inte glad på min hovis!!!

linnsan

Trådstartare
häromdan när min hovslagare var ute så skulle h*n ta av skorna (fram) och verka honom.. detta e en rätt så hård hovslagare och det visste jag redan innan, har aldrig sett denna hovslagare göra ngt mot min pålle så då tänkte jag att det kanske bara var folk som pratade:smirk: och så länge som denne inte gör ngt mot min pålle så e det okej för mej, men denna gången så gick det inte alls bra.:mad:
jag vet att pålle kan vifta lite bak, men inte mycket utan bara lite, så det blir inte farligt på ngt sätt utan isånna fall iriterande om det nu ska kallas ngt.
iallafall så började han o vifta och efter några tillsägningar så tar hovis klubban och slår honom på baken säkert 10 ggr:eek:..och det var inte några små smällar, det kan jag lova:cry: jag visste inte vad jag skulle göra, feg som jag är. och dessutom så vet jag att pålle blir bara rädd om ngn säger till honom på ett sådant sätt (inte så konstigt kanske) och blir då rädd för hovis och går undan när hovis närmar sig och hovis ryter då mot honom:eek: .. jag å andra sidan försöker lugna honom genom att stå och småprata lite, vilket funkar.
kan ju bara säga att det var sista gången den hovslagaren får verka/sko min häst, ponny:o
ville bara skriva av min ilska:mad:
:mad:
 
Sv: inte glad på min hovis!!!

Vill säga först att man skall inte slå en häst tio gånger på rumpan med en klubba. Visst kan man daska till den om den står och rycker men absolut inte misshandla den.

Sen att den bara står och rycker lite grann. Det är väldigt jobbigt att sko en häst. Jag blir helt slut bara av att slå på en enkel tappsko på min häst. Om då hästen står och rycker "bara lite grann" så är stubinen kort. För det är nämligen fruktansvärt jobbigt att sko.

Nu försvarar jag inte hans beteende på något sätt. Det som jag vänder mig mot är "står och rycker men inte så farligt" säger man så så vet man inte hur jobbigt det är att sko.

Mvh

Tora
 
Sv: inte glad på min hovis!!!

En sådan hovis skulle få kliva av gårdsplanen illa kvicktefter väl valda ord samt att jag skulle lova att kretsen runt om skulle få veta hur han behandlar djur. Sedan som du redan skrivit han skule aldrig någonsin komma i närheten av hästen igen...
:devil: :devil: :devil:
Måste ge en eloge till min egen hovis lugnet själv ,höjer aldrig rösten stressar inte o ställer alltid upp o han skulle ALDRIG slå en häst!!:bow: :bow:
 
Sv: inte glad på min hovis!!!

usch, sån där hovis hade vi i ridskolan förut. Han var jättegrinig jämt, och minsta lilla rörelse så började han daska till häststackan i baken flera gånger :S
 
Sv: inte glad på min hovis!!!

h*n skodde inte utan skulle "bara" verka honom.
jag har själv filat på hans bakhovar när de har blivit lite för långa och när han börjar vifta så är det ända som funkar att man pratar lite med honom så slutar han genast.:idea:
 
Sv: inte glad på min hovis!!!

För att vara lite negativ, något som jag är väldigt bra på. :P Sa du inte till hovslagaren när han slog hästen med klubban? Om det hade varit min veterinär skulle han få lämna platsen illa kvickt, utan pengar, och förhoppningsvis aningen generad över behandlingen. En människa som gilalr djur slår dem itne med klubba. Det är min tolkning.
 
Sv: inte glad på min hovis!!!

neee:angel: , jag gorde inte det...jag var nog lite halvchockad, o så e ja en riktig fegis:angel:
 
Sv: inte glad på min hovis!!!

Det låter som min föra hovslagaren. Han klappade till ena ponnyn med träklubban i rebenen fyra gånger man blir så chokad att man törs inte säga något :crazy: Och att hitta någon ny hov är svår så det blev samma 2 gånger till med ponnyn klarade inte av den behandlingen han var så räd att han stod och skakade och jag fick dra ut honom ur boxen . Jag måde jätte dåligt av detta. Hovsagaren klappade till mina andra hästar med till slut även unghästen på 1.5 år:crazy:
Jag har bytt med jag är fortfarande hat objektet för hov och han fru suck :( :crazy:
Hur man än vänder sig har man ändan bak.
 
Sv: inte glad på min hovis!!!

neee:angel: , jag gorde inte det...jag var nog lite halvchockad, o så e ja en riktig fegis:angel:

Man blir chockad, och de är väldigt lätt för folk att säga; "Men varför sa du inget?..." när dom inte var där och såg allt hända.

Ser man en människa vars yrke är hästar, stå och slå en häst av ren och skär ilska, och så råkar de vara ens egen kära lilla gulleplutt som blir slagen..Så ser man ut såhär :eek: men känner sig såhär :cry: Man får inte fram ett enda ord, de enda man tänker är "De är ju för fan inte sant...Vad hände egentligen.."

Jag skulle så gärna vela skriva till dig;
"Hade de hänt mina hästar så hade jag minsat sparkat denne så hårt i röven att mina tår skulle sticka ut käften på h*n:devil:"

Men jag vet hur de känns att befinna sig i en situation som denna då jag varit med om exakt samma sak. Och jag sa inget, inte ett enda ord; för jag visste inte vad jag skulle säga.

Slutade med att när hovisen hade gått så bröt jag ihop totalt. Gick in till mina hästar, la armarna runt deras halsar och bad så mycket om ursäkt för att jag inte gjorde vad jag borde ha gjort...

Jag lovade dom att aldrig någosin bete mig så igen. Men saken är den, att man vet inte hur man ska handskas med en situation före man upplevt den.
Man säger att man skyddar sin häst till 100, men när de kommer till kritan så är de annorlunda.

Jag behöver väl inte nämna att den hovisen är en fd efter den verkningen:devil:
 
Sv: inte glad på min hovis!!!

h*n skodde inte utan skulle "bara" verka honom.
jag har själv filat på hans bakhovar när de har blivit lite för långa och när han börjar vifta så är det ända som funkar att man pratar lite med honom så slutar han genast.:idea:

Om du vet att han är jobbig att sko/verka så borde du träna på det istället för att låta din hovslagare ta smällen. Att fila lite på hovarna är inte samma sak som att sko. Har man kanske skott 4 hästar tidigare som alla har ryckt lite med hoven men inte så farligt så är man ganska så trött. Tycker här att de flesta verkar ha dåligt pli på sina hästar.

Var rädda om era hovslagare. De ska hålla i många, många år.

Någon skrev tidigare att hästen hade fått smäll på magen och sedan stor och skakade och ville inte gå ur boxen. Det var en väldigt mesig häst måste jag säga. Hur gör den när den blir sparkad av de andra hästarna i hagen? Står den vid ingången och skakar där också?

Jag har hållit på med hästar i över 20 år och det har hunnit passera en hel del olika hovslagare under den tiden. Jag har aldrig haft problem med någon utav dem. Däremot har hovslagarna haft problem med en hel del hästar.

Hur många gånger har jag inte sätt när hovslagaren skott något jättestort halvblod som står och rycker. Hovslagaren är alldelles röd och det rinner svett om honom. Ägaren står bara där och tittar på och gör inget. Sen har ägaren mage att gnälla på hovlslagaren för att han kom 30 minuter för sent.

Mvh

Tora
 
Sv: inte glad på min hovis!!!

Jag ger inte på något sätt en eloge till din hovslagare som bankade till din häst, det är inte horsemanship att banka till hästen bara för att man själv är stressad eller arg. Då är det bättre att gå en runda runt huset och sen försöka igen när man lugnat ned sig. MEN! Jag kan mycket väl förstå att hovslagare blir irriterade ibland på dåligt uppfostrade hästar som inte kan stå stilla, rycker med benen, sparkar och hoppar på tre ben. Försök själv att slå in en spik i en bräda som din kompis håller i och samtidigt hoppar runt med. Och även om det nu "bara" handlar om verkning kan du själv försöka hyvla på en bräda som hoppar omkring hela tiden. Nu handlar det här ju inte om en bit trä, där gör det inte så mycket om det blir fel, men näsr det gäller hovarna är det ibland att arbeta med små marginaler! Och då gäller det att vara noggrann för att hästen inte skall ta skada! Det är riskant att ha detta yrket. Min hovslagare fick benet avsparkat av en häst som inte var tillräckligt uppfostrad.

Öva med din häst! Lyft benen och försök att banka på hovarna (tex med en hovkrats, borste eller liknande) när du håller upp benet på hästen. Försök förlänga tiden den får stå på tre ben varje gång, så det inte blir något konstigt att stå på tre ben i en minut eller så. Det är jätteviktigt att man förbereder hästen för hovslagaren, så att varken hästen eller hovslagaren behöver ta skada.
 
Senast ändrad:
Sv: inte glad på min hovis!!!

Det var inte bara en smäll i magen THORA utan han fick en sprika i rebenet.
Jag vet inte hur du har dina hästar mina går lösa i hagen och kan komma undan om det skulle bli bråk inte upp bundna.
 
Sv: inte glad på min hovis!!!

ena andledningen till att jag inte sa till hovslagaren är att hon e så mycket äldre än mig ( e "bara" 15:angel: ) och hade antagligen fått mej en utsällning..:crazy:
jag var själv i stallet och det e dessutom inte mitt stall.. ifall jag hade bett hovis att fara o flyga så hade kanske inte min kompis blivit så glad.. (ägaren till stallet)
det hade varit helt okej om h*n hade smällt till honom lite lätt och morrat åt honom.. men slog istället 10 slag, vilket jag tycker e VÄLDIGT överdrivet.
hästen e förövrigt "bara" 4 och hade inte blivit hanterad före det att den blev 1,5 år, då jag köpte honom. det kanske inte e ngt att skylla på ,MEN när han var 2,5 år så hade han fortfarande svårt att lyfta bakbenen då han hade väldigt dålig balans..
han står ju inte o rycker med hovarna som besatt men han vevar lite och det hjälper om man pratar lite lugnande till honom.
hmm, jag tycker nog att en hovslagare som ändå har yrket skulle klara att verka honom om jag klarar det:smirk:
tack för svaren!
 
Sv: inte glad på min hovis!!!

kan tilläggas att inte ens jag som stod där framme vid huvet såg att han gjorde ngt, så det kan inte ha varit så kraftiga viftningar..
 
Sv: inte glad på min hovis!!!

Det var inte bara en smäll i magen THORA utan han fick en sprika i rebenet.
Jag vet inte hur du har dina hästar mina går lösa i hagen och kan komma undan om det skulle bli bråk inte upp bundna.


Under mina hästår så har jag hunnit vara med om både det ena och andra. Allt från olyckor till att vissa ägare har varit fruktansvärt elaka mot sina hästar. Och visst har hästarna blivit rädda för personen/saken som de upplever som dumma (tex transport). Men rädslan har tagit uttryck i att de ej velat gå till personen i hagen eller i boxen. Alldrig att de har stått och skakat i stallgången.

En av de få gångerna som jag har sett en häst stå och skaka i stallgången var när den var fruktansvärt trött och väldigt, väldigt illa behandlat under en lång tid. Då hade man inte långt till tårarna vill jag lova.

Mvh

Tora
 
Sv: inte glad på min hovis!!!

jag tycker nog att en hovslagare som ändå har yrket skulle klara att verka honom om jag klarar det:smirk:
tack för svaren!

Men om du kan verka honom själv varför gör du inte det då? Då slipper du att någon råkar behandla honom illa. Fast det är klart att raspa lite grann på hoven är ju inte riktigt samma sak som att verka på riktigt.

Mvh

Tora
 
Sv: inte glad på min hovis!!!

för det första så kan jag inte ta strålen och för det andra så skulle hon ta bort skorna.
och ang. att det inte e samma sak att raspa lite som att verka ordentligt det vet jutill o me jag:) med, men det tar längre tid för mej att raspa än vad det gör för henne att verka hoven ordentligt.
 
Sv: inte glad på min hovis!!!

*kl*
Jag hade ut en hovslagare för "100 år sedan" som skulle sko min första häst. Jag hade aldrig haft honom tidigare och visste inte hur han var med hästar men jag berättade för honom medan han höll på att hon varit misshandlad och kunde var lite osäker när det var karlar så man fick ta det lugnt med henne. Jag talade även om att jag aldrig någonsin skulle tillåta att någon slog henne om hon var rädd eller stressad, inte för att jag trodde han skulle göra något och hon blev skodd utan problem, han fick betalt och åkte. Kort tid senare tappade hon ena skon och han vägrade komma ut för att slå dit den igen, tyckte det var för långt att åka för en tappsko. Senare fick jag veta att han hade ganska dåligt rykte och brukade puckla på hästarna vid minsta anledning. Kanske var därför som han inte vill slå på tappskon eftersom jag redan innan förklarat att jag skulle slänga ut den som tappade humöret med henne? :angel:

Hittade senare en underbar hovslagare :love: som jag verkligen sörjde att jag förlorade när jag flyttade. :(

Tips till nästa hovslagare du kommer att anlita, var tydlig med vad som har hänt honom innan så h*n vet att han blivit skrämd och slagen och måste få hjälp att lita på en hovis igen.
 
Senast ändrad:
Sv: inte glad på min hovis!!!

Hade det varit min hovslagare hade jag skällt ut honom :mad: om det var så att hästen "förtjänade" en smäll. Dock skall det sägas att en häst INTE förtjänar 10 slag som du skriver, men en smäll på baken kan väl accepteras om den dummar sig. Men som sagt jag hade inte varit tyst, det är trots allt mitt djur.
 
Sv: inte glad på min hovis!!!

ena andledningen till att jag inte sa till hovslagaren är att hon e så mycket äldre än mig ( e "bara" 15:angel: ) och hade antagligen fått mej en utsällning..:crazy:
jag var själv i stallet och det e dessutom inte mitt stall.. ifall jag hade bett hovis att fara o flyga så hade kanske inte min kompis blivit så glad.. (ägaren till stallet)
det hade varit helt okej om h*n hade smällt till honom lite lätt och morrat åt honom.. men slog istället 10 slag, vilket jag tycker e VÄLDIGT överdrivet.
hästen e förövrigt "bara" 4 och hade inte blivit hanterad före det att den blev 1,5 år, då jag köpte honom. det kanske inte e ngt att skylla på ,MEN när han var 2,5 år så hade han fortfarande svårt att lyfta bakbenen då han hade väldigt dålig balans..
han står ju inte o rycker med hovarna som besatt men han vevar lite och det hjälper om man pratar lite lugnande till honom.
hmm, jag tycker nog att en hovslagare som ändå har yrket skulle klara att verka honom om jag klarar det:smirk:
tack för svaren!

Ok, delar din mening att hovslagaren verkligen inte behöver slå 10 slag, det var med säkerhet något överdrivet. Ofta räcker det med att ryta till för att hästen skall förstå att "hit men inte längre". Många hästar reagerar mycket bra på rösten. Att hästen är lite vinglig är normalt, speciellt om det är en relativt ung häst, men trots detta kan man öva själv med hästen för att göra situationen enklare för hästen. Vill inte vara elak, men anser det inte vara samma sak när du står och filar på hästens fötter och när hovslagaren verkar hästen.

Att du inte vågade säga till kan jag förstå, ibland är det inte så lätt att göra sin röst hörd om man "bara" är 15 och hovslagaren nu är bra bekannt med stallägaren. Men samtidigt måste hovslagaren respektera din åsikt om du säger till, för det är din häst det handlar om! Byt hovslagare om det går!
 

Liknande trådar

G
Hästvård okej, ska försöka göra det hela förståeligt, för jag behöver verkligen åsikter, ideer, erfarenheter och minsta lilla halmstrå att gripa...
2
Svar
23
· Visningar
4 211
Senast: devere
·
Hästvård Är så less och matt nu... Min pålle behöver skor fram,men det är helt omöjligt för hovisarna att komma hit.. Alltid händer det nått...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: Fibusen
·
E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu...
2
Svar
24
· Visningar
3 589
Senast: ellan84
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp