Inte en dagbok

Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Reagerade på en konstig grej jag gjorde igår.
Postade en bild på en drink i ett socialt media med texten Dagens Drink 🤩

Alltså jag tänkte på det nyss att varför. Varför?
Vad ville jag uppnå med det liksom :confused:

Givetvis alkoholfri. Vilket jag inte skrev något om. Men jag stör mig ju själv på liknande poster så varför gör jag så då?
Jag tror att du försöker testa dina egna gränser, och kanske provocera de som vet. Testa deras gränser också. Samtidigt är det faktiskt bara du som är ansvarig för din egen nykterhet.

Du kan välja att se detta som en varningssignal och sätta in åtgärder t ex gå på möte och läsa igenom dina gamla inlägg i tråden.

Har sån panik just nu. Partner vill att jag ska börja gå hos en privat psykolog. Ska kosta tydligen 10 000kr!
Hur kan det vara så dyrt :arghh:
Det kan jag bara inte ta emot!

Ledsen. Ringde en av mina äldsta vänner. Hon var en fantastisk klippa när jag var liten. Vi har fått sämre kontakt senaste åren så hörs inte av lika ofta nu.
För två år sedan började jag gråta efter jag träffade henne. Det var för jobbigt.
Nu pratade vi med varandra en stund på telefon och det var så snurrigt allting.
Saknar henne så som hon var ❤️
Vet inte om hon riktigt fattade vem jag var längre ens.
En sån smart person. Verkligen intelligent. Läste massvis med böcker. Älskade naturen. Hjärta av guld. Och så rolig.

Vi pratade om stugan och sommaren. Bada i havet. Tallarna. Det mindes hon.

Jag bara gråter nu. Så orättvist livet är.

Men om du inte vill så ska du ju inte! Och 10 000, är det något behandlingsprogram han tycker du ska gå? Annars betalar man ju per gång.
Är lite desperat. Måste börja må bättre!
Runt 1400kr per gång tror jag han sa att det kostade. Så det där med 10 000kr summan 🤔
Sa att jag testar en gång. Han ville absolut vara med.

Känner ändå att både gårdagen och hittills idag har varit helt ok. Haft lagom med jobb och försöker att klappa med själv på axeln ibland och inte bara se alla brister hela tiden. Oftast sånt som ingen annan ens skulle märka men jag vill vara perfekt. Och när jag inte är det så blir det så jobbigt.
Det måste jag försöka jobba bort på något sätt.

Är lite desperat. Måste börja må bättre!
Runt 1400kr per gång tror jag han sa att det kostade. Så det där med 10 000kr summan 🤔
Sa att jag testar en gång. Han ville absolut vara med.
Psykolog är en jättebra ide!
Däremot tror jag att du behöver få gå ensam om du vill må bättre, så du kan få pysa ur dig ALLT, helt ofiltrerat. Utan att behöva ta hänsyn till honom eller hans eventuella känslor eller tankar kring det du säger.

Han kan ju följa med senare när du och psykologen kommit en bit, förutsatt att det gynnar ditt mående och tillfrisknande.

Måste skriva igen för jag har svårt att släppa detta. Precis som flera andra sagt, det känns som ett sätt att kontrollera dig att betala för terapi. Du har gjort en ansats att lämna honom och om du behöver terapi och han står för den så är det ju ett sätt att försöka hålla dig kvar. Lämnar du honom blir det ingen terapi. Dessutom att han vill vara med - ett sätt att se till att psykologen inte säger något han inte håller med om?

Han har gjort flera saker som är väldigt kontrollerande, dels psykiskt (tex detta med terapin) och faktiskt även fysiskt när han satt upp kameror och kollar på dig genom dem. Jag är genuint orolig för dig. Det känns inte som en fråga OM han kommer bli mer kontrollerande utan bara NÄR och på vilka sätt. Det här är inte tecken på en hälsosam relation och de tenderar att inte bli bättre utan bara spåra ur mer och mer. Detta är ordentliga varningssignaler. Snälla, ta hand om dig ❤️

Utöver det som @Anna-Bella skriver ovan så reagerar jag på att förslag om terapi kommer som svar på ditt försök att lämna. Känns som ett sätt att devalidera din åsikt genom att omformulera den till något som "inte är riktigt" och bör "behandlas bort".

Även om "vara med" inte betyder sitta med inne hos psykologen under samtalet så ser jag det som ett varningstecken. Att vänta på plats och möta upp direkt du kommer ut kringskär dina möjligheter att reflektera på egen hand, sålla i vad du vill berätta osv. Det blir en möjlighet för honom att påverka utfallet av ditt fortsatta processande av vad besöket handlat om.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 185
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 050
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 781
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka