Inte klippa vid skänkeln!

Sv: Inte klippa vid skänkeln!

Uppenbarligen vet du inte det , men det måste kännas smidigt att anse att du gör det .

Det finns vissa syntetmaterial i vinterridstövlar som skaver av hår bara genom att ligga mot hästens sida när hästen rör sig.

Ja jag säger inte att det inte finns hästar som inte får skav av någon skänkel någonsin, men påstår man att hästen får skav av en stabil skänkel av nån enstaka timmes ridning, men inte ett dugg av täcket den har 23 timmar per dygn, så lär inte denne ha så stabil skänkel som denne tror.

Fast uppenbarligen så vet jag ju det :idea:

Jag har faktiskt mer koll på mina kunskaper än vad du har.

KL

Vad har du för stövlar? Jag har bara upplevt skav efter skänkel/tygel vid använding av syntetstövlar och vävtyglar (dock vet jag att tyglar med stoppar eller smutsiga tyglar kan orsaka skav på vissa). Att rida mkt med golden stripe filt (alltså ull) gav skav på min häst.
Att byta till släta lädertyglar och (rena) läderstövlar utan resårer/sömmar mot hästen brukar hjälpa. Samt se över mineralerna, brist på spårmineralerna zink och koppar påverkar pälskvaliten.

Om inget av detta funkar skulle jag på en häst med såpass dålig pälskvalite nog göra en form av spårklippning, så att den har päls kvar på hela ryggen och magen. Ev helklippa nu och så göra en spårklippning om du klipper igen, är främst på senvintern som pälsen blir riktigt dålig och de lätt får skav.

Men herregud ge dig . Du har inte en aning och du har helt fel . Fråga insatt folk så lär du dig som sagt konceptet "vinterskav" . Vilket även centaur skriver om .

Det blir löjligt med det du skriver om ostadiga skänklar , tyglar etc det skulle innebära att dessa skänklar och tyglar endast är ostadiga januari - mars . Både du och fjordtokan är sjukt dryga gällande ts fråga som du nog bör erinra dig exakt vad den var i övrigt .

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 505
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka