Inte en dagbok

Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Ja det dröjer. Bara det att jag inte riktigt förstår hur. Känns som hela trädgården är rätt farlig. Till och med för vuxna om de inte är tillräckligt observanta.
Finns ju inget staket runt så skulle kunna gå ut på vägen eller mot stallet. Eller ramla i dammen eller ramla ner för terrassen.
Alltså nej ju mer jag tänker desto lättare känns det att gränsa av en ruta och ha typ sandlåda och lite sånt där.
Men jag var ju sådan som försvann som liten ganska ofta. Tog dessutom av mig kläderna om det blev varmt och bara släppte dem där jag var.
Detta är inget jag direkt minns men fått höra att jag vid flertalet gånger varit precis bredvid för att sedan vara helt borta och sen förstod jag inte varför mamma blev så orolig jag hade väl bara hittat något intressant bara.

Rutan skulle väl bli som typ en radhustomt fast kanske dubbelt så stor.
Grejen är ju att man får ha barn under uppsikt tills de undan för undan klarar av faror i sin omgivning. Det gäller både ute och inne. I viss ålder är det verkligen konstant passning som gäller.

Jag gick många gånger till inhägnade områden när mitt barn var litet för att det var så skönt att hen inte kunde rymma. Har inte ens en trädgård hemma och den på landet är rätt inhägnad vilket var skönt när hen var mindre..
Förutom små gårdar vid förskolor, tror jag inte att jag någonsin har valt plats för barn utifrån staket. Och förskolegårdarna har strikt räknat inte varit mitt val på det sättet.

Har aldrig haft staket runt tomten hemma och har väl aldrig behövt det heller. 8 åringen var så pass gammal när vi flyttade hit att hon förstod att hoppade man rätt ut för slänten gjorde det ont :angel: bilvägen var heller inga problem då hon även där förstod rätt snabbt att bilar ska man ha respekt för.

1 åringen kryper fortfarande och slänten tar han sig ner hasandes på rumpan. Det läskigaste är väl bilvägen men eftersom just han inte ska lämnas utan uppsikt är det inget problem i nuläget. Vi får väl se sen hur det blir när han kommer upp på benen och börjar springa.

Barn är ju olika även här. Vissa håller sig nära sina föräldrar och går inte på några större turer själva medans vissa är snabba som vesslor och drar iväg. Min granne har en sådan snart 2 åring. Poff säger det så är han utom synhåll. Hon har fullt upp kan man säga.

Förutom små gårdar vid förskolor, tror jag inte att jag någonsin har valt plats för barn utifrån staket. Och förskolegårdarna har strikt räknat inte varit mitt val på det sättet.
Nej men jag tror inte heller så många är ensamma dygnet runt en månad i sträck (under pandemi) med en rymmare som började gå vid 10 månader. Inhägnade platser var min räddning!

Jag tror det är svårt att hålla 100 % uppsikt 24/7 speciellt om man har fler än ett barn.

Men egentligen inget jag behöver åtgärda just nu. Borde nog fokusera på helt andra saker.
Har tex inte köpt en endaste lite pinal inför ankomsten. Det är väl ingen stress med det heller än. Däremot funderar jag på att redan köpa vagn nu. Mest för att jag inte vill få någon utan jag vill införskaffa den själv.
Men jag har ingen som helst aning om vad för vagn jag ska söka efter. Ju mer jag kollar desto mer förvirrande.

Jag tror det är svårt att hålla 100 % uppsikt 24/7 speciellt om man har fler än ett barn.

Men egentligen inget jag behöver åtgärda just nu. Borde nog fokusera på helt andra saker.
Har tex inte köpt en endaste lite pinal inför ankomsten. Det är väl ingen stress med det heller än. Däremot funderar jag på att redan köpa vagn nu. Mest för att jag inte vill få någon utan jag vill införskaffa den själv.
Men jag har ingen som helst aning om vad för vagn jag ska söka efter. Ju mer jag kollar desto mer förvirrande.

Vad har du för krav på vagnen?

Ska den vara liten och smidig? Lätt att ta med i bilen? Stabil och komma fram överallt?

Jag har en Emmaljunga Mondial deluxe och jösses vilken pansarvagn, stor och otymplig. Har gått i en en dm blötsnö med den utan problem men med facit i handen hade en smidigare vagn som tagit mindre plats i bilen varit att föredra.

Vad har du för krav på vagnen?

Ska den vara liten och smidig? Lätt att ta med i bilen? Stabil och komma fram överallt?

Jag har en Emmaljunga Mondial deluxe och jösses vilken pansarvagn, stor och otymplig. Har gått i en en dm blötsnö med den utan problem men med facit i handen hade en smidigare vagn som tagit mindre plats i bilen varit att föredra.
Det är nästan bara grusvägar där jag bor så bra med en vagn som fixar sånt och ojämnt underlag. Men som också går att få in i bilen. Någon allroundvagn?

Försök att inte ta en offerroll i det här. Du är inget offer.

Helt krasst så är mycket av ens livssituation resultat av val man själv gjort.
Ehh.. vem har sagt att jag är ett offer :banghead:

Men nej jag har inte valt att må skit. Det är verkligen inget val!
Hade det varit så enkelt hade det inte funnits några problem från första början heller.
Och jag mår förresten inte skit hela tiden men ibland och är då nere på botten. För att sen jobba mig uppåt igen.

Ehh.. vem har sagt att jag är ett offer :banghead:

Men nej jag har inte valt att må skit. Det är verkligen inget val!
Hade det varit så enkelt hade det inte funnits några problem från första början heller.
Och jag mår förresten inte skit hela tiden men ibland och är då nere på botten. För att sen jobba mig uppåt igen.
Det här lät väldigt offeraktigt för mig "Jag måste som bara gilla läget med allting."

Klart ingen väljer att må dåligt, men de val man gör kan ibland ha mindre trevliga konsekvenser - det får vi alla bittert erfara under livets gång.

Det här lät väldigt offeraktigt för mig "Jag måste som bara gilla läget med allting."

Klart ingen väljer att må dåligt, men de val man gör kan ibland ha mindre trevliga konsekvenser - det får vi alla bittert erfara under livets gång.
Alternativet till att inte gilla läget är att ge upp. Då kan vi snacka offer! Att offra sitt liv för att man bara inte orkar mer.
Men jag gör det inte. Jag kommer upp. Jag vet att ingen känsla är konstant. Även de värsta hålen går över.

Jag tycker att det är oerhört olämpligt att skriva till en som skriver om självmord att hen ska ta av sig offerkoftan.

Vet inte vad du syftar på med val här, men rätt mycket av det som @karamelldrottningen skriver om handlar inte bara om henne själv utan också om hennes mycket närstående personers beteende och val. På Buke är det alltid så lätt att fimpa alla relationer med andra människor, oavsett närhet, men i verkligheten är det ofta inte så lätt eller endimensionellt.

Att behålla barnet är TS egna val, men det är inte barnet i sig som är problemet som verkar ge TS dåliga mående, utan det är andra faktorer, och det enda som har diskuterats gällande det är utmaningen med att orka med ett barn när man mår dålig och befinner sig i en ibland kaotisk tillvaro. Men barnet i sig är inte problemet och det verkar vara önskat och älskat av sin mamma.

Det finns en massa saker som TS bör göra i den mån hon orkar och kan, för att förbereda sig inför sitt nya liv med ett barn att ansvara för. Och det gör hon ju också, tycker det är jättebra t ex att nu titta på vagn och barnsäkra hem och trädgård, istället för att skjuta upp det, för hon kommer troligtvis inte bli mindre trött och mer rörlig med tiden. Men att be någon som pratar om självmord att rycka upp sig och sluta se sig som ett offer är inte ett gott råd i sammanhanget, enligt mig.

Alternativet till att inte gilla läget är att ge upp. Då kan vi snacka offer! Att offra sitt liv för att man bara inte orkar mer.
Men jag gör det inte. Jag kommer upp. Jag vet att ingen känsla är konstant. Även de värsta hålen går över.

Jag får intrycket av att du dessutom skriver här för att lätta på trycket, det är väl det man har en dagbok till, bara det att nu kan andra läsa också.

Det är väl jätte bra att du gör det tänker jag, lättare på trycket alltså. Mina erfarenheter av hur det blir om man inte gör det är att trycket lättas på fel saker annars.

Jag tycker att det är oerhört olämpligt att skriva till en som skriver om självmord att hen ska ta av sig offerkoftan.

Vet inte vad du syftar på med val här, men rätt mycket av det som @karamelldrottningen skriver om handlar inte bara om henne själv utan också om hennes mycket närstående personers beteende och val. På Buke är det alltid så lätt att fimpa alla relationer med andra människor, oavsett närhet, men i verkligheten är det ofta inte så lätt eller endimensionellt.

Att behålla barnet är TS egna val, men det är inte barnet i sig som är problemet som verkar ge TS dåliga mående, utan det är andra faktorer, och det enda som har diskuterats gällande det är utmaningen med att orka med ett barn när man mår dålig och befinner sig i en ibland kaotisk tillvaro. Men barnet i sig är inte problemet och det verkar vara önskat och älskat av sin mamma.

Det finns en massa saker som TS bör göra i den mån hon orkar och kan, för att förbereda sig inför sitt nya liv med ett barn att ansvara för. Och det gör hon ju också, tycker det är jättebra t ex att nu titta på vagn och barnsäkra hem och trädgård, istället för att skjuta upp det, för hon kommer troligtvis inte bli mindre trött och mer rörlig med tiden. Men att be någon som pratar om självmord att rycka upp sig och sluta se sig som ett offer är inte ett gott råd i sammanhanget, enligt mig.
Mitt svar var endast ett svar på det inlägg jag svarade på. Det har noll och nada med barnvagnar att göra.

Skrev ju dessutom "Helt krasst så är mycket av ens livssituation resultat av val man själv gjort." dvs inte allt.
skrev också
"Det här lät väldigt offeraktigt för mig "Jag måste som bara gilla läget med allting.""

Mitt inlägg var alltså ingen allsmäktig sanning. Du får gärna tycka annorlunda.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 763
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 283
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag... 2
Svar
30
· Visningar
3 113
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXI
  • Världens bästa tältlampa
  • Flytt

Hund, Katt, Andra Djur