Inte klokt!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare spooky
  • Startdatum Startdatum
S

spooky

Jag fattar då inte vart värden e påväg? Gör dom verkligen allt för att vinna ?:eek::mad: Jag e riktigt sur .. Jag blev riktig pisst off:mad: stackars häst!!! :(:( så himmla dååligt!:eek::eek:

http://www.aftonbladet.se/trav365/article2005244.ab
Segra-D_-m_l-2_561317a.jpg

Sv: Inte klokt!

som jag förstått det på artikeln så visste inte ägaren/ryttaren om att hästen var skadad, endel hästar är VÄLDIGT bra på att maskera att det gör ont. Visst verkar det konstigt att ryttaren inte kände att något var så fel och kunde avbryta loppet, men hästen kanske var en sådan som hade bättre och sämra dar och ibland sprang orent utan att vara halt.
Det är tragiskt att det händer, men olyckor sker i alla sporter. Utan att veta omständigheterna skulle inte jag uttrycka mig "Gör dom verkligen allt för att vinna?"

som jag förstått det på artikeln så visste inte ägaren/ryttaren om att hästen var skadad, endel hästar är VÄLDIGT bra på att maskera att det gör ont. Visst verkar det konstigt att ryttaren inte kände att något var så fel och kunde avbryta loppet, men hästen kanske var en sådan som hade bättre och sämra dar och ibland sprang orent utan att vara halt.
Det är tragiskt att det händer, men olyckor sker i alla sporter. Utan att veta omständigheterna skulle inte jag uttrycka mig "Gör dom verkligen allt för att vinna?"

Nu e det så här ... jag läste inte ordentligt och jag skulle gärna ändra inlägget eller ta bort det för att jag skrev fel!!:confused:

vissa benbrott är värre än andra!!!! och media kan överdriva en del. denna hästen kankse har fått en spricka eller lite mer och inte blivit halt förren efter loppet. och då gör jornalisterna det till en sån stor sak. min pass, virgin olamar startade på tingsryd och va 4. gjorde ett mkt bra lopp... men i första sväng hoppade hon bara så där och resten av loppet travade hon nästan som hon bruka... vi såg inget konstigt. fören det att jag selat av och skulle tvätta henne! då stodd hon inte på benet.... dagen efter direkt till veterinär. brutit kotan!!!!!! och det var inte säkert hon skulle bli bra efter operationen. så kan det va.. ibland syns det mkt.. ibland inte...

Lilla pållen då:confused:. verkar vara en sån som min travare,han springer ifrån smärtan=när han börjar få ordenlig mjölksyra så går det inte att få stop på honom)!

Tycker att det är synd när vi tränar våra hästar så att det bara är vinna eller dö som gäller.

Våran Fairs Joker L dog efter ett lopp.

Jag har spelat fotboll med en spricka i knäet. Gjorde lite ont och kunde inte springa riktigt som vanligt, men trodde inte det var en fissur (vilket det varit frågan om här enligt andra källor än journalister) förrän när jag några dagar senasre åkte in och röntgade...
Så visst kan det vara så att man börjar känna den riktiga smärtan först efter att pulsen lagt sig, och inte i stridens hetta, vare sig man är människa eller djur...

kl

suck.. inte en sån här tråd igen.. :crazy:

Jag fattar då inte vart värden e påväg?

Detta får mig osökt att tänka på när Sigvard Marjasin var landshövding i Örebro Län. Den gode Sigvard mätte ju endast 155 cm över havet och när han hade fest på Örebro Slott så sa man att
" - Värden är allt bra liten!"

(Numera bor han osannolikt nog ovanpå lågprisaffären Klippet. Faktiskt) :D

Vadå inte en sån här tråd igen?:eek: Det e viktigt att folk inser vad som händer om man inte kollar igenom hästen innan man håller på:mad::mad:

Men vad VAR det?

Jag vet en häst som hoppade banhoppning 1.20 med hovbensfraktur. Den gick aldrig att laga men det syntes absolut inte på steget innan den blev halt efteråt.

Men vad VAR det?

Jag vet en häst som hoppade banhoppning 1.20 med hovbensfraktur. Den gick aldrig att laga men det syntes absolut inte på steget innan den blev halt efteråt.

En gammal passis som jag hade, sprang i mål som trea med hovbensfraktur:cry:
Förmodligen var det i upploppsstriden det hände.. Han fick fara till hästhimlen:(

Till TS: så kan jag nog säga med säkerhet att, det finns inte en människa som, medvetet, skulle starta sitt djur (oavsett i vilken sport) med en fraktur!
Den dumskallen är nog inte född än som tror att det skulle bli nå pengar in på den starten!! Plus det faktum att hästens fortsatta karriär hamnar i sopkorgen(om det inte blir slakt)!

knapplån
Ibland märker man inget förrän, en stund efter loppet,. Tror att hästarn är så "höga på adrenalin" eller nåt, att de inte känner efter förrän efter ett tag.
Har varit med om hovbensfraktur och det var precis precis som "sandra_bure beskriver. Det är nog inte så ovanligt.

Vet förresten en häst som tränades i veckor med en hovbensfissur.

Senast ändrad:

Vadå inte en sån här tråd igen?:eek: Det e viktigt att folk inser vad som händer om man inte kollar igenom hästen innan man håller på:mad::mad:

Spelar ingen roll hur mkt man kollar hästen innan loppet när frakturen sker under loppet?? :confused:

Det var inte så länge sedan Flicka Cronos kom i mål med hov bens fraktur(tror jag det var)Sånt här kan man aldrig förut se,vissa hästar biter i hopp och springer i alla fall.:eek:

Detta får mig osökt att tänka på när Sigvard Marjasin var landshövding i Örebro Län. Den gode Sigvard mätte ju endast 155 cm över havet och när han hade fest på Örebro Slott så sa man att
" - Värden är allt bra liten!" (Numera bor han osannolikt nog ovanpå lågprisaffären Klippet. Faktiskt) :D

:rofl::rofl::rofl:

Från en montéhäst med skador till Sigvard "Klipp o Klistra" Marjasin! Som dessutom bor ovanpå en affär:eek:

-Lobotomi? Eller..?
:p

Jag fattar då inte vart värden e påväg? Gör dom verkligen allt för att vinna ?:eek::mad: Jag e riktigt sur .. Jag blev riktig pisst off:mad: stackars häst!!! :(:( så himmla dååligt!:eek::eek:

Brukar du också röntga igenom din häst före start, efter värmningen och sedan 500 kvar. Det är därför mina hästar alltid kommer sist? *ironi* Jag kan garantera att de knappast kunnat förutspå vad som kunde hända och knappast startat om de anat...

Rubrikerna som sätts på Trav365 brukar ju ofta vara långt från verkligheten. Minns att en häst (Hot Shot Knick?) fick rubriken "Hoven sprack!" efter att han slagit upp en hovspricka i gulddivisionen i Boden. Inte så lätt att förklara för de oinsatta på jobbet. De trodde hoven exploderat, typ... :eek:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 020
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 766
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka