Lazio

Trådstartare
Ni som är bra på sånt här,
Om stoets farfar är samma som hingstens pappa, är det dåligt?
Det blev hög inavelskoefficient på den jag tänkt på.
Är det bättre om stoet och hingsten har samma farfar?

De hingstar jag har funderat på har hennes farfar nära i stammen nämligen.

Sv: Inte bra?

Jag skulle tänka mig väldigt noga för innan jag gjorde 2+3 (Stoets farfar är hingstens pappa). Man ska komma ihåg att linjeavel även ger koncentration av defekter. 3+3 tycker jag är ok, men även där ska man tänka igenom vad det är man linjeavlar på.

Ni som är bra på sånt här,
Om stoets farfar är samma som hingstens pappa, är det dåligt?
Det blev hög inavelskoefficient på den jag tänkt på.
Är det bättre om stoet och hingsten har samma farfar?

De hingstar jag har funderat på har hennes farfar nära i stammen nämligen.

2*3 är ju på gränsen till vad man brukar vilja ha, i det här fallet blir det dessutom obalans, du får endast med y-kromosomen från den hingsten, vissa förespråkar att linjeavla i balans.

Är det balans/ obalans om hingstens morfar är samma som stoets farfar??

Nej, då är det balans, och när hingstens farfar är samma som stoets morfar....det gäller ju även senare i generationerna

Liknande trådar

Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka