Inte bra att rida för mycket barbacka?

Sv: Inte bra att rida för mycket barbacka?

Man sitter på insidan av låren, man ska inte sitta och belasta ryggraden då sitter man katastrofalt fel. En barbackasits kräver ju mycket mera av ryttaren än när man har sadel. Man kan inte bara sitta där och åka, det är knappast bra.

Sen nej jag kniper inte med låren, håller mej stadig snarare, jag är inte bra på att förklara. Men det krävs en del träning för att orka rida bra barbacka eftersom man inte får någon hjälp med sitsen som man får av med sadel.

det är för att rumpan studsar lite upp och ner medan låren ligger an hela tiden, därför blir de oftast mer svettiga där. Men om rumpan inte tar i hästen alls, HUR sitter man då :O ;)

Jag studsar ingenting när jag rider barbacka, det känns inte hälsosamt för hästen riktigt. Man är följsam och mjuk och följer med hästen i varenda rörelse. Och som sagt, man sitter på låren, inte rumpan.

Hur ska man sitta barbacka då? Jag sitter ungefär som när jag rider i min dressyrsadel utan stigläder.

Och sen förstår jag inte hur man kan sitta på bara låren? Har inte dina sittben kontakt med hästen? står du i lätt sits?

Även om man försöker sitta helt stilla i trav så rör sig kroppen, självklart ska man inte dunsa omkring på hästen, men stilla sitter man ju inte på något som rör sig. Man följer med och rör sig med hästen. Försöker man vara helt stilla motarbetar man och stör hästen för att man sitter helt spänd och klamrar sig fast.

Jag sa att det inte blir något TRYCK av rumpan/sittbenen på hästens ryggrad/rygg.
Självklart har man lite kontakt med rumpan på hästens rygg, men det är låren som tar upp tyngden.
Provade idag att lägga mina händer under sittbenen när jag red, och jag kan ju säga som så att jag behövde inte direkt pressa in händerna där under, hade heller inget tryck på händerna alls.

Jag undrar också hur man sitter för att det ens ska vara möjligt att trycka ner sittbenen i hästens rygg:confused:

Om man ska trycka ner sittbenen ordentligt så får man ta och lyfta upp benen framför sig och luta sig bakåt. Då blir det ordentligt tryck av sittbenen. Men så rider man ju inte :)
Men känner du allvarligt inte sittbenen om du stoppar händerna mellan dej och hästens rygg?

Nej, jag känner inte sittbenen mot händerna :grin:
Hade inget tryck på händerna över huvud taget.

Som jag ser det så måste man sitta i kraftig stolsits för att få sittbenen på hästen :p annars är det låren som tar upp vikten. Detta kan ju såklart variera beroende på hur hästen & människan är byggda.

Tillägger lite till mitt förra svar...

Har räknat efter och får det till barbackaridning i 8 år. Använder ofta en barbackagjord för att upprätthålla en bättre balans i mig själv.
För att bättre kunna nyttja min kropp till att ge hästen bättre/tydliga signaler om vad jag vill.
Jag SITTER inte på rumpan med all min vikt. Försöker få ner min vikt i fötterna och har känslan av "stubbiga ben" (dock ej orakade ;)
Tänker avlastningssits även barbacka, sitter mer mitt på "mellangården" än på skinkorna... Sitter man på rumpan så får man ju stolsits....

Sedan om hur rumpor är konstruerade, alla bör väl ha skinkmuskler och en stjärtskåra?! (ursäkta mitt ordanvändande)

/:)

Jag undviker att rida barbacka allt för ofta då ryttarens vikt (som andra säkert redan nämnt, men jag orkade inte läsa hela tråden) inte fördelas jämnt och ryttarens rumpa ge ingen ryggradsfrihet till hästen, man sitter i princip på ryggraden(dock så minskas ju detta trycket väsentligt om man rider "rätt"). Men hellre rida barbacka än att rida i en sadel som ligger dåligt.

Jag red barbacka i ett år varje ridtur för jag letade ny sadel till min häst å han musklade på sig jätte fint i ryggen å min balans blev super bra :D Å sen när jag fick tag i en passande sadel till han så rider jag fortfarande barbacka rätt ofta för jag har mycke bättre balans barbacka men använder sadlen när vi kör finlir å långritter :D
Och d va d bästa jag har gjort att rida barbacka medans vi letade sadel för jag lärde mig sitta mer korrekt å arbeta m kroppen på ett annat sätt barbacka å kände mycke bättre hur hästen jobbade.

Coolt det är exakt samma för mig rider en shettis barbacka för den har ingen sadel som passar särskilt bra eftersom han e ganska platt på ryggen. :D

Rider du mjukt, sitter av slappnat inte trycker in med låren är det okej att rida barbacka. Om du sitter mitt på hästen i rätt ''sitt ställe'' kommer hästen inte påverkas. Rider du bara några gånger eller varje dag?

fattar inte riktigt detta med att ''sitta på låren och inte rumpan''. om man nu inte ska ha någon kontakt med sitbenen på hästens rygg så måste man ju sitta och spänna låren? är det så man ska rida barbacka? sitta och spänna sig? när jag själv rider barbacka och väl spänner benen så tappar jag balansen och studsar mer än när jag sitter avslappnat ner. jag sitter ju inte så avslappnat så benen dinglar hit och dit men om man nu ska ''lyfta'' rumpan från hästens rygg får man verkligen spänna sig. kanske jag som har lärt mig rida barbacka fel xD

knapp

Principen är väl densamma beträffande barbacka eller inte barbacka - man ska rida hästen så att den bär ryttaren med sina ryggmuskler. Om den gör det borde man inte hamna med all vikt på ryggraden oavsett sadel eller inte.

Jag rider barbacka flera gånger i veckan på min häst och har aldrig känt att jag sitter på ryggraden (och min svanskota sticker nog ut mer än de flestas.) När jag sitter av är det "märken" (svettiga områden) på varsin sida om ryggraden, som börjar kanske 5cm ifrån och går ner så långt mina lår har legat an.

Min häst går alltid som bäst då jag rider barbacka, och då har jag ändå väl utprovade sadlar. Jag ser bara fördelar med att rida utan sadel; bättre kontakt, känsla, balansträning; för att nämna några!

Självklart är det en annan sak då man talar om orutinerade ryttare som dunsar runt på hästryggen. Men för en rutinerad ryttare med god balans och sits kan jag inte se hästen ta skada av barbackaridning.

För att hästens ryggrad hamnar just under dej. Därför blir det tyngd där.
Ja men där har då inte jag några sittben. Mina sittben sitter fint placerade på var sida av hästens ryggrad. Jag har kollat och avståndet mellan sittbenen är större än avståndet mellan bossorna på en sadel.

sitter man rakt på ryggraden med sittbenen eller i fram så lär man ju känna det i "bästa" fall. Tror inte det är så farligt att rida mycket barbacka sålänge man sitter med hästen och inte håller sin balans i tyglarna.

Jag anser att det är mycket bättre att rida barbacka än i en sadel som inte passar.

Men i jämförelse med sadel ... det kan ju knappast vara skönt för hästen! Jag som är spinkig har mycket tydliga sittben och ja, jag håller med om att den mesta vikten hamnar på låren (märks att hästen är som svettigast där, alltså mest kontakt där), men sittbenen tar ju fortfarande i hästen. Spec. om man aktivt använder vikthjälperna, driver jag framåt är det med en "knyck" med bäckenet + vikten lite, lite bakåt. Jag måste också lägga aningens mer vikt på "rumpan", dvs. sittbenen för att hålla balansen när det börjar gå fortare i trav ... Provade sätta mig ungefär som på en häst här på stolen och huga vad mina sittben skar ner i händerna! Även om man har en bra, avslappnad sits är det väldigt individuellt hur mkt. sittbenen tar i hästens rygg!

Så för hästens skull rider jag hellre i en sadel som passar, även om det knappast är skadligt att rida barbacka :)

Jag säger som de flesta, det beror mest på sittsen egentligen! Om man sitter som i en sadel så fördelas ju vikten, dock så ska man väl också tänka på sina sittben och man ska vara noga med att hålla koll på hästens tolerans. Hästen kanske blir öm i ryggen om man rider barbacka för mycket, därav kanske vassa sittben, armbågar kan ju också vara vassa, och då vill man ju inte ha dem i ryggmusklerna! Det beror nog helt på sittsen och hästens tolerans/ömhet!

nä, sittbenen hamnar inte på ryggraden ;P får man hoppas! Men tyngden i från dej hamnar dels på ryggraden. i och med att vi inte har någon "kanal" mellan bossorna så ryggraden går fri. Stjärtskåran ger nog inte allför stor ryggradsfrihet ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 642
Senast: Claraclara
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 150
Senast: cewe
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
482
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka