Inte lika långa framben!!

sara_18

Trådstartare
Nu har ja hittat en sak på min häst som inte riktigt är som de ska. Han har inte lika långa framben, man kan se att hans ena knä är längre ner än de andra. Nu har han börjat halta eller om han har gjort de lite till å från hela tiden ja haft honom. Men det har inte varit nå grovhalt men en liten anmärkning har man kunnat känna av.
Hade först ut en equterapeut som kollade hon och hittade en låsning på höger bog (den sidan ja tycker han haltar) men hon tyckte han såg annars fin ut i benen och kunde inte hitta några anmärkningar på gamla skador. Min häst är en 15 årig travare som gjort 56 starter på travet. Slutade som 12åring.
Men ena hans hov växer utåt, han har nån rullning som gör så. Men han hade lika på andra sidan också. Et tyckte ja kunde köra på som vanligt och fråga hovslagaren varför hoven var så.
Hovslagaren kom ut å kolla å såg hur ojämna framben han hade, hon sa att det inte är nå fel på hans ben utan isf komma högre upp, kanske nån gammal skada. Även tyckte hon att de skulle göra mer skada om man skulle sko å jämna upp honom då han hållt på rätt länge med detta. Han går barfota nu.
De man känt av honom är att han nickar när han travar sakta, liksom mer korttrav, travar han fort så är det ingenting å inge i skritt. De ja fick höra av hovslagaren va att om han inte riktigt i form å orkar inte, så kan travare få noll koll på benen, dålig kordination å springa så. Å nickningarna kommer just när han är spänd.
Nu är det så att ja vet inte vad ja ska göra, känns lite meningslöst och göra en hälta utredning på en gammal häst som ja om några år iallfall ska pensionera. Efter att ET sett en film på mej å hästen så sa hon att han såg riktigt halt ut men värmde ur den. Då tyckte hon att ja ska skritta bara rakt fram, och hovslagaren tycker ja ska köra på åsen låta han vila ett par dar åsen köra på igen så ligament kan ta igen sej osv.
Nån som har tips å råd? Ja vet liksom inte riktigt hur ja ska göra, lyssna på ET eller hovis?:confused:
Tacksam för svar

Sv: Inte lika långa framben!!

Du ska inte höra på någon av dom, utan du ska åka till veterinär och undersöka hästen. Först då vet du hur det är.

NOrrland

Håller med, kolla upp hästen hos vet innan du bestämmer dig för att göra nått!

Jo jag får ta och göra de, dock blir det nog inte vetrinär utan åker nog till han utanför Sala, vet inte om man får skriva namn. Han verkar iallfall grym på att se hästar som har lite knas för sej.
Men ja undrar ju vart dom snea benen kommer ifrån, är det bara ja som har en sån häst :o

Jag vet inte vem du menar, men har denne någon utbildning inom hästvård eller är han bara gammal i gemet och vis av erfarenhet?

Han har gått endel av vetrinär delen för hundra årsen, vet inte riktigt. Men håller på ungefär som Equterapeut gör. Vet att det åker många över hela sverige som kollar sina hästar hos honom. Han är väldigt noga och har ett bra öga för hästens rörelser osv.

Han låter som en vis man, men varför inte ta hästen till veterinären? De har de rätta maskinerna, utbildningen och ja.. de kan sin sak! Dyrt tyvärr, men man får ju räkna med en del veterinärturer som hästägare.

Han är väldigt duktig och omtalad, populär bland många. Men jag skulle ta hästen till en "riktig" veterinär först och främst, helst på klinik. Tror du får ut mycket mer av det.

Personligen litar ja nog mer på denne man på just såna här saker än att betala dyra vetrinär kostnader till en början. Då ja tycker han är grym på sin sak och just när hästen har en låsning i bogen också. Skulle det visa sej att det är nå allvarligt tar ja honom naturligtvis till vetrinär. Men det är ju inte så att hästen haltar jämt utan det dyker upp just när han är spänd eller försöker jobba i form. Inte för att låta elack mot min häst nu så ta det inte på det sättet när det gäller vetrinär besök, denne killa ja har kommer ja snart ställa av till skogspromenad häst då man ser tydligt på att padock är inte hans grej å då känns de dumt å göra en hälta utredning dom kostar satan på en häst som inte trivs med att jobba så som ja vill. Å han visar ju inga problem ute i skogen så, å han ska inte säljas eller lånas ut, han ska få gå hemma tills hans dagar är över.

Inte för att låta elack mot min häst nu så ta det inte på det sättet när det gäller vetrinär besök, denne killa ja har kommer ja snart ställa av till skogspromenad häst då man ser tydligt på att padock är inte hans grej å då känns de dumt å göra en hälta utredning dom kostar satan på en häst som inte trivs med att jobba så som ja vill. Å han visar ju inga problem ute i skogen så, å han ska inte säljas eller lånas ut, han ska få gå hemma tills hans dagar är över.

Bara för att han ska ställas av och bli skogspromenadhäst är det inte okej att vara halt.

Har man köpt ett djur så får man se till att ha råd att betala veterinärräkningar på djuret åxå.

Vem har sagt att ja inte har råd? Jag kan då inte hitta att jag skrivit de :crazy: men ja vill hellre kolla upp hos han i Sala än vetrinär som det ser ut i nu läget. Som ja diskuterade med min hovslagare om att jämna upp benen på honom kunde göra han mera halt å visst då ska ja ju kontakta vetrinär innan hon gör det men ja vill ju inte ha en mera halt häst.
Åsen om hästen nu är sne nånstans, vad gör vetrinären åt den saken? Brukar inte ET få ta hand om det då? Allmän fundering bara. Det ja mest funderar över är hans snea ben, vad för skada kan göra så, eller är han född sån.
Enligt tidigare ägare är han skadefri. Har även funderingar på om det är en rörelsestörning.

Om hästen är sned, dvs högre i ett knä än det andra tyder på att det är en låsning i bogen, att hästen spänner sig och överanstränger den sidan. Att den spänner sig och flyter ut olika är oxå ett tecken att hoven och benen belastas olika. Det behöver inte ha med vinkling att göra utan för det gör ont i motsatta benet. Det är ju därför den nickar vi belastning. När du travar långsamt så har den längre period det benet i marken.... Du har en fördröjning i steget! Benrörelsen blir högre istället för längre och du har inte svävmomentet. Travar du fortare så har du mer svävmoment och då belastas inte benet. Bara min tanke, men jag tror att din häst har ngn inflammation i det ben som inte flyter ut - och att den hov som flyter ut sitter på samma sida som din häst har låsning i, eller?? Tänk dig själv när du har ont i en axel, rygg hur du skjuter upp den axeln den spänningen sprider sig i hela ryggen, bogen och upp i nacken. Bra folk är alltid bra att ha till hands, men han kan inte se om det är pålagringar i knän eller kota. Det är ju vanligt med skador i knän på gamla travare (karpallederna). Jag tycker att du skall kolla med vet ändå!
Min häst var jättehalt tidigare, var in på röntgen och hittade både benbit och pålagr av lindr typen - utdömd enl kliniken men tog hjälp av ET, homeopatmedel, massage, hovslagare och lång och lugn igångsättning. Nu fräsch faktiskt! När du vet vad som är fel då kan du åtgärda det - annars provar du bara lite här och lite där... Gör en röntgen först!

Men om den har ojämna ben har den ju en låsning någonstans, såg inte din ET det? Var en häst i mitt stall som hade hållit på och krånglat vid ridning och tog då ut en kiropraktor till stallet, och visade sig då att han var väldigt spänd och att det skiljde sig typ 5cm i höjd mellan hans framknän.

Denna man utanför Sala är mkt duktig så jag förstår ditt resonemang.
Jag har fått höra att han är veterinär men blivit av med sin licens pga alternativa behandlingar.
Nackdelen är dock att han inte har rtg utrustning eller kan skriva ut medicin om din häst skulle behöva det. Örter är ifs ett mkt bra komplement.

/t

Man åkar alltid till veterinär först. Basta!

När hästen är veterinärundersökt och ev behandlad, kan du visst prova alternativa behandlingar som komplement.

Men att låta någon alternativare undersöka, diagnosticera och behandla med örter, utan att kontakta veterinär - det tycker jag faktiskt gränsar till djurplågeri. Det är många djur som fått lida i onödan pga dessa alternativa ideer. :mad:

Om hästen har problem med bogen/bogarna kan det tyda på en hälta längre ner. Det följs ofta åt. Är hältan dubbelsidig är den svårare att märka. Då är det inte säkert att du känner så mycket i skogsridning. Kanske är steget kortare och stummare, däremot märks det på böjt spår mer.

Av din beskrivning tycker jag att det låter som om din häst är halt.

Norrland

Jo han hade en låsning på samma sida men va ja fatta som de inte var så mkt att göra åt enligt ET för hon behandla med laser å sånt men ja fick inte order om att ja skulle göra nått eller att hon skulle komma tillbaka igen å kolla. Men hon ville ja skulle kolla med hovslagaren som säger det är itne nån halt halt eftersom han har samma sak på sitt andra ben också. Han går liksom på kanten av hovarna, ska fixa ett kort snart. Så då menade hovis att de va högre upp för han har samma slitning på båda fram hovarna och är dom halta så är det bara ett ben som är annorlunda.
Nå pålagringar vill ja ju inte ha på honom jue :crazy:

Bara för att han ska ställas av och bli skogspromenadhäst är det inte okej att vara halt.

Har man köpt ett djur så får man se till att ha råd att betala veterinärräkningar på djuret åxå.

Håller helt med.

Vill tillägga att man även är skyldig att låta veterinär undersöka, diagnisticera och behandla först. Alternativa metoder är komplement.

Norrland

Det var min ET som tyckte ja skulle åka till han i Sala då vetrinären kanske inte skulle göra så mkt mer än spruta med nått å han skulle bli samma igen.
Ja är inte alls bra på sånt här men ja vill mer än gärna lära mej å lyssnar på dom som kan mera än jag. Men ja får ringa å rådfråga vet, ska ev in med min andra häst också så får väl se till att åka i samma sväng. :(

Å svar till nån annan, ja ET hade upptäckt en låsning i bogen å när ja vart där å klämt har han tytt på att de gör ont men ET har inte gjort så mkt mera åt den utan behandla med laser å maserade.

Ingen seriös ET/kiropraktor/massör tar i en häst som har problem utan att veterinären FÖRST har sagt sitt.

Problemen uppkommer någonstans ifrån, frågan är vad man ska bota först. Absolut kan alternativmedicin/ET/kiropraktor etc vara ett KOMPLEMENT till veterinärmedicin, men först och främst ska hästen till veterinär.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 609
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 400
Senast: Freazer
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 304
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar