"intag vid dåligt väder"

lovehorses

Trådstartare
Sonen är sjuk så jag sitter och funderar på olika saker.:rofl:
Man hör oftast i speciellt inackorderingsstall men också privata stall att "jag tar in mina tidigare vid dåligt väder", eller "insläpp sker tidigare vid dåligt väder"

MEN vad är dåligt väder för er?
Inget dömmande eller missvisande utan bara nyfiken!:up:

Som idag, det har regnat hela dagen och kommer att fortsätta, blåst lite mer än vanligt. Nu funderar jag på att ta in mina de har ändå stått ute 9 timmar. Därför fundera jag på detta uttryck. Alla har olika.

Tant bryr sig inte överhuvudtaget. Hon kan stå och hänga vid insläppet på kvällen, ibland, men det är mest för att hon vill in och ha mat.

Fröken... har inte Fröken halstäcke är en regndroppe hemskt, fruktansvärt dåligt väder :meh: . Med halstäcke bryr hon sig inte det minsta, även om det är 2 grader och regnar underifrån.

Tja... ymnigt regn i kombination med blåst och en handfull plusgrader får min farbror att känna sig litet obekväm, då tar jag gärna in honom. Bara regn, bara blåst, bara kyla - nej.

När regntäckena börjar gå genom i kallt regn tar jag in.

Det kan bli allt mellan 3-6 timmar regn. Jag fodrar fem gånger per dag så jag känner och kollar regelbundet.

Detta beror på att jag har en känslig häst och då får den andra hänga med in.

Lämnar jag över ansvaret på mannen när jag är bortrest sätter jag antal timmar i regn till 4. Så har han en riktlinje att gå efter. Han känner inte hästarna tillräckligt bra och vet inte hur han ska känna sig fram.

Ikväll får nog hästarna komma in lite tidigare.. det är nollgradigt och blåser rejält och regnar. Hästarna står ändå bara och hänger och vill in så då kan dom lika gärna stå inne och hänga och dessutom vara torra.

Ikväll får nog hästarna komma in lite tidigare.. det är nollgradigt och blåser rejält och regnar. Hästarna står ändå bara och hänger och vill in så då kan dom lika gärna stå inne och hänga och dessutom vara torra.

Javisst. Hänga ute i lera och regn eller hänga inne i torrt och fint. Valet är faktiskt inte så svårt.
Det är ju en annan sak om de rör sig hela tiden.

Tidigare insläpp i vårt stall är vid 18, aldrig tidigare än så (normalt fall går de in vid ca 20), men det som avgör om vi tar in de tidigare är ifall vädret är så dåligt att de tycker det är obehagligt och besvärande att vara ute. Alltså bara står och är olyckliga, går inte runt, fryser eller liknande.

Man hör oftast i speciellt inackorderingsstall men också privata stall att "jag tar in mina tidigare vid dåligt väder", eller "insläpp sker tidigare vid dåligt väder"

Inget dömmande eller missvisande utan bara nyfiken!:up:

Som idag, det har regnat hela dagen och kommer att fortsätta, blåst lite mer än vanligt. Nu funderar jag på att ta in mina de har ändå stått ute 9 timmar. Därför fundera jag på detta uttryck. Alla har olika.

Jag tänkte min kunde vara ute till 16 iaf trots ösregn. Han har bra täcke, fått mat etc.
Men vid två var måttet rågad hos herr fux. Han sprang och skrek.
Jag fick nog och tog in. Han har stått en månad pga jag skadat axeln. Och han har ett glappt bakknä som behöver tränas för att inte vara instabilt.
Så han fick komma in för att inte riskera skada det med sitt rusande på knövlig mark och tvärnitar/kast.

Annars går han ute till 18-20 ca. Och går ut mellan 5-7.

Tycker det är svårt. Min häst blir lätt spänd om han inte rör sig och behöver mycket utevistelse. Regnar och blåser det samtidigt, bara lite, står han dock bara helt still i regn/vindskyddet och spänner sig och får ont i ryggen, trots att han inte får en droppe på sig. Jäkla dilemma faktiskt.

Dåligt väder för MIG är kall blåst och ihållande regn från sidan. Hästen tycker att det är dåligt väder vid duggregn :meh:

Väder som medför kortare utevistelse i mitt stall är:
Extrem kyla, typ -25 och neråt.
Storm
Kraftig nederbörd en hel dag
Eller en kombination av dessa tre

Hur mycket tidigare de kommer in beror på hur pass dåligt väder det är och hur inspirerade hästarna ser ut att vara :p

Första 5 åren gick damen ute, enligt schema även om det regnade. Straffet blev ju ofta att man fick åka fram och tillbaka ett par gånger och byta filt för att få henne torr o varm... Men sista åren tog jag in henne om möjlighet fanns eftersom hon var gammal tant och hade order från kiropraktor, equiterapeut och veterinär att hållas torr och varm, särskilt på rygg och kors.

Men normalt är hästar inga porslinsdjur, utan klarar sig bra även om vi själva far illa av att se dem gå där ute... :)

Jag tar in tidigare om det är skitväder. Står hästarna och hänger vid ledet och ser allmänt ledsna ut samtidigt som blåsten piskar regnet mot dem så går de in eller om det börjar bli eländigt på kvällen och någon av dem går utan täcke. Jag brukar tycka det är rätt tydligt ifall de bara hänger eller vill in. Tidigt brukar för mig betyda runt 19.30 istället för normala 20-21.30

Jag tar in om det ösregnar, stormar, värmebölja släpper hellre ut natten så dom kan stå inne på dagen.
Eller om det regnar med stark blåst, typ regner faller horisontalt:p

Jag har mina på lösdrift. Dom får gå in om det blåser över 25m/s eller om någon uppenbart far illa.
När det konstantregnar går dom gärna och ställer sig i sin hall.

För mig beror det kanske inte så mycket på vädret, men mera förhållandena i hagen.
Om man som min går, i en hage som ligger fullständigt oskyddad både vad det gäller regn, vind och sol, så ska det inte så mycket till innan vädret blir "dåligt".
Men har de tillgång till lä och skydd, antingen i form av träd eller vindskydd så kan det vara mycket mera väder innan man tycker att det blir dåligt.

Sen beror det ju också på vad som finns att äta i hagen, och hur mycket. I vårt stall kan man se att de hästar som inte har tillgång till hö i hagen, tycker att vädret blir dåligt mycket fortare än de som har hö i hagen. Och så handlar det naturligtvis också om individen, några hästar bryr sig inte och andra blir väldigt stressade vid bare lite vind eller regn. Jag vill gärna ha att min går ute så mycket som möjligt, men under tåliga förhållanden. Så efter ett heldagsregnväder med kraftig vind därtill, kommer han alltså in redan kl 15-16 och är väldigt nöjd med det. :)

Samma sak på sommaren, där kommer de in 12-16 när solen står som högst, eftersom det inte finns skugga i hagarna.

Håller med @Siggan, tycker det beror mindre på själva vädret och mer på hur hagen ser ut och vilka möjligheter det ger hästen. Sen givetvis vilken häst man har, vissa bryr sig inte och andra är väldigt väderpåverkade.

Generellt: ihållande regn (främst i kombination med vind) över mer än 4-5 timmar under +5 grader är för mig dåligt väder. Inte alla gånger tillräckligt dåligt för att ta in men det är dåligt väder. Regn på tvären, snöstorm eller allmänt blåsigt är inte uppskattat av så många hästar, min bryr sig relativt lite.

Jag tycker dock det är viktigare att se till hagens storlek och möjlighet till rörelse, tillgång till mat/utfodring, vindskydd eller skog/naturskydd och underlag. Nej, jag tror inte så många hästar trivs i en lerig hage, 2+ och ihållande regn på tvären men jag tänker att de flesta nog ändå vill sin häst väl. Om tiden i hagen begränsas sätter det dock mer krav på ägaren i mitt tycke, man får se till att aktivera och dela upp box-vistelsen till exempel. De perioder när jag har haft häst som står ute "klassiska" 7-8 till 16-17 i mindre typ av hage försöker jag i den mån jag kan att inte "ta" hagtid utan rida på eftermiddagen/kvällen. Så hästens boxvistelse blir uppdelad. Ser även till att det finns saker att pilla med i boxen.

Inget dömmande QUOTE]

Regn på tvären är dåligt väder för mig.

Eftersom mina går på lösdrift tar jag aldrig in dem, om det inte är orkan eller annat extremt väder som kan vara direkt farligt för dem. Ser ju hur de väljer att stå ute i ösregn och blåst, precis framför lösdriften dom tokarna, eller så ställer de sig under träden (jobbigt när man ska rida, men vad gör man inte för att de ska få så mycket utevistelse som möjligt liksom :angel:). Herren går täckad höst/vinter/vår för att han ska slippa sätta så mycket päls- men lillan går utan hela året och blir som en liten björn!

Ihållande nederbörd och/eller kraftig blåst är oftast = in tidigt hos oss. Nu har ju vi en väldigt tråkig situation i år med 3 av 4 hästar i ganska små grushagar som inte är direkt roliga. Så vi tar in dom redan vid 17-18 på kvällarna. 16 vid dåligt väder. Ut vid 7-8. Normalt har vi haft dom i flock i stor hage och då har de varit ute till 19-20. Då kan de ströva lite, plocka med växtligheten och vill gärna vara ute. Förhoppningsvis kommer vi kunna återgå till det nästa säsong. Vid extrem väderlek, som blixthalka eller storm, har vi ibland inte släppt ut dom alls en enstaka dag. Väldigt sällan, men det har hänt. Säkerheten måste såklart gå först.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 387
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar på det här med utevistelse och vindskydd. Vet ju att det är något med 12 timmar ute utan vindskydd, när...
Svar
8
· Visningar
4 807
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama