Relativt vanlig och avtändande/irriterande företeelse:
På somliga dejtingsidor där jag är med heter man sitt riktiga namn, eller iaf förnamn.
(Och då mitt förnamn är såpass ovanligt är det extremt lätt att lägga ihop det + ålder + bostadslän för att få ut mitt efternamn, om man så skulle vilja.) Men hursom.
Mitt efternamn, ett kort sådant, ses väl idag antagligen som amerikanskt-/engelskt-klingande. Egentligen är det gammalsvenskt, men alla unga idag sov väl sig igenom språkhistorian på svenskan.
Hursom. Mina "presentationer" på dessa sidor är alltid 100% på svenska, och jag antyder inte på något sätt att jag inte skulle kunna svenska. Killarna jag swipar på är också helt vanliga svenskspråkiga, med "presentationer" på fullt korrekt svenska.
Vad gör de - trots ovanstående? Jo, skriver till mig på engelska.
Och det är liksom inte heller så att de när jag sedan svarar på svenska liksom "Nej, men förlåt, jag trodde inte du kunde svenska!" eller "Haha, jag drev bara" etc. Utan de fortsätter på engelska tills man mer eller mindre hotar att blocka de inte omedelbart börjar skriva på svenska. (Sen brukar jag ändå vara såpass less på de vid detta stadium att jag ändå tillslut gör det, men det är en annan femma...).
Alltså jag begriper inte, försöker de vara roliga eller? Det är inte ens kul!
Och det är liksom inte bara "Kalle, 18 år" som gör såhär, utan det här fenomenet har jag stött på även bland killar i 25 års åldern också. Vilket bara gör det ännu mer pinsamt.