Inte en dagbok

Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Fått några SMS nu under dagen från nämnda människa. Jag vet att jag inte borde läsa men nu gjorde jag det.
Givetvis med ångest till följd.
Nån jävla psykisk utpressning. Så känns det!
Skrev tillbaka.
Inte svarar hon heller på mina frågor öht.
Skrev också att jag inte mådde bra alls och funderar på att ta bort barnet och ev mig själv också.
Inget svar på det det men en länk till självmordslinjen.

Är så jävulskt arg! Frustrerad! Besviken och ledsen. Hon ska ALDRIG få komma ens i närheten av MITT barn. Någonsin.
Det är slut. Hon finns inte mer. Låt hon ruttna bort där framför tv:n i lägenheten.
Jag BRYR MIG INTE ETT JÄVLA SKIT LÄNGRE!!!
Vissa människor behöver man blocka för att själv må bra. Kanske tillfälligt, kanske för alltid - det är lite olika. Ibland behöver man se om sitt eget hus och hur man själv mår. Om någon försöker riva ner en så kan man behöva sluta interagera.

Måste börja undvika sociala medier igen. Förr var det med risk för att se alkohol. Nu är det med risk för att se graviditeter och bebisar.
Blev ledsen när jag såg hur en bekant väntar barn. Alltså inte ledsen för deras skull. Utan mer att de kan lägga ut på media en bild på ett foster och vi väntar tillökning osv.
Och sen den efterföljande stormen av grattis och hjärtan.
Det är mer känslan att det känns orättvist. Jag kommer aldrig kunna lägga ut något och få genuina grattis. Möjligen från personer som knappt känner mig.
Men jag skulle inte våga. Om någon börjar kommentera om en ”oetisk graviditet” offentligt blir jag jätteledsen.
Jag skäms för att jag är gravid. Och jag skäms för att jag vill behålla det.
Hoppas verkligen att den här skammen kan försvinna. Jag vill inte att barnet sen ska känna att jag skäms för hen. Men det gör jag. Mycket. Och det känns inte som en ok känsla alls. Men jag vet inte hur jag ska jobba bort den heller.
Min mammas ord ekar i mitt huvud. De går inte att tvätta bort.

Måste börja undvika sociala medier igen. Förr var det med risk för att se alkohol. Nu är det med risk för att se graviditeter och bebisar.
Blev ledsen när jag såg hur en bekant väntar barn. Alltså inte ledsen för deras skull. Utan mer att de kan lägga ut på media en bild på ett foster och vi väntar tillökning osv.
Det är mer känslan att det känns orättvist. Jag kommer aldrig kunna lägga ut något och få genuina grattis. Möjligen från personer som knappt känner mig.
Men jag skulle inte våga. Om någon börjar kommentera om en ”oetisk graviditet” offentligt blir jag jätteledsen.
Hoppas verkligen att den här skammen kan försvinna. Jag vill inte att barnet sen ska känna att jag skäms för hen. Men det gör jag. Mycket. Och det känns inte som en ok känsla alls. Men jag vet inte hur jag ska jobba bort den heller.
Jag, som fick barn men oplanerat med min partner gjorde inte heller några outanden på sociala medier. Jag gillade inte att vara gravid och jag hade kanske hela tiden en känsla av att jag hade velat ”vilja vara gravid”, dvs jag hade velat planera det och bli glad och inte chockad. Tror jag förstår precis hur du menar trots våra olika situationer. Men varför skulle någon kommentera att det är en oetisk graviditet?

Tror det är så att de ser mer stabila ut och då gratulerar man....Det var ju alldeles nyligen du beskrev ditt blivande barn som idiotiskt och äckligt, samtidigt vill du behålla det, det känns ju inte riktigt stabilt (men återigen gör gravidhormoner en upp och ner många gånger). Men jag kan föreställa mig att du skulle vilja ha det likadant, visst kan jag förstå det! Men du vet...Folk kommer alltid tycka och tänka hur ta mig fan man än gör. Ibland verkar det som det inte spelar någon roll hur man än gör, det ska kritiseras oavsett. Och föder du barnet och det funkar fint i livet så är det de som står där med lång näsa medan du "räcker fingret". ❤️

Jag, som fick barn men oplanerat med min partner gjorde inte heller några outanden på sociala medier. Jag gillade inte att vara gravid och jag hade kanske hela tiden en känsla av att jag hade velat ”vilja vara gravid”, dvs jag hade velat planera det och bli glad och inte chockad. Tror jag förstår precis hur du menar trots våra olika situationer. Men varför skulle någon kommentera att det är en oetisk graviditet?
För återigen sätta mig på plats. Och för att hon och säkert fler tycker så.

Tror det är så att de ser mer stabila ut och då gratulerar man....Det var ju alldeles nyligen du beskrev ditt blivande barn som idiotiskt och äckligt, samtidigt vill du behålla det, det känns ju inte riktigt stabilt (men återigen gör gravidhormoner en upp och ner många gånger). Men jag kan föreställa mig att du skulle vilja ha det likadant, visst kan jag förstå det! Men du vet...Folk kommer alltid tycka och tänka hur ta mig fan man än gör. Ibland verkar det som det inte spelar någon roll hur man än gör, det ska kritiseras oavsett. Och föder du barnet och det funkar fint i livet så är det de som står där med lång näsa medan du "räcker fingret". ❤️
Ja så tycker jag inte idag. Men när jag skrev var jag förtvivlad och det kändes hopplöst.
Egentligen är jag mest besviken på min egen mamma. Att hon inte finns där öht bara någon som kommer med anklagelser och tjuvnyp.

För återigen sätta mig på plats. Och för att hon och säkert fler tycker så.
Ah, hängde inte med, trodde du menade att folk generellt tycker så. Det tror jag inte någon tycker alls ❤️. Det är inte oetiskt att vara gravid, även om det såklart kan finnas oetiska graviditeter i form av våldtäkt osv, men det är ju en helt annan sak. Släpp din mamma igen nu, hon kanske kommer eller inte kommer vara en del av ditt liv oavsett hur det ser ut, men just nu mår du inte bra av henne.

Det där är inte så snällt skrivet tycker jag. Jag tror många tänkt och tyckt allt möjligt om sina barn och graviditeter trots att de är ”stabila”. Ts tog väl bort det inlägget så ta inte upp det igen tycker jag.

Ber om ursäkt till dig @karamelldrottningen! :heart Hade missat att du tagit bort tidigare inlägg om det jag svarade på. Det var min miss. Men håller med om övriga, även om du önskar att din mor ska finnas där för dig så, så länge hon inte gör det utan får dig att må enbart dåligt ska du hålla henne från dig och knodden därinne, ens omgivning ska ge energi, inte ta den ifrån en :heart.

Och jag skämdes också, vi hade två ettor, bodde inte ens ihop, vi (jag) skulle trappa ner på jobbresandet och resa mer privat, och sen blev jag gravid. Hela mitt liv rasade (trots att vi var väl medvetna om hur man blir gravid och att risken fanns). Vi var ändå mer än lastgamla och hade bra jobb och en stabil tillvaro som vi hann göra ännu mer stabil under graviditeten, men just det där att inte ”få ”bestämma själv var jobbigt för mig. Det blev bra, det blev kul, jag ångrar mig inte, men tror inte jag hade ångrat en abort då heller.

Hon ska alltid ha sista ordet.
Tänker inte svara på alla frågor. Kanske inte på någon. Orkar inte lägga ner mer energi pi henne just nu.
Hon har alltså listat upp frågor som hon tycker är relevanta.
Bland annat om vad den blivande pappan har för arvsmassa?
Vad är det för fråga ens och hur ska jag veta det :crazy:

Hon ska alltid ha sista ordet.
Tänker inte svara på alla frågor. Kanske inte på någon. Orkar inte lägga ner mer energi pi henne just nu.
Hon har alltså listat upp frågor som hon tycker är relevanta.
Bland annat om vad den blivande pappan har för arvsmassa?
Vad är det för fråga ens och hur ska jag veta det :crazy:
Svara inte på någon fråga! Skriv - "Nu räcker det! Jag tänker inte svara på en enda fråga mera. Hör av dig igen då du kommit till sans." ...och så håller du fast vid det du skrivit

@karamelldrottningen du ska verkligen inte behöva utsättas för det där! Du ska verkligen inte tillåta henne att utsätta dig för det där! FY!!!

Du behöver inte din mamma till någonting alls just nu!

Inskriven nu på en barnmorskemottagning.
Hon lät lite stressad då jag gått så långt redan. Men det har tagit emot massor att ringa det samtalet 🙈
Nu känns det så definitivt på något sätt.
Tyckte det var svårt att fylla i frågeformuläret om alkohol. Resten var inga problem men tyckte alternativen var så konstiga. Fanns inget alternativ för att man inte dricker alls.
Och det var det senaste året. För ett år sedan så drack jag ju. Utspätt på ett helt år är det inte mycket eftersom jag är nykter nu. Men då jag drack när jag drack så var det för mycket.
Oavsett svårt att fylla i rutorna rätt där.

Svara inte på någon fråga! Skriv - "Nu räcker det! Jag tänker inte svara på en enda fråga mera. Hör av dig igen då du kommit till sans." ...och så håller du fast vid det du skrivit

@karamelldrottningen du ska verkligen inte behöva utsättas för det där! Du ska verkligen inte tillåta henne att utsätta dig för det där! FY!!!

Du behöver inte din mamma till någonting alls just nu!
Skriv inget alls tycker jag, låt henne vara. Hon har inget med dig och dina beslut att göra, du är vuxen och bestämmer själv. Skulle det bli mer tjafs om pengar så ta det sakligt och be att få skuldebrevet samt vilken ränta du ska betala, är den orimlig så ta det därifrån sen. Jag har också lånat pengar från mina föräldrar för länge sen när jag köpte min första lägenhet, vi skrev mycket papper och skriver under om ny ränta regelbundet trots att skulden snart är avbetald. Har ni inte det kan du ju betrakta det som en gåva tills hon återkommit.

Skriv inget alls tycker jag, låt henne vara. Hon har inget med dig och dina beslut att göra, du är vuxen och bestämmer själv. Skulle det bli mer tjafs om pengar så ta det sakligt och be att få skuldebrevet samt vilken ränta du ska betala, är den orimlig så ta det därifrån sen. Jag har också lånat pengar från mina föräldrar för länge sen när jag köpte min första lägenhet, vi skrev mycket papper och skriver under om ny ränta regelbundet trots att skulden snart är avbetald. Har ni inte det kan du ju betrakta det som en gåva tills hon återkommit.
Ja jag svarade aldrig. Kanske gör det nån gång. Kanske inte.
Nivån på diskussionen känns så låg bara och konstant på hennes villkor.
Jag har massor att fokusera på. Så känner att jag orkar inte med sånt där tjafs eller vad det är.
Lite hjälper det att sätta ord på det här. Då har jag lättare att släppa det sen. Och jag håller med i mycket ni säger. Sen känns det ändå så hårt och djupt.
Rent intellektuellt vet jag att hon har fel men känslomässigt pendlar det för mig och jag kan ibland känna lite för mycket åt alla möjliga håll.

Karamellen, jag förstår att du mår jättedåligt av din mammas otroligt klumpiga bemötande. Försök markera att hon får lov att acceptera dina val om ni sla ha kontakt, oavsett vad hon själv tänker innerst inne. Det måste vara ett krav från dig. Annars får du väl hålla hemne på långt avstånd under resten av graviditeten och så får du utvärdera när bebisen är född om du vill ha din mamma nära dig om hon är snäll, eller om ni behöver mer distans ett tag till.
Jag tror på dig och barnet, jag hoppas att du kommer må ok, och om du inte gör det, vilket är helt normalt så har du ju bvc, psykolog, kanske läkare osv, för förhoppningsvis kan hjälpa dig. Försök bygga nätverket redan nu, med de som är snälla och öyssnar på fig och är respektfulla. Rensa ut dem som inte är det, redan nu.
Ta hand om dig så gott du orkar, ta hjälp från sambo o ev nån från stallet om ni har inhyrda.

Det kommer att bli bra på ett eller annat sätt. ❤️❤️❤️

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 548
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 178
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 958
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka