Insulin resistent. Hur går det?

Sv: Insulin resistent. Hur går det?

Det är ju en form av diabetes. När energin o insulinet inte fungerar i sin relation.

Människan får hård muskulatur, problem med cirkulationen, svårt att gå ner i vikt. Tror att det är det som kallas för fettreumatism- där fettet blir hårt.

Även vanlig diabetes kan i många fall hållas i schack med rätt kort o daglig motion.

en diabetiker kan med åren få både fel på synen o bensår o har allmänt svårt att läka skador.

Förresten hittade jag en intressant sida av PhD J.Thomas

Mer....-

Tack för det inlägg, bra läsning.

:laugh:Visst är det

Nu undrar jag varför man inte mäter fettsyrorna i blodet eller räcker det med att titta på hästen? Kan inte påminna mig ett ord om det o nu står det t o m på en sdn enkel sida som hos Agria.

De som inte är tjocka då. Bara insulinmätning?

Vilken otäck kombination. en häst som inte känner mättnad o i dagens Sverige där man rekommenderar 16h. ättid på bra skördat foder.

Är det konstigt att vi får fler o fler....:crazy:

Säger igen att de där etologerna faktiskt borde lämna utrymme för att många hästar faktiskt inte klarar av att reglera sitt intag!

16-20h ättid-ska vara när maten är svår att finna o inte på fri tillgång/ frodigt bete- för alla.

Axel,

man kan mäta triglycerider, eller vad det heter. Verkar inte vara vanligt, tyvärr. Jag gjorde det själv efter att ha läst SLU-uppsatsen om EMS, där det i ett litet stycke står att hästar som har haft fång har förhöjda halter av triglycerider i blodet. Tycker själv att detta borde vara standard att kolla, men det kanske finns en orsak?

apropå detta med fri tillgång, läste på en sida som jag i övrigt inte delar åsikter med, men där de uttryckte det som att fri tillgång inte innebär överflöd, dvs stora lass.

Sedan läste jag någonannanstans att just stora givor utlöste mer magsyraproduktion, skall se om jag kan hitta det, var någon sida om magsår tror jag. Rekommendation var i alla fall många och små givor för att hålla magsyran i schack.

Senast ändrad:

FA stämmer det verkligen det Du skrev om normalt blodsocker?

När min häst testades i Skara för ett antal år sedan, har jag för mig att man sprutade in glukos och sedan var provet hur lång tid det tog för kroppen att bryta ned glukosen. Och på en IRhäst tar det längre tid, dvs blodsocker ligger kvar för länge jämfört med normalvärden, inte beroende på insulinproduktionen utan på att cellerna inte öppnar för insulinet.

Effekten blir väl kanske på sikten att insulinproduktionen ökar?

Apropå blodprov:

Är det någon som tagit glukos/insulin utan fasta?

Vet någon vilka "normalvärden" som då förekommer?

Man kanske kommer att införa det som test... som troligen säger mkt mer.

fri tillgång... ja även om man nu försöker att minimera ätandet med diverse nät o konstruktioner så hur vet man hur mkt de får i sig?

Mår lite illla när man ser små ponnies-. ja även stora som står o äter- deras enda sysselsättning.- vilket liv.

titta på unghingstar som leker stor del av tiden o rör sig mkt. många timmar/ dag.

En häst som inte blir exhalterad över annat än mat- mår den bra?

hästar mår bra av att se annat än sin hage- de strövande betesdjuren.

Vi borde införa en lag om att hästar borde få komma ut lika mkt som hunden.:grin:
Titta på hur mkt hästarna rört sig när det varit mkt snö eller skarsnö- oavsett storlek på hagen.
Sätt lite press på djurägarna.
Avelsdjur exkl.

Nej Axel nu får du ge dej!
Jag vet att du skyr min yrkeskår som pesten, men sluta fara med osanning!

Det vi säger från etologisk synvinkel är att en häst är fysiologiskt anpassad att äta i princip hela tiden (därmed inte sagt oavbrutet). En häst som får för lite ättid utvecklar födosöksrelaterade beteendestörningar. Att födosöka är ett enormt stort beteendebehov hos hästarna, oavsett om du gillar det eller ej.
Fråga vilken vettig etolog som helst.
De kommer inte svara "Ge hästen raketbränsle, hela tiden!". De kommer svara "Se till att hästens tuggbehov uppfylls. Är den för lättfödd så ge halm. Sprid ut fodergivorna över dygnet.".

Visa mig vilken etolog som har sagt det du påstår innan du börjar snacka skit.

De kommer inte svara "Ge hästen raketbränsle, hela tiden!". De kommer svara "Se till att hästens tuggbehov uppfylls. Är den för lättfödd så ge halm. Sprid ut fodergivorna över dygnet.".
Har du någonsin sett det stå i rekommendationsskrifter?

Folk följer den o ger vad de har- ett bra hö o halmen är av dålig kvalitév osv.

Vad händer med ponnies som står på halm?
Klarar de av det när de sen fodras med behovet i hö?

Står det någonstans att folk måste motionera sina hästar?
Nej bara att hästarna har en rättighet att äta nästan hela dygnet.

Äta eller snarare sökande av föda är ngt som en häst gör när gräset är ett par mm långt o de istället går loss på träd mm.

Rekommendationsföreskrifter skrivs inte av etologer utan av agronomer eller fysiologer. Och läser du utfodringsrekommendationer så handlar de om, hör och häpna!, utfodring. I mitt lilla häfte från SLU står det dessutom att man ska anpassa foder efter häst och hästens arbete.

Att ponnyer står på halm och får ett basbehov i hö är en helt annan fråga. Det har jag inte heller hört någon rekommendera till en fet och extremt lättfödd? En källa, tack.

Om du frågar en etolog svarar den att hästen är ett djur som är gjort för att äta och gå. Se exempelvis McGreevy.
Hästarna har inte rättighet att äta ca 16-18 h per dygn, de har ett behov. Sen måste du tänka på att det är en siffra som representerar ett genomsnitt efter många många studier, inte en absolut sanning.

Kött på benen innan du börjar vräka ur dej massa saker, tack.

FA stämmer det verkligen det Du skrev om normalt blodsocker?

När min häst testades i Skara för ett antal år sedan, har jag för mig att man sprutade in glukos och sedan var provet hur lång tid det tog för kroppen att bryta ned glukosen. Och på en IRhäst tar det längre tid, dvs blodsocker ligger kvar för länge jämfört med normalvärden, inte beroende på insulinproduktionen utan på att cellerna inte öppnar för insulinet.

Effekten blir väl kanske på sikten att insulinproduktionen ökar?

Fast det är just den ökade insulinproduktionen som gör att blodsockret ligger normalt för det mesta, alltså fastevärdet.

Hästen äter - blodsockret höjs - insulinproduktionen ökar - receptorerna reagerar och cellerna 'öppnas' - blodsockret sjunker - insulinproduktionen avtar. Sen börjar det om när hästen äter igen.

Men när receptorerna inte reagerar ökar ju hästen insulinproduktionen till den nivå där cellerna öppnas, och då sjunker blodsockret. Men det finns högre nivåer insulin än vanligt, och de hinner inte gå ner tills 'nästa gång'. Dvs tar man ett fasteprov så är blodsockret oftast normalt (eftersom cellerna öppnat och överskottet är omhändertaget), men då det krävdes onormalt höga mängder insulin för att åstadkomma det, hinner insulinet inte sjunka. Dvs normal glukos och förhöjt insulin, pga att hästen kompenserar mha insulinökning.

Samma sak händer ju vid en glukosbelastning. Man tillför glukos, blodsockret stiger - insulinet ökar. Men receptorerna öppnar inte 'i tid' precis som du säger. Insulinproduktionen ökar, och tillslut öppnar receptorerna. Men iom att det tar längre tid och sker senare än normalt får man just det du skrev - blodsockret stiger högre än normalt, insulin stiger högre än normalt och det tar längre tid än normalt innan blodsockret normaliseras. Man kan mäta HUR pass IR en häst är genom just tiden det tar för blodsockerkurvan att normaliserar, ju mer IR dessto senare/vid dessto högre insulin reagerar receptorerna och ju längre tid tar det för att få normalt blodsocker.

Men sålänge hästen kan producera tillräckligt insulin för att nå läget där receptorerna reagerar, så kan den kompensera sitt blodsocker till normalt vid fasteprov. För proven är ju just fasteprov, och då har hästen haft tid sen senaste målet att spotta ut insulin tills reaktion. Skulle man testa IR-hästar 'mitt i maten' eller utan fasta misstänker jag däremot att man skulle få för högt blodsocker rätt ofta, just för det inte hunnit sjunka. Men inför ett fasteprov hinner det det.

Det tyckte jag var läskigt med vilken Bukefalists häst det nu var (glömt tyvärr). Den hade normala värden på enkla fasteblodprovet. Men 'stack' något fruktansvärt högt vid glukosbelastning. Det får mig att fundera om det inte är bättre att testa BÅDE efter fasta och 'x minuter efter ett vanligt mål mat en vanlig dag'. Speciellt på t ex Lillen som ligger precis under 'gränsen' på både glukos och insulin. Dvs antar det är stor risk att såfort han tar en tugga mat, eller any given time under en vanlig dag, så ligger han rejält högt. För det talar ju också hur bra metformin (som sänker blodglukos) fungerat.

Jag har inte testat (men leker med tanken) efter normal utfodring. Däremot testade jag att ha fri halm inför provet, jmf med fasta, det blev ingen skillnad - men det borde det ju inte heller då halmen inte innehåller massa kolhydrater.

Jag är medveten om att jag blandade ihop vanlig brist på insulin med tvåan- varav jag skrev att jag saknde tankeförmåga o behövde lite näring:o

Tack för bekräftande av generering av energi i musklerna..

Följdfråga- Vad händer med allt överblivet insulin?

Vad som händer med för mycket insulin? Blev nyfiken och kollade upp. Insulin är en peptid och har en kort livslängd, någon timma. Degraderas enzymatiskt och utsöndras i urinet.

Men insulin är ett högst potent hormon med flera uppgifter på olika typer av celler. Så om fritt insulin i blodet hinner med innan det förstörs är väl inte helt lätt att veta.

Tack Alexandra för förklaring:-). Jag är litet trög ibland:-).

Ja men ta Du också på normal utfordringar. Jag skall göra det imorgon med en häst, skall också ta en del andra prover så passar på samtidigt. Även triglycerider skall kollas.

Bos; påverkar insulinet urinen? Vad jag menar är att en av de saker som man brukar hålla koll på är ju vattenmängd och urinmängd. Vet Du något om vilka andra hormoner som insulinet påverkar?

Lite spinoff kanske, men ang urinet etc. Så har på ett par ställen sett polydipsi och polyuri som symptom för IR, dvs ökas törst och urin.

Kan inte säga jag märkt det på Lillen, med ETT undantag. Förra vintern, en av perioderna när hans IR helt uppenbart var sämre (dvs han la på sig, byggde depåer osv utan anledning/förändring i foder osv), så började han dricka som en kamel och kissa därefter. Det 'kippade' om bädden på mornarna, rena floden.

Det avtog när symptomen på akutiserad IR försvann. Dock hade han ju fler sådana episoder den vintern (och har en i detta nu), utan att dricka/kissa mer. Men den där gången förra vintern var det verkligen markant, och har sett det omnämnas som ett symptom på IR. Sen om det är insulinet eller om det är allt annat som hamnar i olag vid IR som isf ska kunna orsaka det vet jag inte.

(Jag vet heller inte om han var så när han blev så extremt och akut IR innan sitt första fånganfall, det var ju sommar och varmt då, så om hästarna drack mer/mycket i hagen var ju inget man reagerade på, och det fanns inte så mkt tid i box att studera urinmängd på. Han var inte så när han togs in pga fånget iaf)

Jag tror inte jag kommer testa efter mat nu, jag skulle gärna göra det på kul, inklusive glukosbelasta bara för att veta. Men det är en utgift som inte är försumbar, och svårmotiverad. Alldeles speciellt som han står på metformin, dvs provet blir svårt att säga så jättemycket om eg. Ska jag ta ett nytt prov nu ska det ju eg vara ett nytt fasteprov. För att se om hans värden nu skiljer sig mot de tidigare, dvs om metforminet påverkar fastevärdena.

Men, att han är IR råder ju ingen tvekan om, inte heller att han är fortsatt känslig mot årstidsförändringar. Så det känns som jag kan lägga provpengarna på bättre saker - det finns ju tyvärr inte obegränsat med pengar. (Och i förra veckan beordrades höjning av metforminet, så nu steg den kostnaden med - men den hjälper förhoppningsvis)

googlade litet och såg en annan sak eller två rättare sagt:

1/ insulinets effekt motverkas av bl a adrenalin och noradrenalin.
vilket borde innebära att en stressad häst svarar sämre på insulinet?

2/ finns ett annat hormon som heter glukagon och som har motsatt effekt mot insulin, dvs höjer blodsockernivåerna. Påverkas bl a proteinrik föda, så att glukagonet ökar. Kommentarer?

Jag har svårt att se att en häst med en metabolisk störning skulle kunna tillgodogöra sig proteiner som den ska.

Ponera att den har ett överskott av energi- för den individen, varför skulle en uppskattningsbar "rätt" proteingiva gå genom systemet utan påverkan.

någon som kan tipsa om länk?

BTW så stog det att man kunde byta ut hö mot betfiber.

Enligt utsago fick Briar 7 kg Betfor. Kan tänka mig att en tävlingshingst på den nivån har svårt att föda sig samt att hö är svårt att ta med sig på planet....

I andra länder får jag en uppfattning om att de inte ger särskilt mkt grovfoder o de verkar klara sig rätt bra.

Vad ger tyskarna, holländarna.?

Senast ändrad:

Men det är väl inte upptaget av proteiner som ökar glukagonet utan just att det "flyter" runt i blodet.

Nu är jag ju ingen naturvetare så jag kanske uttrycker det inkorrekt men jag hoppas Ni förstår vad jag menar.

Hög proteingiva, aminosyror/proteiner i blodet, som inte tas upp av de celler de skall till, dvs ligger kvar i blodet och triggar då igång glukagonet som höjer blodsockret osv.

Axel, kolla wikipedia om glukagon och insulin.

Jag tror mer på Stu och ffa McGreevy, dvs så naturligt som möjligt utifrån hästens naturliga beteenden. Sedan är väl hästar mästare på att anpassa sig. Kan också rekommendera Mills and McDonenell, the Domestic Horse vad gäller effekter o dyl av hästhållning. Har vidare för mig att det är som så att ger Du tillräckligt liten grovfodergiva så mer hästarnas matsmältning lik människors, dvs de blir inte grovtarmsjäsare eller hur man nu uttrycker det:-). Hur detta, dvs om de blir som oss, påverkar deras mag/tarmkanal har jag säkert uppskrivet någonstans, i alla fall kommer jag inte ihåg det i huvudet.

Senast ändrad:

Vad jag vet så kan just proteiner lätt omvandlas till fett.

Det ligger ju inte o skvalpar i blodet, utan det är kanske där som det fastnar i vävnader när levern har gjort sitt.

ska läsa..

Just detta du skriver om mer törst och mer urin är nått jag funderat över..
Mitt 12 åriga sto fick sitt andra fånganfall i slutet av Januari i år. Jag började märka att hennes depåer blev mer fasta och även att hon får "bulor" ovanför ögonen, nån mer som märkt något sådant symptom?
Hon dricker också markant mer än de andra hästarna och följdvis kissar mer. När jag fick hem henne från djursjukhuset så både drack hon mindre och kissade mindre men nu 5 veckor senare börjar jag märka mer törst igen..
De gjorde ett enkelt insulintest och fick 48 i svar (skickat till SLU tror jag) Det togs på 12 timmars fasta. I torsdags gjorde vi nytt och nu väntar jag på svar, tog över en vecka sist.
Djursjukhuset hade inte haft någon häst som legat så högt tidigare men Vet. sa att över 60 så var det konstaterad insulinresistens och att min häst låg i nått mellanvärde.
Denna omgång fång var helt olik förra, enbart symptom på ena hoven (kraftig hovbensrotation tyvärr) men betydligt mer rörlig och smärtfri på kort tid i jämförelse med förra omgången för 5 år sedan.
Hon är en otroligt matglad häst (tyvärr) och det är som hon mår dåligt om hon inte får tugga länge och ofta, finns liksom inte på kartan att hon skulle lämna sin höhög utan äter maniskt:crazy:
Hon får merpart av fröhalm för ättidens skull, kan då ge mer.. Hon går gärna loss på inredning, träd och dyl är helt enkelt manisk i sitt sätt gentemot mat om man jämför med mina andra hästar.

Ett överskott av protein utsöndras i urin. Protein kan inte omvandlas till fett, helt omöjligt, biokemiskt. Protein används i sista hand som energikälla.

Det är IR!!!! särskillt om glukosen var låg. Det verkar vara satt otroligt höga gränsvärden i Sverige, sedan har väl labben olika gränser för normala värden vad jag förstår. I Tyskland är gränsen 26.
I USA räknar man ut en kvot mellan insulin och glukos och avgör på den kvoten om hästen är IR. http://www.freil.com/~mlf/IR/ir.html
Låter sunt tycker jag för det är ju hur insulinet reagerar i förhållande till glukosen som går snett på en ir-häst Din häst har ju alla tecken på IR också så behandla den därefter så mår den bättre.
Vad är sockerhalten på ditt hö?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka