Intagning till hippolog...

Undret

Trådstartare
Vilken nivå är intagningsprovet på och hur bra måste man ha presterat i gymnasiet? Kommer man in med halvbra betyg eller måste man ha typ högsta betyg i allt?

Sv: Intagning till hippolog...

Beror på vilken inriktning du tänkt dig... Provet står det nog om på hemsida, eller ring och kolla med dem. Travinriktningen är inga problem bara man är behörig.

Du ska ha behörighet från gymnasiet (minst g/3 i minst 90% av kurserna) rida bra och bedömas som utvecklingsbar, kunna springa 2 km på en viss tid och genomgå en personlig intervju. I intervjun vill de veta vad du har för mål, varför du vill gå hippologen, vad du vill göra sen osv. Detta för att kunna ta in de elever som vill arbeta inom hästnäringen på ett seriöst sätt, inte bara gå hippologen för att det är kul och sen tävla. Så, är du sugen ? ;)

ska du söka in eller bara nyfiken?

myfairlady skrev:
ska du söka in eller bara nyfiken?

jag ska nog söka... fast det är ju ett tag kvar... vill jobba i ett stort tävlingsstall som lågavlönad hästskötare ett tag först och få lite erfarenhet... planerar nog att läsa till stallchef isåfall... men man får se vad som händer... :D

haha..ok..ja lågavlönad är ju kul att va..;) tänkte mest om du skulle sökt iår..det ska jag!

Du behöver inte ha högsta betyg i ämnena, de går inte i första hand på vilka betyg du har så länge du är behörig dvs har godkänt i de ämnen som behövs.

kanske vi söker samtidigt sen då ;) ja ska läsa in naturkunskap, vilket jag inte hade på min linje sen ska jag jobba/ praktisera. tänkte prova att söka nästa år.

myfairlady skrev:
haha..ok..ja lågavlönad är ju kul att va..;) tänkte mest om du skulle sökt iår..det ska jag!

Hehe.. har du någonsin träffat en hästskötare i tävlingsstall som INTE är lågavlönad? :idea: Om dom får något betalt överhuvudtaget :D
Lycka till isåfall :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Skola & Jobb Hjälp. Har examinerande redovisning och ska då även ge respons på någon annans arbete. Texten jag har fått är tyvärr inte så bra...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 845
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 572
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka