Inte lika långa framben!!

Sv: Inte lika långa framben!!

...
Nu har han börjat halta eller om han har gjort de lite till å från hela tiden ja haft honom. Men det har inte varit nå grovhalt men en liten anmärkning har man kunnat känna av.
...
hittade en låsning på höger bog (den sidan ja tycker han haltar)
...
De man känt av honom är att han nickar när han travar sakta, liksom mer korttrav,
...
Efter att ET sett en film på mej å hästen så sa hon att han såg riktigt halt ut men värmde ur den.

Har citerat delarna av ditt inlägg där du själv skiver att hästen är halt.

Denna häst borde du verkligen inte rida på. Som alla andra svarat, det är inte ok att bara blunda för en hälta, oavsett om hästen är i tävlingskondition eller hagpensionär.

Alternativa behandlingsmetoder i all ära, kan vara ett jättebra komplement till traditionell veterinärmedicin och faktiskt så bör inte en seriös alternativbehandlare av något slag ta sig an en häst med en av veterinär icke diagnosticerad hälta, som dessutom plågat hästen länge.

Din häst har varit framgångsrik tävlingshäst (antar jag då han tävlat tills åldersstrecket) och har rätt till en värdig och smärtfri pension, oavsett vad din plånbok tycker om det.

*knapplån*

Min häst hade liknande symptom och historia (14 årig travare, 10 år på travet) för ett par år sedan. Han blev utredd ordentligt på klinik och att kunna utesluta ledinflammation, pålagringar osv var ett av de bästa beskeden den dagen. Veterinären (som också är kiropraktiker) fortsatte med att kolla igenom kroppen och hittade en låsning i höger bog och en i vänster höft. Hästen behandlades, fick sjukgymnastikövningar och återbesök efter 4 veckor. Vet:s gissning var att hästen haft ett svagare bakben (och sida) med sig från travet och att ridträningen gått för fort fram för honom. Efter återbesöket har vi tagit det lugnare med träningen och han är idag fortfarande ren, drygt 1 ½ år senare.

Även om jag hade vetat utgången av behandlingen i förväg så hade jag ändå börjat med veterinären. Jag hade aldrig kunnat släppa "tänk om det är nåt mer.." annars. Alltid veterinär först och alternativare sen. Är hästen ordentligt försäkrad så går ju en del (den veterinära delen) på försäkringen dessutom. Lycka till med hästen!

Men det är precis så min hade, han hade också nått baki på samma sida, fast ET trodde de va om han gått omkull i hagen eller fläkt sej. Inge allvarligt.

För att ja inte kontaktat vet är ju för att dom som sett han inte tycker de vart nå och dom är ju inte okunniga utan dom vet ju sin sak.
Tyvärr vet ja inte om försäkringen täcker såna här saker, eftersom han är gammal travare och över 15år. Vet inte vad det betyder men om han bara har akutvård eller nått, han har agria bas veterinär vård.
Att det inte finns nån reservation.

min häst som jag har har inte samma längd på bakbenen. kallas låghalt. Löste det hela med att lägga en tjock sula på det kortare benet. vissa är född med det. en hovslagare/vet. kan hjälpa dig att hitta vart det är!

jag antar att det är sven du ska till. Det han utövar är inget du ska göra på din häst utan en ordentlig veterinärbehandling. Att det ska vara så svårt att fatta! Är hästen sjuk åker man till veterinären. Det kan ju vara betydligt mer än en låsning i bogen!

Sven utanför sala lär ge dig några stenar att lägga på hästen samt ett 10tal olika mirakelörter och du har blivit av med massa pengar. Hästen blir inte bättre av det!:devil:

Jo det är sånt hovslagarn också funderade på, å hon prata också om att jämna upp honom men inte fören rådfrågat veterinär då han kan bli super halt då han är van att gå så. Men ja ska ha ut vet. snart till min andra häst, han kanske kan kika på den andra i samma veva om att jämna upp honom, men ja vill ju gärna ha ut hovslagarn i samma veva.

Asså man behöver ju inte bli elack... Ja vet man tar en sjuk häst till veterinären men ja tycker inte han har vart sjuk på det sättet, å eftersom dom andra inte sagt det behövs. Men han lider ju inte.
Ja tycker han är bra, alla tycker olika.

Nu till alla, ja ska rådfråga vet. å nu vet ja vad ni tycker vissa kom med kommentarer som ja tog åt mej men att trycka ner än till skorna tycker ja inte e schyst. Kan väl åtminstonde förklara på ett snällt sett.

Är hästen halt (som du beskriver ovan) är du ENLIGT LAG tvungen att låta veterinär titta på den. Det spelar ingen roll om du inte tycker det är akut, att du inte tycker den lider, om din omgivning inte tycker det är lönt. DU är ansvarig och DU är skyldig att låta veterinären titta på dina sjuka djur.

SJÄLVKLART ska alla djur som inte mår bra ha en ägare som konsulterar veterinär. Är det verkligen så udda och ovanligt förfarande?!

Ska försöka förklara ennu engång. Ja tycker ja känt min häst halt vid vissa tillfällen, kommer när han är trött, stel och spänd. Naturligtvis ska jag kolla upp honom å ta reda på vad som är fel om nått är fel. Men ja slipper gärna kosta på hälta utredning men säger vet att hästen behöver de så gör ja de.
Sen menade hovslagaren på att skulle det vara en hälta skulle han belasta om benet göra så att ena benet slits annorlunda än det andra vilket det inte har gjort.
och ja vet att det är mitt ansvar...

OM hästen är halt ibland så som du beskriver är det ju defintivt läge att göra en hältutredning. Det går inte att vänta till ekonomin sagt sitt, behöver hästen utredas måste det göras. Ju längre tiden går, desto mer sliter hästen fel på sin kropp. Och det blir dyrare att åtgärda med kiropaktor, massör etc när man väl kommit tillrätta med hältan.

ÅK IVÄG till en klinik och utred hästen!!

Jo han hade en låsning på samma sida men va ja fatta som de inte var så mkt att göra åt enligt ET för hon behandla med laser å sånt men ja fick inte order om att ja skulle göra nått eller att hon skulle komma tillbaka igen å kolla. Men hon ville ja skulle kolla med hovslagaren som säger det är itne nån halt halt eftersom han har samma sak på sitt andra ben också. Han går liksom på kanten av hovarna, ska fixa ett kort snart. Så då menade hovis att de va högre upp för han har samma slitning på båda fram hovarna och är dom halta så är det bara ett ben som är annorlunda.
Nå pålagringar vill ja ju inte ha på honom jue :crazy:

Om hästen har en annorlunda benställning, går på kanten av hovarna så sliter det också på leder och ligament så klart. Bendelarna är ju inte rakt lodrätt över varandra... Det kan ju leda till kotledsinflammationer som han vill avlasta genom att parera med bogen. Om han sliter lika konstigt på båda så tror jag att han är halt på båda men det är ju inte säkert. Dubbelsidig hälta är jättesvår att märka om man inte är på böjt spår. De vi köpte vår häst av hade inte märkt att han var halt och även hoppat honom, vår vet och när vi var in på klinik så var han mer än 2 gr halt vid bedövning av leden. Vid röntgen visades pålagr. Som sista chansen och till kompl efter vet vård så funkar det med att ta på BoT, djävulsklo eller annat. Märker du ingen värmeskillnad i benen, svullnad. Mer värme efter natten, efter ridning eller ??
Vad jag har lärt mig och förstått så om man tar bort det som gör en slitning, felaktig hovvård, dålig utrustning och bidrar med massage o dyl så minskar risken för att fortsätta bygga på benpålagringar och inflammation men att dessa blir till en spiral, inflammationen säger att kroppen skall stabilisera sig genom att bilda pålagringar och pålagr att gör att det blir en inflammation. Du måste få bort ev inflammationer (vet och kortisonbehandla) därefter kan du fortsätta med "hokus pokus"...
(det gör jag - vi gjorde hela köret på klinik först och nu massage, djävulsklo och homeopatmedel, kollar benställningar mm.):cool:

Håller med ÅK TILL KLINIK och utred, därefter kan du grubbla över åtgärder och vad du tror - du behöver inte göra som vet sa. Då skulle min ha varit död nu!!! Hur pigg som helst. Men nu vet jag vad som var fel och vad jag skall ha koll på, vad jag skall göra för att hjälpa hästen...
Behöver du tips på bra ET som verkligen gjort underverk för min häst så PM:a
Jag har haft flera tidigare som faktiskt inte sett ngt fel (en erkänd duktig herre som var en gud för vissa) - men som jag visste att ngt fel på hästen är det.
Kan tipsa om super hovslagare med! Han tog nog 2 timmar på sig för att sko - men jä.... bra vart det!!!
Tycker att min verkligen har ändrat bogläge, (det var kanske låsn i bogen som gjorde det mesta) han har betydligt bättre rörelsemönster och forntidens gallor är som bortblåsta. Min stapplare skulle nästan kunna bli dressyrchamp snart :angel:

Just n är ja mest orolig över bogen men men. Ska ringa kliniken imorn bitti. Suck, så jäkligt när båda hästarna e krassliga.
Men kan nån svara vad detta betyder med försäkring : Din försäkring har påförts en reservation enligt följande: hältor med komplikationer. Betyder det att försäkringen inte täcker denna typ av skada?
Vad brukar hälta utredning kosta?

Säger som alla andra, mest för att förtydliga för du verkar ju uppenbarligen inte fatta.

ÅK TILL VETERINÄR MED HÄSTEN!

Veterinär först, allting annat sen.

Om hästen är halt är den inte direkt dödsjuk, åtminstone inte i nuläget, men det kan ju bli mycket värre. Fast det kanske inte gör dig nånting?

Jag fattar inte vad problemet är?
Har du veterinärskräck eller vad sitter det i? Den där mannen i Sala får vara hur duktig han vill, men gör din häst en tjänst och se till att en veterinär får titta på honom först.

