inte nu igen! (tunna med låsbart lock)

Sv: inte nu igen! (tunna med låsbart lock)

Movi, du har Riesen, va? Cillamuffins har Labrador...
Min hund är perfekt och skulle aldrig stjäla t.ex. katternas underbara mat om den så är under hans nos - om jag är med. Men han är en riktig ögontjänare och skulle glufsa i sig rubbet om jag inte såg!
Kanske man kan rigga en fälla? Efter ett par inbrottsförsök där han får ... en ICAkasse med vatten i huvudet? kanske han lägger av med tjuverierna.
Annars kan du väl låsa DÖRREN till foderrummet?
Söt är han iallafall! Jag älskar Labradorer, faktiskt.....:love:

Soptunna med hänglås.
Finns i både gröna varianter och i metall.
Går att klä in lite snyggt i vaxduk om man är händig.
Ett gammalt kylskåp med lås?
Eller varför inte en garderob köpt på loppis?
Det finns ju massa ideér bara kika runt lite.

Till flera..

Likadant för mina barn..om jag varit och storhandlat,så kräver jag att skåpen inte ska rensas första timmen på godis/snacks/läsk..Lika regler gäller för hunden,man stjäl inte ur säckar/tunnor/händer/bord/matkassar..
Viker inte en tum på detta!

Tiken jag har nu var 4 år när jag fick henne och mattjuv,som en hyena..numera fd..Om jag fick jobba med det? Ja,men det var det värt!

Själv har jag köpt sådana här billiga och snygga metalltunnor på IKEA. Tunnan heter KNODD. Funderade lite på lösning och det går faktiskt lätt att montera på gångjärn och en låsbygel för hänglås om man är normalhändig. :grin:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90099049

Kan det va nått? :)

Senast ändrad av en moderator:

Till flera..

.Lika regler gäller för hunden,man stjäl inte ur säckar/tunnor/händer/bord/matkassar..
Viker inte en tum på detta!

Tiken jag har nu var 4 år när jag fick henne och mattjuv,som en hyena..numera fd..Om jag fick jobba med det? Ja,men det var det värt!

Och jag resonerade lika kategoriskt som dig.... Inga mattjuvar under mitt tak.. Och det lyckades jag med i alla år tills den dag taxtiken gjorde entré... Hon går genom eld och vatten för något ätbart... Hon går i döden för en bit mat... Där finns bara lösningen att göra maten onåbar....

Det är skillnad på en ouppfostrad matglad hund och en hund med ett extremt matintresse...

Jag slutar aldrig förvånas..Låst mattunna?? Är det inte lättare/bättre att lära hunden att låta bli maten?

När jag köper hundmat,så får säcken inte plats i skåpet första dagarna,då står den vid hennes skålar,sen ställs den in i skåpet!
Skulle aldrig acceptera att hon gick lös på säcken..Mat äter man i skålar,inte självservering direkt från säcken..

tja hehe du kan ju få låna våra afghaner i en vecka så kommer du märka var du behöver lås någon stanns. De är listiga till tusen. De öppnar både sopskåp kyl frys ugn och framför allt foder tunnor... :p och de har inte med olydnad att göra utan de bara är så :crazy: :p tro mig vi har tränat, tränat, tränat men de hittar på saker ändå. spelar ingen roll om de är ensamma hemma eller om vi är i rummet bredvid, de roar sig ändå. det spelar heller ingen roll hur mycket aktivering de fått innan de lämnas. vi tränar lydnad, kapp, lc, viltspår, agility och trix och konster och de kan vara helt slut när vi går innanför dörren, fem minuters paus och de är på G igen :)

nu inte sagt att de ALLTID hittar på hyss och alltid gör inbrott, men lite då och då händer det

Till ts:
Vi har en tunna med tjockt "pyslock" de är lite tuggat i kanterna men än så länge har de inte fått upp den. Tunnan är köpt på byggmarknad :)

//Camilla

Just när det gäller labradorer finns det exemplar som man kan slå halvt ihjäl och de fortsätter ändå stjäla. Matdriften är så stor att de tar stryket. De tar vad som helst egentligen bara de kommer åt maten. Det är samma princip som med jakidioter. De kan gå på tjur-el gång på gång, men skiter i det för jakten är viktigare.

Därför kan man inte säga att det bara är att jobba på det. En del individer går inte att få till på grund av olämplig mentalitet. Du kan inte bygga om skallen på dem utan får bygga om omgivningen istället. Innan man sett en sådan hund i verkligheten bör man nog vara tyst om att det minsann går att ordna.

granngården har tunnor där det blir vakum i när du trycker på locket för 120kr, det får han inte upp kan jag lova!

Just när det gäller labradorer finns det exemplar som man kan slå halvt ihjäl och de fortsätter ändå stjäla.

Usch!! Det låter riktigt illa att du känner till "exemplar" inom en viss ras som man uppenbarligen testat att slå halvt ihjäl för att se om det hjälpte. Fy sjutton för folk som använder sig av sådana "metoder" som inte lär hjälpa mot någonting alls. Man får hoppas att du använder dig av den här jargongen bara och att det inte ligger sanning bakom uttalandet :mad:

Jag har själv labradorer och visst är de matglada. En ägare som använder knoppen ser väl hellre till att förebygga att problemet ens uppstår men om det nu redan gjort det (dvs maten varit för lätt tillgänglig) så är det absolut inte fel att se till att maten blir svårare att komma åt först och främst. Det ÄR svårt att ha "ögon i nacken" jämt.

Ja,inte har jag halvt slagit ihjäl min hund för att få henne sluta att stjäla allt ätbart..Använder inte såna metoder!

Men ta ett exempel,tänk om man tex är bortbjuden med både barn och hund..ska man då be dom att låsa in allt ätbart,lyfta bort allt från bord/golv/kattmat mm,för att jag kommer med en skock hyenor som tar allt i sin väg?
Nej,sån uppfostran vill inte jag ha på min "flock"..
Tycker inte att det är det minsta gulligt/sött/blick mm med hundar som stjäl,ja gäller även barn som likt hyenor roffar och kastar sig över gott och rensar!

Men det är ju som sagt min åsikt!

Lås in tunnan i en hundbur som du hittar billigt på blocket? Ställ buren med kortsidan och öppningen uppåt.

Ja,inte har jag halvt slagit ihjäl min hund för att få henne sluta att stjäla allt ätbart..Använder inte såna metoder!

Men ta ett exempel,tänk om man tex är bortbjuden med både barn och hund..ska man då be dom att låsa in allt ätbart,lyfta bort allt från bord/golv/kattmat mm,för att jag kommer med en skock hyenor som tar allt i sin väg?
Nej,sån uppfostran vill inte jag ha på min "flock"..
Tycker inte att det är det minsta gulligt/sött/blick mm med hundar som stjäl,ja gäller även barn som likt hyenor roffar och kastar sig över gott och rensar!

Men det är ju som sagt min åsikt!

Det är nog ingen här som praktiserar sådana metoder..
Inte heller är problemet stort när man är närvarande. Problemet uppstår när hunden är själv... När den ostört få syssla med sitt matletande.
Har man en sådan hund så går det inte att ställa en säck hundmat på golvet och tro att den får stå orörd när man inte är närvarande.
Har en sådan hund en gång lärt sig att få upp skåpdörren, välta tunnan, eller klättra upp på bänkar och fått sin belöning i form av något ätbart... Då spelar det ingen roll om den inte gör så när man är närvarande...
Detta beteende ägnar hunden sig åt i sin ensamhet för det mesta.

Därför... återigen är den enda lösningen att göra det ätbara onåbart... I ts fall en inbrottsäker tunna...

*delvis KL*

Inte bara rasbundet, min extremt matglada Labrador har aldrig rört en säck med foder. Tdigare hade jag dem öppnade i köket bara. För henne gällde mattes lag oasvett om jag var hemma eller ej. Lämnade jag henne i en bil och bad henne sitta på golvet, så satt hon fortfarande på golvet när jag kom tillbaka...

Däremot har jag tidigare också hört om Labradorer som betett sig på detta vis. De har haft fel på sköldkörteln! Men om man har dessa problem med mat så förvånar det mig inte att det är en Labrador ;)

Hur skulle du lära den här matgalna labradoren att inte stjäla om han vore din då?

Ibland står det mellan hundens liv eller en att ge den en rejäl resa. Vad väljer du?

Det behöver inte röra sig om just mat. En hund jag känner till jagade bilar som en idiot och hade väl blivit överkörd en dag om de inte använt el på den. Dock använder jag uttrycket slå halvt ihjäl mest som ett uttryck för att belysa att man kan gå på hunden hur hårt som helst och ta till vilka metoder som helst (mjuka eller hårda) utan att det ger effekt för driften hos hunden är för hög.

Jag blir ganska trött på köttbulletyper som överreagerar så fort man andas något om fysisk korrigering. Hellre klappar jag till hunden första gången den jagar hare än har den koppelbunden och mutar med köttbullar.

Hur uppfostrar du hunden om du inte är hemma?

Visst kan man rigag fällor, men som sagt, vissa hundar struntar fullständigt i det för maten är mer värd. Det finns inget beröm eller alternativa metoder som slår högre heller utan maten är bäst av allt.

Du är väldigt välkommen hem till mig också!!

Jag har en mattjuv som inte bara är matfixerad utan också har seperationsångest. Hon kan öppna samtliga dörrar och fönster för att komma till matte och man kan ju då räkna ut med lilltån att hon även kommer in i skafferi, hundmatsburkar, soputrymme osv...

Hon sitter i bur när ingen är hemma. Fast vill hon riktigt mycket så har hon lärt sig öppna den också.

Innan jag skaffade denna hunden hade jag nog också ylat på om gränser, men extrema hundar är svårt att rå på och när man tröttnar tar man till en enkel lösning.

Till Cilla!! Jag vet precis hur det är, Loka stjäl Fortunes mat för jämnan trots att vi har den bakom låst dörr (hon är ju dessutom allergisk mot den och blir smällfet OCH röd :crazy: ).
Tips på tunnor har du ju fått, men du kan ju PMa mig när du har en som funkar.

Jag har faktiskt gått så långt att jag har funderat på elhalsband, men jag tror inte att det hade haft nån effekt på min hund för hon VET att hon inte får. Kvittar om hon blir påkommen och får en smäll, om en vecka står hon där igen...

Nä, det enda som hjälper är att aldrig ha nåt på diskbänken, ha 100 koll på hunden vid matlagning/julbord osv, och låsa in hundmaten. Sen får jag ju låsa in jycken också iofs...

Nä, det enda som hjälper är att aldrig ha nåt på diskbänken, ha 100 koll på hunden vid matlagning/julbord osv, och låsa in hundmaten. Sen får jag ju låsa in jycken också iofs...

Det är ju precis så man får tänka när man har en hund som man vet kan vrida knut på sig själv för att komma åt att sno något:laugh:! Man får helt enkelt inte ge hunden något tillfälle att lyckas stjäla något, och det gör man ju genom att se till att mat är bortplockad, inlåst (och eventuellt nedsänkt med kedjor på havets botten om man har den sortens hund ;).)

/MosterMia, vars gamla Cavalier skulle kunnat gnaga sig genom stål för att komma åt en enda liten ynka matbit :D

1. Nu är det ju inte din hund som tråden handlar om? Labben i fråga kan ha en helt annan mentalitet än din?

2. Varför är det fel att ta den enkla vägen och skaffa ett lås? Skulle jag absolut ha gjort, och ägnat tiden åt roligare saker.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka