inte nu igen! (tunna med låsbart lock)

Sv: inte nu igen! (tunna med låsbart lock)

han_fodertunna.jpg

sådanna ska finnas på granngården/lantmanna tror jag, de är ganska stora men de funkar (hade en utbrytarhäst och han fick inte åt maten efter det :devil:)

sen kan man sätta ett snöre mellan "låsen" eller hur man ska säga, då tror jag inte han skulle få upp.

vad kostar en sådan tunna? man kanske skulle kunna sätta en kedja mellan handtagen och sedan ett hänglås på det. det borde vara omöjligt att få upp. tyvärr tror jag inte att den håller utan lås.

Vi har en blå tunna med nån sorts lås av metall som bara står och skräpar i stallet. Kan mäta hur stor den är men misstänker att den är för liten... Återkommer med svar sen. Tror du den kunde funkat kan du få den!

Ibland står det mellan hundens liv eller en att ge den en rejäl resa. Vad väljer du?

Det behöver inte röra sig om just mat. En hund jag känner till jagade bilar som en idiot och hade väl blivit överkörd en dag om de inte använt el på den. Dock använder jag uttrycket slå halvt ihjäl mest som ett uttryck för att belysa att man kan gå på hunden hur hårt som helst och ta till vilka metoder som helst (mjuka eller hårda) utan att det ger effekt för driften hos hunden är för hög.

Jag blir ganska trött på köttbulletyper som överreagerar så fort man andas något om fysisk korrigering. Hellre klappar jag till hunden första gången den jagar hare än har den koppelbunden och mutar med köttbullar.

Nu var det ju inte just dessa problem trådstartaren hade men uppenbarligen förespråkar du våld och hårda metoder även i dessa sammanhang då. (Man behöver inte undra varför problemen uppstod i första hand när de löses med sådana metoder).

Matdriften är en fundamental drift som finns hos alla individer, inte minst hos hunden. Det handlar om en ren och skär överlevnadsdrift att äta det man kommer över om man är hund i det vilda. Vår domesticering av hundarna har inte förmått påverka detta att de inte lider brist på mat numera och därmed inte behöver bunkra. Att straffa hunden fysiskt för att den tillgodoser en fundamental drift när tillfälle ges lär såklart inte fungera. Det borde vara ganska enkelt för oss människor att begripa att en hund inte förstår varför den blir straffad i ett sådant läge. Fundamentala drifter tillgodoses just eftersom de är fundamentala. Det kan man inte bestraffa bort!

Du får gärna kalla mig köttbulletyp eller vad det nu var du sa men vet då att alla mina labradorer låter bli säcken även om jag lämnar den mitt framför näsan på dem - ÖPPEN! Trots att de är matglada i övrigt. De är samtliga rådjurs och har-rena och jag har aldrig uppfostrat dem med slag. Folk som använder våld i uppfostran och sin hundträning anser jag har dålig brist på både fantasi och tålamod. Vad är det man brukar säga... Där fantasin tar slut tar våldet vid. Läs lite etologi och hundpsykologi t ex så kanske du också kan ta steget in i 2000-talet sedan. Grottmänniska!

För övrigt - har det aldrig fallit folk in att det faktiskt går att träna på "förbjudet godis". Det är övningar på valpstadie nivå! Inte för att jag på något sätt vill trivialisera problemet med en hund som kommit på att det är fri tillgång när matte/husse är borta. Men det går faktiskt att träna på..... tid och tålamod + lite fantasi är faktiskt allt som krävs.

Jag vill att min Rottweiler ska vara social och tycka om människor, men till syvende och sist är hon reserverad och rädd.

Nice goin! :angel: Och därmed är alla andra ord överflödiga....

Senast ändrad av en moderator:

ja... medfödda egenskaper, vad är det? hunden blir ju alltid vad man gör den till. eller?

Jag kan garantera att det inte har ett dugg med min träningsfilosofi att göra. Hört talas om arv och medfödda egenskaper?

Angående träningsfilosofi så har du uppenbarligen inte träffat en hund med en rejäl drift eftersom du tror att allt går att mata bort. Kalla mig gärna grottmänniska, men du kanske skulle studera lite andra typer av hundar än retriever innan du uttalar dig. Många gånger är det dessutom betydligt schysstare mot hunden att ge den en fysisk korrigering än att gå och dras med ett problem i flera månader. Terorier är ju bra. Jag är i grund och botten en stor teoretiker, men i praktiken använder jag helst metoder som fungerar.

Angående träningsfilosofi så har du uppenbarligen inte träffat en hund med en rejäl drift eftersom du tror att allt går att mata bort.

Jag blir lite nyfiken på vad det är för hundar som är "för driftiga" för att tränas med positiv förstärkning och negativt straff? :)
Det är ganska vanligt att det kommer upp i sådana här trådar. Om man har en hund som klarar sig fint utan korrigeringar så är det inte tillräckligt mycket hund.

Jo, det är klart att de är "tillräckligt mycket hund" för sin ägare och användningsområde om man valt rätt, men jag håller med Jadzia att alla hundar inte är exakt lika i vilka egenskaper de besitter. Har du tex en hård hund så kan du ruska om nackskinnet utan att himlen faller ner.

Jag blir lite nyfiken på vad det är för hundar som är "för driftiga" för att tränas med positiv förstärkning och negativt straff? :)
Det är ganska vanligt att det kommer upp i sådana här trådar. Om man har en hund som klarar sig fint utan korrigeringar så är det inte tillräckligt mycket hund.

Så är det väl inte heller. Många VM IPO hundar (för att ta ett exempel) tränas tex med klicker-en metod som anammats mer och mer på senare år för att det är riktigt effektivt och även den ger guldmedalj. Däremot inte sagt att man inte kan kombinera.

Nice goin! :angel: Och därmed är alla andra ord överflödiga....

Lite småkorkad kommentar utan grund. Eftersom att du förespråkar att man läser etologi föreslår jag att du läser igenom en god genetikbok eller kikar på geneticas hemsida för att åtminstone få en hum om vad nedärvda egenskaper kan göra. Varför tror du man avlar på mentala egenskaper på arbetande hundar? Jo, för att förbättra vissa genetiska egenskaper och försöka eliminera andra.

Fast jag menade inte riktigt så! :)

Jag undrar hur "mycket hund" som krävs för att den ska behöva korrigeringar som ett "naturligt inslag" i vardagen/träningen?

Självklart är alla hundar olika. Jag har absolut ingen övertro på träningen som gör att jag är säker på att alla hundar kan tränas till vadsomhelst utan korrigeringar.
Lika konstigt tycker jag att det blir när det kommer fram att om hunden inte behöver korrigeringar så är det inte en speciellt driftig hund, och det tycker jag är fel.

(Har man en hund som man kan gå på hur hårt som helst utan reaktion kanske det finns ännu större anledning till förändring?)

Så är det väl inte heller. Många VM IPO hundar (för att ta ett exempel) tränas tex med klicker-en metod som anammats mer och mer på senare år för att det är riktigt effektivt och även den ger guldmedalj. Däremot inte sagt att man inte kan kombinera.

Nej jag tycker inte att det är så.
Däremot tycker jag inte att det är helt ovanligt att sånt här kommer fram; har du lyckats få till en bra jycke utan korrigeringar har den inte tillräckligt med drifter. Jag tycker det känns fel, jag vet flera hundar med massor av drifter som aldrig korrigeras i den bemärkelsen.

Nej jag tycker inte att det är så.
Däremot tycker jag inte att det är helt ovanligt att sånt här kommer fram; har du lyckats få till en bra jycke utan korrigeringar har den inte tillräckligt med drifter. Jag tycker det känns fel, jag vet flera hundar med massor av drifter som aldrig korrigeras i den bemärkelsen.

Jag tror det generellt är gammalt groll som sitter kvar i folk. Man får lära sig från början att hunden ska tryckas ner i skorna sen valpstadiet för att den ska veta "vem som bestämmer". Man behöver inte sula till sin hund en gång i timmen för att den är av drifig bruksras och för att den ska fatta. Folk överdriver gärna också. Man går in och korrigerar utav helvete och vevar runt hunden som en trasa för att "den ska lära sig" när den i själva verkat redan bett om ursäkt genom låg hållning och slick runt munnen två sekunder efter att man börjat hytta med fingret. Man menar att det är mycket effektivt men ändå får man upprepa genom att sula till hunden en gång om dagen för att det ska sitta kvar. Däremot tror jag att om hunden är så matfixerad som Cillas hund är det endera lås på locket som gäller eller att ge hunden åkturen som gör att den får stirra döden i vitögat . Sistnämnda vill man nog undvika om man är lite klar i skallen.

Jag tror det generellt är gammalt groll som sitter kvar i folk. Man får lära sig från början att hunden ska tryckas ner i skorna sen valpstadiet för att den ska veta "vem som bestämmer". Man behöver inte sula till sin hund en gång i timmen för att den är av drifig bruksras och för att den ska fatta. Folk överdriver gärna också. Man går in och korrigerar utav helvete och vevar runt hunden som en trasa för att "den ska lära sig" när den i själva verkat redan bett om ursäkt genom låg hållning och slick runt munnen två sekunder efter att man börjat hytta med fingret. Man menar att det är mycket effektivt men ändå får man upprepa genom att sula till hunden en gång om dagen för att det ska sitta kvar. Däremot tror jag att om hunden är så matfixerad som Cillas hund är det endera lås på locket som gäller eller att ge hunden åkturen som gör att den får stirra döden i vitögat . Sistnämnda vill man nog undvika om man är lite klar i skallen.

Jag tror att du har alldeles rätt!
Jag är inte direkt militant och jag hävdar inte att hundar som korrigeras ibland mår sämre än andra på något sätt.
Tycker dock att det är trist att få höra att hunden är en mes bara för att man själv inte korrigerar! ;)

Angående matfixering håller jag nog med. Jag har själv aldrig haft en hysteriskt matfixerad jycke, den jag har nu är sketglad i mat och bangar inte för att tugga sönder mina fickor när jag inte är hemma. Men matfixerad är han inte och han har inga problem med att låta mat på köksbänken vara t ex.

Nej precis. Jag kan själv ta i min hund om jag blir riktigt trött på henne (eller honom, men den lilla tar så illa vid sig). Kan jag undvika det gör jag dock det.
Nu är hon iof måttligt vek så jag har lite gratis där. Men jag känner till många hårdae hundar av bruksras och nej..dom behöver inte en batong i huvudet då och då för att bli påminda om "vem som bestämmer".

Det var dit jag ville komma! En "rejäl" hund med drifter behöver inte per automatik däng.
Likadant åt andra hållet; En hund som fixar vardagen och träning utan däng är inte per automatik en hund utan drifter. :)

Det är inte så att det inte är tillräckligt mycket hund i den meningen att hunden är sämre. Dock finns det hundar som har en drift (mat, jakt eller dylikt) som är starkare än all annan belöning i hela världen och där det även är värt visst obehag för att få utföra handlingen, till exempel jaga en hare. Med de hundarna kan man behöva ge en ganska ordentlig fysisk korrigering för att de ska låta bli. Det innebär dock inte att man ska slå hunden i tid och otid utan en gång ska räcka.

Andra hundar är förarveka och lagom i sina drifter och behöver därför inte korrigeras direkt mycket. Båda hundarna kan vara lika bra, men är olika för att de används till olika saker.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka