Inte lika långa framben!!

Sv: Inte lika långa framben!!

Näe det stämmer inte. När man skaffar en ny försäkring till travare krävs en veterinärbesiktning, annars får hästen reservation för hälta. Iallafall hos Agria.

Tävlingsaktiva eller f d tävlingsaktiva travare (och också galoppörer) behöver i de flesta försäkringsbolag en veterinärbesiktning för att godkännas som försäkrade i A1. Det har varit så i många år, möjligen har några av de mindre bolagen andra rutiner.

Nej, precis. Det var det jag trodde också. Men på Byange_Stall låter det som nåt annat... det var därför jag undrade vad h*n menade.

För er som undrar så har veterinären kollat min pålle. Gjorde böjprov, hitta en liten hälta på hans vänster kota, men han värmde ur den. Så vet sa att han antagligen fått stryk från travet, dessutom gammal å stel. Men han tyckte inte det skulle hindra min ridning utan jag ska köra på som vanligt, men ta längre uppvärmning.

Jag skulle kunna tänka mig att din häst behöver både cortison behandl och alternativ behandling. Cortison för att stoppa inflammationen och sen även hitta orsaken tex ryggbesvär. Jag gav min cortison i kotled - där han hade inflammation och sen ET och homepatmedicin som komplement. Låt vet och ET jobba tillsammans med hästen och fortsätt sen med friskvård och förebyggande - Tycker absolut att du gjorde rätt som tog ut veterinären - sedan kan du hålla efter med ET. Lycka till med poppon....:)

Senast ändrad:

Jag jobbade tidigare som ombud för hästförsäkr och då behövdes det inte veterinärbesiktas utan ombudsbesiktas - självklart beroende på belopp på hästen. Hästar med värde under 15 kollades inte alls. Mellan 15-30 av ett försäkr ombud och över 30 av veterinär, gjorde man höjn av livbelopp med mer än 10 tusen per år så krävdes oxå vetbesiktn. Reserv för förslitn - allt som uppstått innan försäkr tecknades gäller inte! Om hästen varit försäkr längre än karenstiden så beror det så klart på typen av skada. Fanns det innan försäkr tecknades eller har den kommit senare.... Det är där det kan bli svårt "att visa att det inte fanns när försäkr tecknades och därför kan det vara bra med vet och röntgen... " men inget krav...

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 609
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 400
Senast: Freazer
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 304
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Favoritdrinkar
  • Vad gör vi? Del CCVI