Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det där är cirkuskonster och tävlingsmoment. Där fungerar positiv förstärkning oftast mycket bra. Jag talar mer om vardagslydnad för tillfället.
Däremot tror jag att om hunden är så matfixerad som Cillas hund är det endera lås på locket som gäller eller att ge hunden åkturen som gör att den får stirra döden i vitögat . Sistnämnda vill man nog undvika om man är lite klar i skallen.
Jag förstod hur du menade med drifterna, jag menar inte heller att jycken skulle vara sämre.
Däremot vill jag nog hävda att OM hunden har sådana enorma drifter, mat, galna hannar vid löp, jakt osv så hjälper inte heller en korrigering, hur bra eller rätt eller rejäl den än är. Vill dom ha den där maten och lyckas, så hjälper det inte att man dänger hunden i väggen.
Därför känns det onödigt även där att använda korrigering.
(Sen tror jag förvisso att man kan komma längre genom att använda all fantasi man har till att komma på saker som fungerar förstärkande för dom här hundarna. Jag menar alltså inte att man förtvivlat ska stå och vifta med sin köttbulle när hunden drar efter vilt t ex, givetvis är viltet mer spännande då. Jag tror att på många hundar kan du, genom att kontrollera förstärkningarna, få en riktig bra (vardags)lydnad och att det allt som oftast inte behövs någon smäll. Där går ju dock åsikterna isär. )
Hur menar du med clown?
Jo, det är klart att de är "tillräckligt mycket hund" för sin ägare och användningsområde om man valt rätt, men jag håller med Jadzia att alla hundar inte är exakt lika i vilka egenskaper de besitter. Har du tex en hård hund så kan du ruska om nackskinnet utan att himlen faller ner.