Insulin resistent. Hur går det?

Sv: Insulin resistent. Hur går det?

Jag har också funderat på det men enheten borde väl gälla, eller är det beroende på hur just det labbat kallibrerar sina tester?
Hur som helst så menar jag att man kan gå på symtomen.
Jag tycker det varit lite skrämmande i en del inlägg när folk skriver att hästen har depåer och fång men veterinären säger att den inte är IR. Då blir det fel!

Jag håller med dig om att motion är viktigt för att hålla en häst frisk!
Jag tror inte att någon emotsätter det.
Jag var ute och promenerade med min häst när han var skadad för att hålla igång ämnesomsättningen, superviktigt. :-)

(det var i alla fall bild på en smal IR häst också i länken. Så det finns)

Jag har också funderat på det men enheten borde väl gälla, eller är det beroende på hur just det labbat kallibrerar sina tester?

Som jag skrivit tidigare så olika maskiner använder olika referenser ibland. Märks på 'vanliga' blodprov med, och på andra djurslag. Därfär är jag med som jag skrivit tidigare nyfiken på om skillnaden är skillnad på analysutrustningen, eller en reell skillnad i 'var gränsen går'

Otroligt bra föreläsning, blev helt fast.

Axel, jag hoppas Du mår bättre nu och att allt är åt rätt håll.

"hittade" en ny studie om PPID men som också kommer in på EMS/IR.

Utgiven 2011 "Diagnositk av hypofysär pars intermedia dysfunktion (PPID) hos häst" - Jennie Ljungberg, SLU.

Verkar spännande med flera nya infallsvinklar.

Min pålla hade 48 i det enkla insulintestet på 12 timmars fasta...dock togs det under pågående fånganfall = smärta och stress över att komma till djursjukhus. Kan det påverka såpass mycket att det är relevant vid provtagningen ?
Tog nytt fasteprov i torsdags och fick det nya värdet 11,9 vilket gör mig förbryllad. Hennes depåer är fortfarande kvar och hon har tydliga "bulor" ovanför ögonen. Dock är hon stabil "peppar peppar" i hennes fångsymtom, ingen puls , ingen värme och rör sig ok (i sjukhage).
Vet att det enkla testet inte är ett säkert vertyg och att det kan diffa rätt bra men är det någon annan som fått liknande på sin häst ?
Ni med konstaterad IR behandlar ni med metaformin ?
Vad gör man mer för en IR häst förutom att ge en så sockerfri diet som är möjligt, inget gräs och maximalt med motion ?
OBS häng inte mig nu då jag inte kan motionera henne pga hovbenrotationen= kommer säkert dröja ett tag innan hon får röra sig nämnvärt..

Hej
Som jag skrivit innan så tycker jag att du ska gå på symtomen.
(En "ny" veterinär sa till mig i veckan när han skulle vaccinera mina hästar, att prover kan visa fel och att min häst även bör testas om för PPID. Min häst kommer alltså att testas fler gånger för både insulin och PPID)

Ge så sockerlåg diet som du kan och så fort hovarna är mer stabila kan man promenera korta rundor, 10 min kan räcka långt för att få igång ämnesomsättningen. Så gör jag nu med min häst som hade fång och rotationer i december. Vi går ca 20 min några gånger i veckan. Viktigt att ha kolla att hästens hovar klarar det utan smärta eller bakslag.
Metformin ges ibland i experimentsyfte än så länge vad jag förstår.
Undersökningar visar ibland att det fungerar och ibland inte, lite som diskussionerna kring blötläggning ;-)

Diet och motion ska räcka om inte hästen har annan sjukdom upptill som ex PPID.

Hur som helst så menar jag att man kan gå på symtomen.
Jag tycker det varit lite skrämmande i en del inlägg när folk skriver att hästen har depåer och fång men veterinären säger att den inte är IR. Då blir det fel!

Enheten är nog samma (tror jag) men däremot så kan de nog ha olika normalvärden.

Jag håller med dig. Men jag tror inte att veterinärerna egentligen vet vad de ska tro.

Jag "tvingade" igenom ett insulinprov på min häst på kliniken. Min veterinär var nog osäker på hur hon skulle tolka resultatet. Men hon var mkt bra att ha kontakt med. Jag har inga problem med att detta är svårt. Det är värre med de som är helt säkra på att de vet allt - vem gör det när det gäller IR?

Och havre har använts i alla år ja, och det är INTE farligt (annat i för stor mängd samtidigt) för de allra flesta hästar. Som jag skrev nyss så man får inte glömma att de allra flesta hästar har INTE problem med stärkelse/socker/gräs/etc. Det är lätt att glömma det när man har en IR/fång/etc, och bli 'generellt rädd'. Men det är IR-hästarna som avviker och är extra känsliga, inte t ex havre som är 'rena döden att ge hästar'.

Men eftersom fång och IR ökar så ska man kanske försöker hålla nere stärkelse, socker mm. I förebygande syfte. Hästarna får mindre och mindre rörelse och bättre och bättre mat.

Om jag skaffar en ny häst efter den jag har nu, som är frisk. Kommer jag behandla den som en IR häst. För att försöka undvika det och fång.

Jag hade ett halvblod som blev helt galen på 1/2 kg havre. han stegrade och va helt knäpp. Så fort jag sluatde med det och började med Havre fritt så blev han lugnare. Även min kallblodstravare som jag hade före min häst jag har nu, blev hetare av havre och hon stod ofta på bakbenen.

Så jag är helt säker att havre är inte bra om du inte har en presterande tävlingshäst som behöver det.

Nu annvänder inte jag kraftfoder till min häst, men granngårdens havre fria musli kan hon gå på utan problem.

En vän sa till mej att det är nog värderna som är viktigt att det är en balans mellan Energi och protein och inte för mycket av något. Utan värden som är rekommenderat till häst. Sen tror inte jag att hästar mår bra av konstgödsel som det ofta är i för bra värden för häst. Det är som för oss människor vi mår inte heller bra av tillsattser mm.

I vilt tillstånd skulle hästen aldrig äta gödslat. Det finns ingen tillgång på sånt. Utan bara ogödslade beten. De går även flera mil varje dag och rör sej fritt. Det finns inte heller något kraftfoder. JAg tror att vi överdriver lite för våra hästar ;)

Fast stärkelsen, som är problemet för en IR-häst, finns oftast i än högre andel i de 'havrefria' fodrena. De innehåller ofta korn och/eller majs istället - och både korn och majs innehåller MER stärkelse än havre.

Så det är viktigt att tänka på om man har en IR-häst, att inte bara leta 'havrefritt', utan med låg stärkelse. Det finns ytterst få kraftfoder kvar då.

Manda reagerar på energi. Och havre högt med enrgi. Som i artikelln jag la upp. Det innehåller 50% medans hö ligger 13%. Man ska ligga på en nivå av max 10% för en IR häst. DU nakn aldrig få en bra foderstart till en IR häst med Havre.

Min häst har bara fått anfall på halvlångt frostgräs (då hon inte blev motionerad). I stress i sammband med flytt. Hon hade vant sej vid höt hemma och ändå reagerade hon när hon flyttade. Och ett anfall när hon blev stående pga av jag var hög gravid och när jag fick barn och gick på ett hö. Hon fick även några nävar havre när jag skulle flytta ner de från en hage och då såg jag tedenserna på ett IR anfall. Även när hon fick luzern då hon saknade Protein så började hon lägga på sej IR depårer. Det var för mycket enrgi i. Även när jag var borta ifrån henne på semester. Då rörde hon sej inte, va jätte deprimerad och åt väldigt lite.

När min häst är igång och det räcker med 1-3 gånger i veckan. Så har hon aldrig reagerat på något.. Vilket är skönt. Så jag är noga med att ha kuperad vinter hage och ridhus så jag kan rida hårda pass på vintern :O)

Det stallet hon ska flytta till har ogödslade beten, ekologsikt ogödslat 2-3 skörds hö, kuperad skogshage, ridhus, massa ridvägar i skog och backar, även padock. SÅ jag kan rida i massor och göra av med energi.
JAg är noga med att hon ska gå hela tiden och då gärna hårda pass.

Det är även vikigt för mej att hon ska få vara häst. Hon kan gå på bete utan problem när jag rör på henne. Om hon inte klarar att gå på bete med de andra så får hon hellre somna in. Man får tänka på att de är 23 h per dygn är med sina kompisar och max 1-2 h per dag med oss. De måste få kunna vara hästar.
I det stallet är de noga att inte hästarna ska bli för feta så de flyttar stängslet ofta så de får äta lite varje dag.

Nu har du blandat ihop det lite.

Energi, dvs MJ, i hö ligger generellt på mellan 9 - 13 MJ/kg TS, det innebär per kilo hö mellan 7,5 - 11 MJ. Det går får högre MJ än så i hö med dock.

Havre ligger generellt på 10-12 MJ/kg foder.

Lucern har ett energiinnehåll som ett hyfsat bra hö, dvs kring 8 MJ/kg foder.

Så, du har blandat ihop energin med något annat tyvärr (jag blir inte klok på riktigt vad dock så kan inte hjälpa dig med det). Energi är energi var det än kommer från - hö, silage, gräs, lucern, havre, färdigfoder, olja, socker osv. En häst kan mycket väl reagera på energi m en då på för hög totalenergi. Den reagerar inte på 2 nävar lucern för att lucern är så himla energirikt, eller på några nävar havre för det är energirikt. Däremot kan den reagera på stärkelsen i 4 nävar havre, på foderbytet när den får några nävar av något den inte är van med osv.

(Ogödslade beten behöver inte vara sockerfattigare än gödslade. Dessvärre kan det beroende på väder och vind bli HÖGRE sockerhalt tyvärr i ogödslade. Så håll noga koll)

Kommer inte ihåg om det var i denna tråden vi pratade om triglycerider.

Nu har jag i alla fall fått provsvaren, finfina värden, triglycerider 0,32, övre gränsvärde 5:).

För de som är intresserade av örter kan jag rekommendera livsmedelsverkets sammanställning av kosttillskott på humansidan. Där redogör de för en del örters toxicitet, mycket intressant.

Det var intressant och skönt att de värdena var bra. Fick du be särskillt om just dem?
(det är blodfetter väl?)

Är den smal, gång o äter reducerat sockerintag?

Det skulle vara intressant o höra vad en tjock ej motionerande IR-häst har.

Axel, denna häst är inte igång, ligger nog närmare Din andra frågeställning.

Just därför är det extra intressant med triglyceridprovet. Skulle önska att fler tog detta prov så att man kunde få mer praktisk kunskap om hur det slår på våra hästar.

För Er som inte läst uppsatsen om EMS så kan jag starkt rekommendera denna då sambandet tas upp del mellan IR, fång och triglycerider men även tidigare fånghästar och triglycerider.

Jag är så himla glad. Axel, detta är den häst jag frågade om i en hovtråd för ett halvår sedan eller något, hon som var så väldigt felverkad.

Raggsock, ja jag bad om dem. Skulle ändå kolla några andra blodvärden och ville absolut kolla upp just triglycerider. Lätt att kolla, inget centrifugerande, inget extra överhuvudtaget.

Intressant. Och skönt det var lågt.

Jag ska ut och mocka nu och har inte tid googla det, men vid uttalad hyperlipidemi så kan man ju se det redan i provröret (det separeras som ett 'fettlager' ur blodet). Undrar om det fettet är triglycerider i enorm mängd - och isf vilken mängd det då syns..

Hursom, jag ska på kul se till att få ett blodprov taget och kolla triglycerider på L när han är hos vet nästa gång, lär ju senast bli när han ska in på sitt återbesök. Så kan åtminstone en till IR-häst bidra med ett värde =)

Min pålla hade 48 i det enkla insulintestet på 12 timmars fasta...dock togs det under pågående fånganfall = smärta och stress över att komma till djursjukhus. Kan det påverka såpass mycket att det är relevant vid provtagningen ?

Ja, stress kan absolut ha inverkat på resultatet. Man ska inte ta prov på en stressad häst eller under pågående fånganfall.

Tog nytt fasteprov i torsdags och fick det nya värdet 11,9 vilket gör mig förbryllad. Hennes depåer är fortfarande kvar och hon har tydliga "bulor" ovanför ögonen. Dock är hon stabil "peppar peppar" i hennes fångsymtom, ingen puls , ingen värme och rör sig ok (i sjukhage).

Man ska inte ta “fasteprov” på häst. Fasteprov tar man på människor och sedan har detta förfarande av någon anledning överförts på hästar. Hästar är dock inte som människor. De är inte skapade för att äta måltider utan deras metabolism är utformad för att äta kontinuerligt. Fasteprov ger oftast för lågt insulinvärde men kan även i vissa fall ge för högt värde.

Man kan inte heller använda labbens “normalvärden” för en diagnos eftersom dessa “normalvärden” troligtvis även omfattar resultat från IR hästar, dvs. värdena är för höga.

Är insulinvärdet över 10 uIU/mL och hästen dessutom har fettdepåer så bör den diagnostiseras som insulinresistent. 11,9 är dock ett lågt värde och även om det är ett fastevärde så tyder detta på att du har hygglig koll på foderstaten.

Vad gör man mer för en IR häst förutom att ge en så sockerfri diet som är möjligt, inget gräs och maximalt med motion ?

En balanserad foderstat kan göra att din häst mår mycket bättre och att fettdepåerna försvinner.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka