigt.

Men om hunden går iväg utan en tanke på belöning är det väl fel på belöningen?

Man kan ju inte envist stå med sin köttbulle i handen och tycka att hunden ska lyda. Jag vet inte om jag tror att det bara har med samarbetsvilja att göra, utan att man envist tror att hunden gör allt för en köttbulle trots att det står en löptik två meter bort.

Jag kan ju inte förvänta mig att få en snabb och pålitlig inkallning på min hund bara genom att ge honom en bit korv när han kommer. Då har jag ju snart en hund som kommer som ett skott när han är sugen på köttbulle och kommer sakta eller inte alls om något annat händer. Han låter ju isåfall inte bli att komma därför att han Skiter i mig utan för att det är rätt kul att springa = självbelönande.

Jo, det är klart att de är "tillräckligt mycket hund" för sin ägare och användningsområde om man valt rätt, men jag håller med Jadzia att alla hundar inte är exakt lika i vilka egenskaper de besitter. Har du tex en hård hund så kan du ruska om nackskinnet utan att himlen faller ner.

Och har man en hard och självständig hund, sa är det i princip omöjligt att lära den att lata bli att göra saker när den ensam hemma nagra timmar i sträck. Att lära hunden/katten/hästen att den inte far göra vissa saker när man ser den gar väl an, men att lära den att den inte far äta mat som finns tillgänglig när den är ensam är en annan sak.

det där har jag också fått höra och mått skitdåligt för att jag inte lyckats hitta en belöning som min hund gör "allt" för. men så insåg jag att den belöningen inte existerar. för trots att min hund går igenom eld och vatten för en brödsmula, så kan han välja att låta bli att komma på inkallning om det enda "straffet" är att han inte får sin köttbulle. vet han däremot om att matte blir skogstokig om man inte kommer + att det finns en chans till köttbullefest om man kommer, då blir inkallningen helt säker. men obs att det handlar om vardagsinkallning. alltså när han står och luktar på en intressant fläck, eller en kanin kommer farande. jag skiter i snabbhet och korrekthet. han ska bara komma. tävlingsinkallningen är något annat.

Senast ändrad:

Det kan ju vara klurigt att hitta belöningar, men har du t ex en tikgalen hund kan ju faktiskt en dunderbelöning vara att få nosa just på den där fläcken! :)

Det är precis det jag menade i mitt förra inlägg; Jag skulle aldrig fått en bra inkallning på min hund med enbart belöning NÄR han kommer. Givetvis måste man ha med en konsekvens för att hunden inte kommer, annars kan han ju själv välja; kissfläck eller candy.

Jag tror att många tror att träning med positiv förstärkning enbart innebär belöning/utebliven belöning, vilket inte riktigt stämmer.

Lite halvt OT så var jag på hästclinic i helgen och mannen som ledde den hade en skala där man på ena sidan har rädsla och andra sidan aggressivitet. Han menade att individer (hästar) bör ha lite av varje för att blir riktigt bra att jobba med. En häst med mycket rädsla gör helst allt man säger, men är ofta nervös. En häst med mycket aggressivitet (behöver inte vara negativ aggressivitet) är svårare att lära saker eftersom de jämnt har egna åsikter, men den står stadigt på jorden.

Ett problem han då nämnde som de har i USA (och vi här också) är att de har avlat bort både rädsla och aggressivitet på just labradorer. Du har då en hund som är stenhård utan rädsla som enbart strys av drifter...

Känner själv igen det på vår senaste labbe som var mer tiger än någon hund vid haft.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka