inte för dyr sadel till överbyggd häst?

saltopeppar

Trådstartare
Hej alla!

Har fått i uppgift av min vän som inte har något konto här på buke att fråga om hoppsadel till hennes otroligt överbyggda häst!

Jag har tyvärr inte bild just idag, men ska kolla om man kan luska fram något.

Hästen är en arab/PRE korsning, överbyggd, låg manke som inte är speciellt markerad.
Sadlar tenderar inte att glida från på hästen, men dessvärre så ligger hennes nuvarande sadel som en bro över ryggen.
Hästen är ganska ung och grön än, men tanken är att det ska gå några 1m klasser i år.

Idag har den en Appalosa (Prestige, men är så passa gammal att den heter appalosa) goldenstar. bomvidd 36, tror vidden är bra om en lite åt det breda hållet. Hästen är 6 år och har ändrat sig massor den senaste tiden och därför denna sadel inte ligger så trevligt längre. Sadeln ska helst inte kosta för mycket, tror de kan få 4000-4500:- för sin nuvarande sadel(?) så helst inte för mycket över där

Någon som har lite tips på sadlar som hon kan ta hem och prova? Jag har själv bara sadlar åt det rakare hållet, så känner mig ganska okunnig för just denna typen av exteriör.:)

Senast ändrad:
Sv: inte för dyr sadel till överbyggd häst?

Det är ju jättesvårt att ge råd om sadlar över nätet.
Det bästa är ju om man kan åka till någon som har många sadlar och få prova.

Jag behövde en lite svängd bom till min kuse och dom två som låg bäst var Prestige och Stübben.
Nu var dom i 10 000+ kr klassen men med lite tur så går det ju att hitta billigare.

ville mest bara ha lite råd om vilka märken man ska kolla efter så att man inte behöver gå igenom sadlar som definitivt inte kommer passa.

Har provat, stübben (2 olika modeller) Frank Beins, Globus, Passier, Jensen, Bates, alla för raka där hästen behöver böjt:(

Ska prova en hubertus nu i dagarna så får vi se vad ryttare och häst tycker om den

tack för svar iallafall :)

ville mest bara ha lite råd om vilka märken man ska kolla efter så att man inte behöver gå igenom sadlar som definitivt inte kommer passa.

Har provat, stübben (2 olika modeller) Frank Beins, Globus, Passier, Jensen, Bates, alla för raka där hästen behöver böjt:(

Ska prova en hubertus nu i dagarna så får vi se vad ryttare och häst tycker om den

tack för svar iallafall :)

Prova gärna Dominus!
Den har passat alldeles utmärkt till en av mina m liknande problem.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: liiinnea
·
Utrustning Hej, Håller på att bli tokig på att leta. Jag har en unghäst som ska skickas på inridning, men då behöver hon ha en sadel med sig. Jag...
Svar
18
· Visningar
1 554
Senast: Ponylove
·
Utrustning Nu ska jag inte ropa hej förrän jag är över bäcken (eller möjligen bäckenet i mitt fall ;P) men jag verkar ha hittat en dressyrsadel som...
Svar
3
· Visningar
741
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama