Insulinchock

MissFideli

Trådstartare
Min systers katt fick en insulinchock i morse. Fy 17. Hon spydde och hade diaree och fick allt på sig, för hon kunde inte resa sig. Dom lyckades få tag på hemnumret till en veterinär som kastade sig till kliniken och dom fick åka dit med katten. Innan dess hade dom stoppat i henne nån sån här tablett med druvsocker (några stycken) och ändå var värdet jättelågt. Det låg på 1,5 och ska ligga på närmare 3, så hon måste ha varit nere på noll i princip och veterinären tror hon varit i koma och vänt. Usch, usch, usch.
Antagligen är det för att dom bytt foder och det blev krock med insulinet och det gjorde chocken.
Stackars syster min och killen, syrran hade varit ute med hunden och antagligen gett katten sprutan precis innan, och mitt i promenaden hade killen ringt och varit hysterisk för att katten var konstig.

Så nu börjar dom regelbundna veterinärbesöken om för att hitta ny insulindos och antagligen får dom byta ut fodret mot hemlagat också.

Mammas och deras har ju också diabetes och deras katt verkar inte ta åt sig insulinet ordentligt. Det kommer medföra njursvikt och tillslut död, men dom ska ge det några veckor till innan dom ger upp. Hemlagad mat och veckobesök hos veterinären för koll av dos och nivå.

Usch, allt på en gång. Bara tvungen att prata av mig lite :cry: :cry:

Sv: Insulinchock

Trist att höra :( Hoppas ni hittar någon mat som gör att kissarna blir piggare.

usch,då.
Har ju diabetes själv och vet hur det känns att få insulinchock. Det är inga roliga saker. fick blodsockerfall på jobbet. Tog mig bort till godisapparaten satte mig ner på golvet, tårarna sprutade, jag darrade och höll på att kräkas. Det känndes som jag höll på att försvinna. Jag hörde liksom att folk pratade med mig men inte va de sa. läskigt!

Hoppas kissen mår bättre.

Nej, hon fick en halv dos igår och det blev för mycket tydligen. Så nu ska dom väl in igen till veterinären och se vad som händer. Kanske *håller tummen* gör det nya fodret såpass mycket att dom kan ta henne av insulinet helt, men det är väl en önskedröm.

Hills har nått 'nytt' diabetes foder som haft positiv effekt på många drabbade diabetes katter. Håller tummarna att det ordnar till sig!

Usch så hemskt .. tur att det finns nåt att göra iaf,
Jag förlorade min ängel i våras efter att varken specialfoder eller insulin hjälpte, när vi kom in akut på en söndagkväll låg sockret på 23... :(

När mina föräldrar åkte in med sin katt (hon drack ca 5 dl/dag) så gick mätaren i topp. Den mäter upp till 30, men det räckte alltså inte till. Efter en vecka var det nere i 21 tror jag, veckan efter 17. Nu bör hon vara nere i 10 iaf, sen får vi se. Hon ska få en annan diet för att påverka även den vägen, vilket inte säkert fungerar på fröken med chockerna då hon är foderallergiker.

Tyvärr har hon en kraftig foderallergi, så det enda som verkar funka är Specifik blötmat för 17 kr/dag i matkostnad :smirk:

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
2 001
Senast: Sol
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är... 2 3
Svar
59
· Visningar
41 644
S
Katthälsa Nu finns inte min lilla vackra oriental bebis längre, han hann gå bort på min kudde, medans jag gick för att hämta hans mat, som jag... 2 3
Svar
43
· Visningar
9 322
Senast: bengeten
·
Hästvård :cry:Skulle behöva lite synpunkten och peppning efter gårdagens veterinärbesök. :cry: För drygt tre veckor sen var jag in med min kille... 2
Svar
25
· Visningar
5 992
Senast: Neinor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Resa när man har hund?