Just n är ja mest orolig över bogen men men. Ska ringa kliniken imorn bitti. Suck, så jäkligt när båda hästarna e krassliga.
Men kan nån svara vad detta betyder med försäkring : Din försäkring har påförts en reservation enligt följande: hältor med komplikationer. Betyder det att försäkringen inte täcker denna typ av skada?
Vad brukar hälta utredning kosta?

Om hästen har reservation för hälta så ersätter inte försäkringen hältproblematik. Reservation har den fått antingen genom att den visat reaktion på böjprov vid besiktningen, alternativt att den är försäkrad utan besiktning. Utan besiktning får den automatiskt reservation för hältor.

Vi gjorde en hältutredning för något år sedan. Vet böjde, släckte lederna, röntgade båda fram och behandlade med tuppkam och cortison. Det kostade ungefär 5500 kr för första behandlingen. Sen var det återbesök, undersökning och en tuppkam behandling till.

Totalt gick hela behandlingen loss på ca 9-10 000, alla besök medräknade. Plus equiterapeut och extra hovslagarinsats, på veterinärens inrådan. Så nog är det dyrt. Men den hästen hade utökad vet utan reservation. Vår kostnad, inklusive självrisk, blev runt 5000 kr.

Det hela slutade dock med att hästen fick tas bort ändå. Trots all behandling.

Norrland

Om hästen har reservation för hälta så ersätter inte försäkringen hältproblematik. Reservation har den fått antingen genom att den visat reaktion på böjprov vid besiktningen, alternativt att den är försäkrad utan besiktning. Utan besiktning får den automatiskt reservation för hältor.
Vi gjorde en hältutredning för något år sedan. Vet böjde, släckte lederna, röntgade båda fram och behandlade med tuppkam och cortison. Det kostade ungefär 5500 kr för första behandlingen. Sen var det återbesök, undersökning och en tuppkam behandling till.

Totalt gick hela behandlingen loss på ca 9-10 000, alla besök medräknade. Plus equiterapeut och extra hovslagarinsats, på veterinärens inrådan. Så nog är det dyrt. Men den hästen hade utökad vet utan reservation. Vår kostnad, inklusive självrisk, blev runt 5000 kr.

Det hela slutade dock med att hästen fick tas bort ändå. Trots all behandling.

Norrland

Utan besiktning får den automatiskt reservation för hältor. Så är det ju inte, Man får en karens på oftast 30 dgr om hästen har varit oförsäkrad och om det har funnits ngt innan försäkringen började gälla. Din häst har troligen haft en skada som är behandl innan och ersatt via försäkringen eller haft en skada från tidigare. Vissa travare som startas brukar få en speciell försäkring såsom "Agrias racing" och övriga begränsade försäkringar typ A2, men då står det vad som gäller i villkoren. Står det "reservation" så finns ngt på hästen! Iallafall var det så när jag jobbade inom djurförsäkringsbranschen...
Hältan om den är ersättningsbar eller inte beror ju oxå på hur den uppkommit, olycksfall är en helt annan sak än förslitning. Tex om hästen stupar och bryter benet så kan det vara ersättningsbart men om det är senskador, benpålagringar mm så är det ej ersättningsbart. "Olyckfall - är en yttre oförutsedd händelse" tex om hästen stupar och marken inte funnits där så har den inte slagit sig... Marken är en yttre händelse medans en sena inne i kroppen är en inre händelse... Gör en anmälan till ditt försäkringsbolag så får du se eller begär ut vad de har för journal på hästen, det som varit innan du köpt hästen kan bara dåvarande ägare begära ut men du kan ju be om en fullmakt från dem. Lycka till!

Nä, när en häst ska nyförsäkras krävs att den går igenom en besiktning om den ska vara fullt försäkrad utan reservationer. Om den inte besiktas täcker försäkringen bara akuta skador, ex benbrott. Inga sjukdomar eller hältor.

Om den inte går igenom besiktningen får den reservation på just den skadan. Ex hälta hö fram.

Det är 20 dagars karens vid nyförsäkring, oavsett besiktning eller inte. I alla fall inom A***a. Kan ju kanske skilja mellan bolag.

Norrland

Besiktning eller ej har att göra vilket värde det är på hästen vid köp el försäljning. Hästar under 15 000 besikt ej, (där ligger oftast ridtravarna), hästar mellan 15-30 så är det försäkringsbolagen som skickar ett försäkringsombud (det som jag jobbat som i 6 år) och över 30 000 vet intyg.
Även en travare som fungerar som ridhäst kan få en A1 försäkr (dvs fullständig försäkr) men det gäller ej lösa benbit/fragment om den ej är friröntgad. Försäkringen kan även gälla för hälta - men beroende på när den inträffat och på vilket sätt den yttrar sig! Reservation är oftast gammalt. :grin:

Har jag fattat detta rätt nu? Jag kan alltså köpa en travare för under 15.000 kr, ha den som ridhäst och teckna en ny A1-försäkring, som gäller för hältor och allt utom lösa benbitar, utan besiktning?

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 609
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 400
Senast: Freazer
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 304
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Favoritdrinkar
  • Vad gör vi? Del CCVI