Inte bra att rida för mycket barbacka?

A

AlvaCarlsson

Hej!
Har hört att det inte är bra för hästen om man rider den för mycket barbacka, eftersom vikten inte fördelas tillräckligt då.
Är det verkligen så?

Jag rider en shettis, bara barbacka, eftersom hans sadel inte sitter bra på honom.

Så nu hade jag velat veta hur det egentligen ligger till! ;)

Sv: Inte bra att rida för mycket barbacka?

Att rida barbacka i måttliga mängder är det ingen fara med. Men att konstant rida barbacka, varje gång under en lång tid är som du sa inte helt nyttigt då tryckfördelningen i vår rumpa inte är den samma som i en sadel.

Dock ska sägas att det är bättre att rida barbacka än att rida i en sadel som inte passar.

Jag är definitivt inte någon expert men skulle nog säga att det alltid är bättre att rida barbacka än att rida med en sadel som inte passar.

En sadel som passar bra på hästen hjälper till att fördela ryttarens vikt över en större yta, men det förutsätter just att sadeln ligger bra så att den ligger an mot hela den yta som avser att bära vikten (en felaktig sadel kan dessutom skapa en massa andra problem). Du kan få en känsla för hur det funkar genom att pröva två olika ryggsäckar med samma packning men med olika breda bärremmar. Den med smalare remmar kommer att kännas tyngre trots att packningen är densamma.

Om du verkligen behöver en sadel tror jag beror på hur, hur långt och hur länge du rider när du rider barbacka, hur mycket du väger i förhållande till din hästs viktbärande kapacitet, och faktiskt även hur duktig du är. En duktig välbalanserad ryttare är lättare för hästen att bära än en nybörjare. Men tänk på att flytta din vikt då och då om du rider längre stunder så att du inte hela tiden belastar exakt samma del av ryggen.

Jag har pratat med en av Sveriges duktigaste sadelmakare angående just barbackaridning, och hon anser att en människas rumpa är den perfekta sadeln på en häst. En tyngre människa har mer rumpa, mer yta att fördela vikten på. Dessutom rör sig rumpan på hästens rygg mycket mer än en sadel kan göra.

Ben mot ben är ju aldrig bra, men det kommer kännas på människan också och då lär man inte rida barbacka.

Så rid barbacka du, hästen kommer att visa om den inte gillar läget.

Jag köper inte att det skulle vara skadligt på något sätt att rida barbacka.

Jag rider själv mycket barbacka, och har alltid gjort. Min B-ponny hade jag aldrig sadel på under flera år, och det var aldrig några problem. :grin:

Så rid på du säger jag :D

Det låter vettigt i mina öron. Varför skulle en rumpa ha dålig tryckutjämning?
Jag red barbacka i princip dagligen i minst ett halvår, min häst har aldrig sett så fin ut som då!

Det är ingen som helst fara att rida mycket barbacka. Jag red jämt barbacka förut i både träning och i skogen och överallt i princip. Så rid du barbacka, bara nyttigt för hästen. Bara en myt om att det är dåligt för hästen. Även min sadelutprovare och massör till hästen anser att barbacka är bäst för hästen om ryttaren sitter och rider bra.

Givetvis under förutsättning att ryttaren kan rida och inte håller balansen i tygeln eller har en för dålig sits.

Senast ändrad av en moderator:

Fast om det är skadligt eller inte beror ju på hästen och ryttaren som rider. Har hästen en känslig rygg, eller om ryttaren har lite fett om baken och därför spetsiga sittben så lär hästen knappast uppskatta barbacka ridning.

Om man jämför en rumpa med en sadel så borde det inte vara så svårt att förstå att tryckfödelningen är bra mycket större med en sadel. En sadel är ju skapt för att ge större tryckfördelning. Däremot kanske trycket inte är lika konstant eftersom en ryttare som rider barbacka kan flytta runt sig lite vilket inte sadeln ska göra.

För det är ju inte själva rumpan, rumpmuskler/fett :angel: som är problemet utan hur mycket sittbenen trycker ner i hästryggen. Tänk en armbåge i ryggmusklerna, inte bekvämt.

Därmed så menar jag inte att det är farligt/skadligt att rida barbacka, bara att man bör se till hästen man rider på och utgå ifrån den och inte efter vad alla andra säger. Jag red själv barbacka på min första ponny i flera år utan minsta protest, men när jag köpte en annan så blev det tvärstopp. Där uppskattades det inte och han fick tydliga känningar i ryggen precis där jag sitter när jag red barbacka.

Fast om det är skadligt eller inte beror ju på hästen och ryttaren som rider. Har hästen en känslig rygg, eller om ryttaren har lite fett om baken och därför spetsiga sittben så lär hästen knappast uppskatta barbacka ridning.

För det är ju inte själva rumpan, rumpmuskler/fett :angel: som är problemet utan hur mycket sittbenen trycker ner i hästryggen. Tänk en armbåge i ryggmusklerna, inte bekvämt.

Man sitter ju på låren när man rider barbacka, jag sitter iallafall inte med mina sittben rätt in i ryggen på min häst. Sitter som när jag rider med sadel. Det är otroligt viktigt att inte sitta i stolsits när man rider barbacka, det är en förutsättning för att hästen ska trivas.

Jag är väldigt..tunn eller vad man ska säga. Hade hästen påverkats av sittbenen på det sättet hade han haft otroligt öm rygg vid det här laget.

Jag red själv barbacka på min första ponny i flera år utan minsta protest, men när jag köpte en annan så blev det tvärstopp. Där uppskattades det inte och han fick tydliga känningar i ryggen precis där jag sitter när jag red barbacka.

Jag tror det mesta handlar om sitsen när det gäller om hästen blir öm eller inte. Man sitter på insidan av låren när man rider barbacka. Man ska inte sitta och trycka sittbenen in i dom, klart dom kan bli ömma då. Min häst reagerar också om jag sitter fel på honom.

Så jag hävdar faktiskt fortfarande att det är bra med barbackaridning under förutsättning att man kan sitta som man ska. Annars är det inte bra och det skrev jag i inlägget innan.

Senast ändrad av en moderator:

Sen tycker jag att hästar som har ont i ryggen av någon anledning inte bör ridas övht oavsett sadel eller ej, dom bör hellre tömköras om dom ska tränas.

Sen tycker jag att hästar som har ont i ryggen av någon anledning inte bör ridas övht oavsett sadel eller ej, dom bör hellre tömköras om dom ska tränas.

:bow:
Tycker man allt som oftast hör om hästar med "känslig rygg" som likförbenat rids..

Ja, jag är också väldigt tunn och "benig" eller vad man ska säga, så jag har i så fall rätt spetsiga sittben. Shettisen jag rider har inte reagerat negativt ändå.
Men sedan använder man ju låren också, som du säger.
Sedan beror det ju på sitsen också, sitter man och skumpar jättemycket är det klart sittbenen trycker i lite mer, men skumpar man inte så mycket så är det ju inte någon fara.

Jag har ridit barbacka i princip dagligen i minst 6 år!
Min häst har fantastisk ryggmuskulatur (och öht) Har inte ont någonstans av det.
Rid på du!

Jag rider mycket barbacka med använder en westernpad, en gelpad och ett schabrak över som jag spänner fast med en longergjord.

Har oxå hört att man inte ska rida barbacka för ofta, sittbenen trycker ju rätt bra på hästens rygg även om man har stor rumpa ;)

Kan då absolut inte tro att det skulle vara skadligt att rida barbacka! Jag rider så gott som alltid barbacka. Har en vojlock på för att inte smutsa ner rumpan så mycket.

Jag har en equterapeut som känner över min häst 3 ggr/år och hon berömmer min pålle för att hon är fint musklad i ryggen.

Tycker att man får jättebra balans barbacka. Dom gånger jag drattat i backen har jag haft sadel...:angel:

*kl* Sedan blir det ju ett tryck rakt över ryggraden på hästen. Med sadel som har kanal mellan bossorna går ryggraden fri.
Det blir mest tyngd just där man sitter. På rumpan. Låren viktfördelar, men det mesta kommer rak under oss. På ryggraden på hästen samt att sittbenen kommer kännas för hästen. Sätt dig på dina händer själv och känn :)

*kl* Sedan blir det ju ett tryck rakt över ryggraden på hästen. Med sadel som har kanal mellan bossorna går ryggraden fri.
Det blir mest tyngd just där man sitter. På rumpan. Låren viktfördelar, men det mesta kommer rak under oss. På ryggraden på hästen samt att sittbenen kommer kännas för hästen. Sätt dig på dina händer själv och känn :)

Jag måste undra, hur lyckas man sitta så att det blir ett tryck över ryggraden? Hur ser man ut då tro? Jag slutar aldrig förvånas över hur folk sitter när dom rider barbacka.

När jag rider barbacka på mina så blir det då inte något tryck efter vare sig sittben eller på hästens ryggrad :crazy:

Man kan tydligt se efter ridtur att den enda delen som är svettig/ruffsig på hästen är efter mina lår, det är också den enda delen av byxorna som är smutsig :p

det är för att rumpan studsar lite upp och ner medan låren ligger an hela tiden, därför blir de oftast mer svettiga där. Men om rumpan inte tar i hästen alls, HUR sitter man då :O ;)

För att hästens ryggrad hamnar just under dej. Därför blir det tyngd där.
Min fråga är hur du sitter ? Inte på ryggen eller? Kniper du upp dej med låren så pass mycket att rumpan lättar?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 642
Senast: Claraclara
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 150
Senast: cewe
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
482
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka