Nu ska jag flika in här och berätta att jag hade det ungefär likadant .
Hon kunde gå helt vanligt och tvärstanna och blåvägra röra sej ett enda steg ,vände man till hemväg blev hon genast pigg och framåt igen men vände man igen så stod hon där hon stod . Jag väntade ut henne ,hon kunde stå i en kvart och gå ett par steg och sedan stanna igen ,tog hon eget initsiativ till att vända så fick hon snurra tills hon ville stanna ,och jag drev henne runt ett par varv till .
Slog jag henne (då var jag en ridskolegli som inte visste annat) så blev det en annan disskusion iomed att slog man henne slog hon tillbaka ,då slog hon mot spöet och blev nästan anklagande .
Som att jag inte kan bättre än att slåss om hon visar lite vilja ,fy fan va pinsamt (för mej) ,jag som är det smarta djuret av oss två må ju kunna vara liite envisare .
Så man väntar och väntar tills hästen behagade röra fläsket framåt igen (detta var också Nordsvensk ,jag rider bara nordisar och ponnyer ,gillar psyket

) .
Fast nu är det så här också att alla hästar har sin egna historia och anledning att stanna ,min frös inte ,hon mätte vilja .
HUR reagerar hästen när man rider ,i VILKA sammanhang blir det såhär ,SLÅR ryttaren ,VAD händer då ,går hästen problemfritt NÅNSIN .
Läs av hästen ,försök inte leda honom för det innebär att han går (precis som med annan bestraffning) att han går av tvång ,jag vill iallafall inte rida en häst som gör som jag säjer annars... ,utan jag vill rida en häst som går framåt för egen maskin och har roligt .
Det där är inte roligt .
Men av just viljemätning kan jag säja att kommer man nära en SÅN häst ,en häst som har vilja och vet hur man använder den och verkligen vill veta vad du är gjord av innan den gör som du vill -då har man en häst som ger 150 % varje dag .
Hon var den jobbigaste häst jag stött på i 1½ år men de sista *ljuva* åren var det bästa jag upplevt på en häst .
Vad jag än bad henne om ,visste jag att hon kunde och styrde henne över ett hinder exempelvis som hon inte vågade över förut och hon går över och får ett självförtroende som inte är av denna världen .
Total tillit ,alltid glad ,alltid positiv ,svarade på allting ....fan vad jag saknar henne .
*sidospår jag vet

*