inte nu igen! (tunna med låsbart lock)

Sv: inte nu igen! (tunna med låsbart lock)

1. Nu är det ju inte din hund som tråden handlar om? Labben i fråga kan ha en helt annan mentalitet än din?
Har heller inte skrivit om att det är min hund,jag skrev att jag fick ordning på min galna hyena(hon kunde stjäla ur matkassar på köksgolvet medan jag gick ut till bilen för att hämta resten)..

2. Varför är det fel att ta den enkla vägen och skaffa ett lås? Skulle jag absolut ha gjort, och ägnat tiden åt roligare saker.
Visst kan man låsa in allt,inga problem..Problemet uppstår när man då glömmer att låsa in allt..Därav menar jag att det måste vara bättre att plocka ur hunden beteendet! Lite OT nu,men dra en paralell med agressivitet,den jobbar du bort för det vill man inte ha,du löser det inte enkelt med att bara sätta på munkorg och gå ut,och sen ha ägnat tiden åt roligare saker..

Det är givetvis så att det är bra att träna hunden i att inte stjäla, men det är väl ingenting som säger att cillamuffins inte gör detta, samtidigt som hon vill ha något bra att låsa in maten i under tiden :confused:?

Så som det lät på ditt första inlägg så antog du att hon bara ville ha en "quick fix" utan att jobba på problemet, vilket jag inte tror är fallet...

Men stjäla ur matkassar när matte inte är i närheten ser inte jag som någon extrem matfixering?

Du kan gärna få hem min hane och lära honom att inte stjäla också. Nu är han inte såpass illa som CM's hund är. Men han stjäl allt som ligger framme. Jag har kommit på honom när han öppnat käften över en fryst fläskfilé och då blev jag riktigt förbannad. Men vad gör det när jag inte är i närheten?

Vi löste det så att inga hundar i köket om vi inte har uppsikt. Utan uppsikt kompostgaller.

Nu är det så,att jag vill att min hund inte ska stjäla,jag vill kunna lämna rummet/huset om jag måste och sen kunna återkomma och grejorna finns kvar! Så är det bara! Inget snack om saken!

Jag har denna vecka haft stora problem med min hund ute,och skulle hon inte avlivas i dagarna här,så hade jag jobbat med det,men nu har hon även fått problem med sköldkörteln,(och en hel del annat),vilket resulterar i att:
Hon vräker i sig jord..hysteriskt..
Hon vräker i sig klippt gräs..hysteriskt..
Hon vräker i sig hästmat/hästskit..hysteriskt..
Hade hon inte varit sjuk,som nu är anledningen till hennes hysteriska ätande,då hade jag "jagat skiten" ur henne ,för detta beteende hade jag inte accepterat om hon var frisk!

Vad man vill och vad som är möjligt är två skilda saker. Jag vill att min Rottweiler ska vara social och tycka om människor, men till syvende och sist är hon reserverad och rädd. Vissa saker kan man inte fixa till hur gärna man än vill och kräver det. Jag vet hundar du hade kunnat jaga skiten ur tills du dog av utmattning och de hade fortsatt stjäla mat ändå.

Och Aliide
...Jag tog det som ett exempel,och det rörde sig inte om en korv eller liknande,utan en rent slaktad matkasse över köksgolvet..jag var borta i ca 2-3min..
Jag kanske skulle skrivit alltihop,en liten förklaring..
Men nu vet jag till nästa gång..ett utlägg!

Och Aliide
...Jag tog det som ett exempel,och det rörde sig inte om en korv eller liknande,utan en rent slaktad matkasse över köksgolvet..jag var borta i ca 2-3min..
Jag kanske skulle skrivit alltihop,en liten förklaring..
Men nu vet jag till nästa gång..ett utlägg!

Ja jag är ingen tankeläsare som borde förståt att det var en slaktat matkasse.

det var just en RC-tunna med "pyslock" som jag hade hemma.

Detta lock har min whippet tuggat sönder också. Det finns tunnor som har lock med fästen a la syltburk, men det bästa är ju ändå att tunnan/säcken i ett kökksskåp som man sätter sånt barnskydd på så det inte går att öppna för hunden.

Till debatten vill jag tillägga att jag har två ganska jämngamla whippethanar. Den ena är en mattjuv som håller masken sålänge en människa är i samma rum, sen tar han det han kommer åt. Den andra whippeten har jag aldrig behövt säga till, nu menar jag alltså 0 gånger, han har ändå inte satt upp sina tassar mot t.ex. diskbänkskanten en enda gång. Samma uppfostran, har haft båda sedan de var små valpar osv. De är bara så himla olika!

Fast det kvittar på min hund, om jag jagar skiten ur henne eller om jag så skulle slagit halvt ihjäl henne (skulle jag aldrig gjort), det hade varit värt det för henne...

Kan dra ett exempel. I somras tog hon 2 höns för min mamma med några veckors mellanrum. Ingen av gångerna uppfattade jag vad som var på G - när hon försökte en tredje gång fick hon sig en lusing och en utskällning och sen har hon inte rört dem eller tittat åt dem.
Så hennes jaktdrift är inte så himla stor, det går att stoppa utan problem, bara man gör det i rätt ögonblick.

Men det kvittar om jag gillrar fällor, kommer på henne eller vad som med mat, hon gör det ändå...

Ja, men alla individer är olika! Jag har tagit min hane djävulusiskt hårt när han stulit. Går jag snäppet längre så skulle hunden förmodligen få skador eller dö. Har gillrat fällor åt honom, så som kastruller, vatten och hela den baletten. Helt utan resultat. Det är absolut så att all form av ätbart han stulit är värd en hel del "stryk". Hur mycket ska man åthuta en hund innan man tillslut innebär att det faktiskt inte är någon idé?

Och ja, är någon hundvakt åt Focus så säger jag åt personen att ALDRIG ha ätbara saker på bänkar, alt. stänga undan hunden ifrån köket.

/Jenny som inte ville ha en död hund utan kör med kompostgaller

*kl*

alltså... hunden är 8,5 år. jag har jobbat med hans matfixering sedan dag ett och i dagsläget kan jag sova med dörren till köket öppen (hundförbud i köket) men vi kommer inte längre. jag förespråkar mjuka metoder, men när det kommer till maten har jag varit allt annat än mjuk. han har fått stirra döden i vitögat ett antal gånger, men han fortsätter ändå. jag kan lägga ner hela min själ i att försöka få honom att sluta stjäla mat, det kommer krävas olagliga metoder och jag kommer förstöra vår relation fullständigt, och trots det är jag inte garanterad något resultat. eller så kan jag låta bli och istället göra maten otillgänglig för honom.

min hund äter också gräs, hästskit, bär som han plockar från buskarna, fallfrukt, plast som en gång har varit i kontakt i mat (klämde ett baconpaket en gång. utan bacon i alltså), träpinnar, tuggumin... det mesta helt enkelt. jag tror inte att det är ett notmalt och sunt beteende, utan att det är något som inte är som det ska i hans huvud. men sådan är min verklighet. jag har också en hund till som inte alls har samma matfixering. hon har under de 8 år hon har varit i min ägo bara försökt stjäla en biff en enda gång. och då har hon ändå levt under ganska miserabla förhållanden som unghund, och borde vara mer benägen att behålla det hon har hittat än de flesta andra hundar.

Men om han är så fixerad,jag läste även att han åt allt även från backen,gör ett sköldkörtelprov på honom!
Har han fel på ämnesomsättningen,så drar han i sig allt och lite till!

Det var på det jag reagerade på min 8åriga tik,att hon åt allt hysteriskt ute,och sen pälskvaliten! och mycket riktigt,fel på sköldkörteln!

Jag tror att det är någon psykiskt eller fysiskt fel på hundar som är så matfixerade... Alltså sådana som helt enkelt går genom eld och vatten för mat. Det är inte normalt. Att vara ful och stjäla från diskbänken eller från en matkasse är inte samma kategori av hundar som jag förstår att han tillhör.

Och hur hade du tänkt lösa problemet under tiden? För varje gång han lyckas stjäla så belönas han - vilket gör honom mer benägen att stjäla...

Jag hade en matfixerad omplaceringstik. "Matfixerad" går inte att jämföra med vanlig oportonistisk matfrisk hund. En matfixerad hund kan ge sig på att DRICKA sig mätt om den anser att maten inte räcker, öppna en dörr, klättra över kompostgaller, öpnna skafferiet och gå lös på mjöl,ris,torr pasta och kaffe. Knuffa upp dörrar, öppna tvättkorgen dra ut jeans för att komma åt en glömd plånbok i skinn som går att äta...

Det mycket tid innan hunden fick ett mer normalt förhållande till mat. Men man fick se till att hon aldrig behövde känna sig hungrig. (hon fick vara lite småtjock helt enkelt)
Men de egenskaperna gjorde att hon överlevde.

Och hur hade du tänkt lösa problemet under tiden? För varje gång han lyckas stjäla så belönas han - vilket gör honom mer benägen att stjäla...

Herregud,nu är det Buke-hund..drevet går så fort åsikter går isär..nästan kul..,ja ursäkta..
Jag skrev att man kanske skulle fundera på att göra ett sköldkörteltest,för däri kanske det stora problemet ligger,och då kan man väl räkna ut själv,att man får göra något under tiden medan man väntar på provsvaren..Eller behöver det också skrivas ut?
Jag skulle om jag inte fick ordning,eller i alla fall såg en bättring på min hund göra ett test för att utesluta ev sjukdom! Inte bara låsa in allt!

All mathysteri behöver just inte bara bero på bara hysteri,det KAN finnas sjukdom med i bilden!

Fast är det inte minst lika komiskt att så fort man är så gott som ensam om sin åsikt och en majoritet är emot i diskussionen-så ska dessa genast anklagas för att vara en sk "bukemaffia"? Jag är så trött på att folk ska spela martyrer när dom inser att dom inte får mycket till medhåll.
Låt säga att sköldkörteln kollas upp och att det inte är några fysiska fel på hunden. Kan du isåfall tänka dig att hjälpa cilla med hundens matfixering? Jag tyckte du ignorerade den frågan.

det känns lite overkill att göra ett sköldkörteltest på honom när han har varit såhär hela sitt liv. redan som valp hade han den här sjukliga matfixeringen, han satt i valparnas gemensamma matskål och åt, och vägde som 8 v valp 9 kg, alltså 2 kg mer än de övriga (ja, jag borde hört varningsklockorna...). borde han inte vara sjukare om han gått med en rubbning i över 8 år?

Exakt samma med Loka, satt i valpbaren och bara åt och åt och åt... Tills maten var slut... Då käkade hon lite bajs...

Tycker ändå jag har fått hyffsat koll på att avbryta allt hon sätter i sig (SLÄPP sitter klockrent), men det är ju svårt när man inte ser...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka